Gå til innhold

6600GT og Zalman VF700 - problemer?


patro

Anbefalte innlegg

Har hatt planer om å kjøpe et Geforce 6600GT kort og bytte til en stillere kjølerløsning og har lagt merke til at mange skryter av kombinasjonen mellom 6600GT og Zalman VF700-AlCu eller VF700-Cu.

Men på Zalmans nettsider står denne

http://www.zalmanusa.com/product/cooler/VF...lelist_eng.html

listen som forteller om mulige problemer knyttet til kombinasjonen, bl.a at den stikker ut utenfor selve kortet og at det kan bli uheldig vektfordeling for kortet.

Har noen erfart noen problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hverken 6600GT eller VF700-kjøler, men dersom du ikke flytter mye rundt på pc'en din, så tror jeg ikke at vektfordelingen er noe stort problem.

Om det er et problem at kjøleren stikker utenfor kortet avhenger jo av hvordan kabinett du har, og om du evt er villig til å kjøre med åpent kabinett eller sage hull i det. (Litt som kjerringa mot strømmen, om målet er å få en stillere pc, men men..)

Og såklart, så kunne den heller ikke brukes om den eksisterende kjøleløsningen på kortet ikke var todelt, slik at bare den delen over GPU'en kunne fjernes..

 

Oppsummert er det kanskje litt for mange variabler til at jeg ville vært komfortabel, men hey, whatever floats your banana.. :)

Lenke til kommentar

Takk for respons.

 

Nå har jeg installert kortet og satt på viften og det ser ut til å fungere bra. Vifta er lydløs når den kjøres på Silent mode, så de holder hva de lover.

 

Jeg kjøpte et Leadtek 6600 GT samt Zalman VF700-AlCu og her var det kun Zalmans egne kjøleribber for minnebrikkene som lagde problemer ved installasjon. Jeg var nødt til å ta to av dem helt av mens de to andre sitter delvis på. Regner ikke med at dette er problematisk da det ikke var noen kjøleribber på brikkene originalt. Så får vi håpe at tyngden ikke lager problemer - flytter riktignok litt på maskinen av og til, men jeg får bare være litt ekstra forsiktig. Kjøleren virker ikke overdimensjonert slik jeg oppfatter det.

 

ronnyj har et viktig poeng - hvis ikke kjølerløsningen på originalkortet er delt, får du ikke satt på Zalmans løsning...

 

Så konklusjonen fra min side er: ikke helt match, men holdbart.

Lenke til kommentar
Takk for respons.

 

Nå har jeg installert kortet og satt på viften og det ser ut til å fungere bra. Vifta er lydløs når den kjøres på Silent mode, så de holder hva de lover.

 

Jeg kjøpte et Leadtek 6600 GT samt Zalman VF700-AlCu og her var det kun Zalmans egne kjøleribber for minnebrikkene som lagde problemer ved installasjon. Jeg var nødt til å ta to av dem helt av mens de to andre sitter delvis på. Regner ikke med at dette er problematisk da det ikke var noen kjøleribber på brikkene originalt. Så får vi håpe at tyngden ikke lager problemer - flytter riktignok litt på maskinen av og til, men jeg får bare være litt ekstra forsiktig. Kjøleren virker ikke overdimensjonert slik jeg oppfatter det.

 

ronnyj har et viktig poeng - hvis ikke kjølerløsningen på originalkortet er delt, får du ikke satt på Zalmans løsning...

 

Så konklusjonen fra min side er: ikke helt match, men holdbart.

Har du noe bilde av det ferdige resultatet du kan dele med oss andre?

Lurer spesielt på hvordan det med ramm-kjølerne ser ut ;)

Lenke til kommentar

Her er to bilder av resultatet for min del. Som man ser har jeg latt være å feste to av minnekjølerne og latt to sitte halvveis på minnebrikkene på undersiden av kortet (der viften sitter). På oversiden har jeg satt på alle fire. Om det har noen virkning vet jeg ikke, men min GPU har aldri temperatur over 50-55 grader (uklokket).

 

Sånn.

post-23-1108220167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her er to bilder av resultatet for min del. Som man ser har jeg latt være å feste to av minnekjølerne og latt to sitte halvveis på minnebrikkene på undersiden av kortet (der viften sitter). På oversiden har jeg satt på alle fire. Om det har noen virkning vet jeg ikke, men min GPU har aldri temperatur over 50-55 grader (uklokket).

 

Sånn.

Da er det vel mulig man får noen grader lavere med den som er i ren kobber?

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes - ved vanlig kontorarbeid ligger temperaturen på rundt 35-40 grader og ved load altså ikke mer enn 50 - 53 grader.

 

Det eneste som måtte være litt negativt ved å velge den i kobber er at den er tyngre, og dermed gjør vektforskyvningen enda litt større. Når jeg kjøpte kort og vifte rådet selgeren meg å velge den i Alu/kobber fremfor den i ren kobber nettopp fordi vifta ville stikke utenfor kortet. Men om dette er noe stort poeng, tror jeg ikke. Den i kobber veier 270 gram mens den i Alu/Kobber veier 180 gram. Så får de med litt mer peiling greie ut om dette er vesentlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...