Gå til innhold

Hjemme-PC gjennom bruttolønnsordning, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg VIRKELIG trenger hjelp her.

 

Kona har fått tilbud på en PC gjennom jobb. Det dreier seg om dette modellet

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306130&view=detailed

Det er ikke egentlig kjøp, men LEIE.

 

Det står i avtalen -

"Etter leieperiodens utløp kan du levere tilbake utstyret eller kjøpe det ut til en lav, standard restverdi fastsatt av Skatteetaten."

 

Videre står det at det skal trekkes 545 kr i måneden i 3 år (i bruttolønnen).

Hennes skatt nå er ca. 30%

 

I pakka får hun også 3 år garanti, 3 år telefonsupport alle dager i uka fra 08-22, lørdag og søndag fra 10-22, 3 år hente/bringe service, og 3 år forsikring.

I tilleg til standard programvare får hun også Microsoft Office 2003 (standard Norsk) og Norman antivirus.

 

Er dette en gunstig kjøp, og hva tror dere hvor mye vil det koste å kjøpe PC'en etter 3 år? Hvordan satser Skatteetaten priser på datautstyr som restverdi? Noen eksempler?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg syns dette er et gunstig kjøp. Verdien på pc'en vil selvfølgelig være mye mindre om tre år, og hun får litt mindre feriepenger.

Har hatt to "hjemme-pc avtaler" selv, og er godt fornøyd. Du får en ny pc som er oppegående i dag, mot et lønnstrekk du knapt merker noe til.

Summen for å kjøpe "ut" pc'en har vært ca en måneds leie. Beløpet skal vell egentlig beregnes etter skatteetatens taksering, og dersom sluttbeløpet blir lavere en den summen, så skal du egentlig skatte for beløpet i fordel.

Lenke til kommentar

beklager, men kan ingen regne. 545kr i måneden. hvis jeg ikke har tatt feil blir det 6540 i året og totalt 19620 og det er bare for leien. så skal man kjøpe seg ut.. jeg vil absolutt ikke anbefale denne avtalen det er billigere og kjøpe den med engagn oss komplett og slippe å betale 3000+ for å få den på avbetaling. Moren og faren min har slev gått i "hjemme-pc" faenskapen og betalte 20k for en dritt pc. ikke gjør det :(

Lenke til kommentar
beklager, men kan ingen regne. 545kr i måneden. hvis jeg ikke har tatt feil blir det 6540 i året og totalt 19620 og det er bare for leien. så skal man kjøpe seg ut.. jeg vil absolutt ikke anbefale denne avtalen det er billigere og kjøpe den med engagn oss komplett og slippe å betale 3000+ for å få den på avbetaling. Moren og faren min har slev gått i "hjemme-pc" faenskapen og betalte 20k for en dritt pc. ikke gjør det :(

Har du ikke glemt noen viktige faktorer?

 

Som feks at det kan trekkes fra skatten? Men du taper litt på feriepenger, men det er ikke så mye.

 

Det regnestykket ditt blir litt feil, men siden jeg er lat så gidder jeg ikke å sette opp et nytt regnestykke. Kan godt hende at det ikke lønner seg, men at en skal "tape" så mye tviler jeg på.

 

Det som er vanlig med sånne leieavtaler er å betale 1000kr for å kjøpe maskinen fri etter 3år. Har i alle fall vært sånn med de 3maskinen vi har hatt i familien.

Lenke til kommentar

Syns det er et ok tilbud jeg. Eneste jeg har å utsette er at det er en treg harddisk som sitter i den.Syns også at 545kr i mnd var litt mye egentlig. Er ikke noen tilhenger av bærbare maskiner i utgangspunktet. Må dere velge en bærbar? Om dette er en maskin som skal brukes hjemme syns jeg det er litt bortkastet å kjøpe bærbar.

 

Det er jo en kraftpakke den saken der. Den vil i hvertfall gjøre jobben i 2år fremover

Lenke til kommentar

Jeg har fått den gjennom samme ordning og er kjempe fornøyd.

Den skjermen som sitter på den er dritdigg!

Den beste skjermen jeg har brukt noen gang også medregnet crt og vanlig flatskjerm.

Er en rask og kraftig maskin som tåler alt jeg har prøvd av spill.

Skjermstørelsen er jo 17 tomm med widescreen på 1440*900 oppløsning.

+ en fjernkontroll som ligger i ene slotten når ikke i bruk.

Er bra lyd på den og.

Eneste litt negative er batteritiden på ca 1-2 timer.

Anbefaler den på det varmeste.

Vidar

 

Husk at dert er med 3 års utvidet garanti og service som regel.

koster litt det og.

Endret av netsmurf
Lenke til kommentar

Det trekkes 545 kroner i brutto lønn hver måned som blir ca. 400 netto. Er det måten på hvordan prisen skal regnes ut, eller bør jeg se på den opprinnelige prisen (545 brutto)?

 

Det står i tilbudet at REELLE kostnad er ca. 400 kroner/mnd. Er det noen lureri eller hva?

Skjønner ingenting (har aldri vart god i matte, ikke i regnskap heller). :no:

 

Hva slags kort er ATI Mobility Radeon X600?

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Reelle kostnad er det hun taper etter skatt. Beløpet trekkes av brutto (dvs før skatt) så månedslønna blir redusert med det opprinnelige beløpet. Av de 545 hun betaler pr måned vil ca en tredjedel (ca 150 kr) vært skatt.

 

De fleste slike maskiner er dyre - men du merker ikke du betaler. Endel av kostnaden er (IIRC) at det blir tatt opp et forbrukslån på beløpet, og det er dette du betaler tilbake. (Var no i den duren det var på bedriften jeg jobbet i alle fall)

Lenke til kommentar

Det er et bra tilbud å ha dette som en hjemmepc avtale. Du får support og programvare med i pakken. Normalt etter endt leieperiode får du tilbud om å kjøpe den for 1-2 månedsleier.

 

Folk påstår at dette ikke er billig, du får tross alt trekke fra skatten på leiebeløpet og du får fordelt betalinga på 3 år. Spør i banken hvilken forbruksrente du må betale tipper mellom 7-10 % .

 

Verdien om du betaler maskinen maskinen cash idag eller leier den vil være den samme om 3 år.

 

En annen fordel er at ofte er det mange på arbeidsplassen som har samme maskin og at dere dermed kan utveksle erfaringer.

Lenke til kommentar
ca. 350 000 kr. i året

ca. 35% i skatt

545 kr. trekk i bruttolønnen/mnd i periode over 3 år

 

Hvor mye vil PC'en koste?

 

Kan noen...? :blush:

545 kr (leie pr måned)

545 * 0,3 = 191 ("Skattefordel" pr måned)

545 - 191 = 354 (Tapt nettoinntekt pr måned som følge av leie)

354 * 12 = 4248 (Tapt nettoinntekt pr år som følge av leie)

4248 * 3 = 12744 (Tapt nettoinntekt for hele leien) aka "kostnaden for maskinen"

 

På dette kommer også tapte feriepenger hvert år i perioden på 433 (Basert på et feriepengegrunnlag på 10,2%)

 

14043 Vil da maskinen koste å leie i 3 år. Hva utkjøpsprisen vil bli aner jeg ikke.

 

Har ikke tatt med evt inflasjon / økt strømregning som følge av bruk / evt skattemessige avdragsfordeler / evt andre faktorer...

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Selv om kona di betaler en gjennomsnittlig skatt på ca 30 %, er det marginalskattesatsen som legges til grunn ved beregning av skattefordel med hjemme-PC. Dette er den prosentsats som bl.a benyttes ved beskatning av overtid og lønnstillegg, og varierer fra 36% for lønnstagere som ikke betaler toppskatt til ca 50% for "normale" lønnstagere som betaler full toppskatt (de med inntekt over ca 700000 betaler enda mer). Det vil si at fordelen med hjemme-PC er større for de som betaler toppskatt:

 

Pris m/ 36% marg.skatt: (545 kr/ x 36 mnd)x0.64 + 1000 kr = 13557 kr

Pris m/ 50% marg.skatt: (545 kr/ x 36 mnd)x0.50 + 1000 kr = 10810 kr

 

Antar her at du betaler 1000 kr for å løse ut PCen etter 3 år. Fordelen med inflasjon og lånefordelen kan avregnes mot ulempen ved tap av feriepenger og pensjon, det går muligens opp i opp og betyr uansett ganske lite. Det skal mye til for å komme dårlig ut av en slik ordning.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...