Gå til innhold

Innefilming med Canon-kamera...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har søkt en del i forumet og prøvd å finne ut hvordan de forskjellige merkene er innendørs... Har prøvd å lese litt om 1CCD vs. 3CCD og lignende, men skjønner liksom ikke så mye... Virker som det er utrolig mange subjektive meninger ute og går...

 

Jeg kjøpte et Canon MVX150i sommeren 2003 (2003-pris: 11000,-). Var superfornøyd med kameraet i begynnelsen (mye filming ute på solfylte dager), men har etter hvert blitt mer og mer missfornøyd.

 

Når jeg filmer innendør i svak belysning, blir fargene utrolig dårlige og bildet blir VELDIG kornete...

 

Har prøvd et mye billigere og gamlere kamera fra Sony, og det virket mye bedre...

 

For noen mnd siden hadde jeg kameraet mitt på reperasjon (grunnen var at fargene plutselig begynte å smøre seg utover skjermen... merkelig..) Etter jeg fikk det igjen syns jeg det har blitt ENDA dårligere med tanke på filming innendørs. (Men skal jeg være ærlig tror jeg kanskje det bare er innbilning fra min side... :p ) Så det jeg i bunn og grunn håper tilbakemld på er om Canon faktisk er så mye dårligere enn f.eks Sony på innendørsfilming, eller om jeg bør sjekke opp om det har skjedd noe feil under reperasjonen...?

 

Helst erfaringer... skjønner ikke så mye av alle tekniske spesifikasjoner... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, bruker et Canon Xm2. Dvs ca 9000 dyrere enn ditt. Inne filming blir fort veldig kornete med dette kameraet, men det synes ikke så veldig hvis du har tilgang til kraftig lys. For min del foretrekker jeg halogen lys.

 

Det skal nevnes at hvis du spiller det over til tv blir korna i mitt tilfelle glattet ut. ;)

 

Tror ikke det er så veldig mye å klage på mht reparasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Canon MVX100i, og billedkvalitetsmessig er det det samme kameraet, og jeg var også kjempefornøyd. Det med at det blir kornete legger jeg merke til, men med litt belysning går det bra. Dessuten legger jeg som regel bare merke til at det er kornete på PC'en.

 

Jeg spiller i band, og vi prøver å få filmet de fleste opptredener/spillejobbene våre. Men ofte er det jo mye mørkt lys, og det gjør at bildet blir kornete. Skulle gjerne hatt et bedre kamera, men når alle pengene stryker med til instrumenter og utstyr, så er det ikke akkurat noe penger igjen til det. Håper pappa kunne brukt litt penger... :yes:

 

Hører du har hatt problemer med smøring utover skjermen. Det har jeg og, men ikke på samme måte som du beskriver. Det jeg virkelig ikke liker med kameraet, er at det har blitt sendt inn så mange ganger til reperasjon, og Canon har ikke oppført seg altfor brukervennlig. Først at CCD-kabelen var løs(ble mange rare, grønne streker istedenfor bildet), så at kameraet bare sluknet plutselig (:roll:), og til slutt at LCD-skjermen måtte byttes ut.

 

Men allikevel; det er kjempebra kvalitet på kameraet, som man ser spesielt hvis man filmer ute. Jeg er stort sett fornøyd, men skulle gjerne hatt et litt mer lyssterkt kamera.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Nå er det dessverre slik at etter min erfaring så er canon sine digitale videokamera generellt svært dårlige på innendørsfilming :/.

I forhold til de Sony- og Panasonic-modellene jeg har testet i samme prisklasse som mitt kamera, så deler jeg ikke oppfatning. Det er ofte i klassen 5000 minus at dette er et stort problem på Canons modeller. Det som er problemet, er kamerastøy. Selv med ekstern mikrofon er kamerastøyen veldig tydelig i halvstille omgivelser. Men jeg føler likevel ikke at jeg har gjort noe dårlig kjøp høsten 2003...

Lenke til kommentar

Oleway Skrevet 14/02/2005 : 10:02

  Det er ofte i klassen 5000 minus at dette er et stort problem på Canons modeller.

 

Det var egentlig jeg og trodde, men kameraet mitt kosta jo 11000 nytt, så da trodde jeg jeg ville få litt mer valuta for pengene.... Men Raffegutten sier jo han sliter selv med xm2... Så det er nok bare jeg som er naiv og trodde alt skulle bli bedre i den digitale verden... :blush:

 

Men alle anbefaler ekstra lys... man får jo ikke fram f.eks den koselige stemningen ved et bål om man lyser det opp med flomlys...!?!? :tease: Kan dette oppnås med flomlys og evetuelt filter eller noe lignende...? (Skulle kanskje laget en ny tråd for dette spm...?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...