Gå til innhold

Klokking med Peltier vs Vann


Anbefalte innlegg

hei.

 

Føler jeg har nådd toppen av klokk på min amd64-3200 cpu, rundt 2.7Ghz.

Kjører alt av spenninger på maks. Temperaturen ligger rundt 40 grader på full load. Dette er med ren vannkjøling.

Tror egentlig ikke det er tempen som stopper meg...

Men vil jeg kunne klokke enda lenger, hvis jeg monterer et peltier-element?

 

Håper noen forstår hva jeg mener.......... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulighetene er absolutt tilstede vil jeg mene, ettersom et peltier-element vil gi deg en god del lavere CPU-temp, og dermed øke sjansene for ytterligere klokking.

40grader for CPU er slett ikke verst, men kommer du nedimot 0grader og kanskje lavere, så kan du sikkert tyne ut noe mer.

Spørsmålet er imidlertid om en slik løsning er verdt de ekstra megahertzene du kan oppnå... :hmm:

Lenke til kommentar

Hei skrue

 

Jeg har radiator ute på husveggen, med 120mm delta på, så vanntempen er ganske iskald. Ligger fra 25-30grader idle på cpu uklokket.

 

Vil pelten yte mye bedre med skikkelig kaldt vann i forhold til romtemperert vann?

 

 

Slik jag har det nå så får jeg kondens på slangene i blokkene når det er under 10grader ute, vil pelten avgi såpass mye mer varme til vannet at jeg vil unngå kondens?

Har en 226w pelt jeg skal bruke.

Lenke til kommentar

Jo bedre du kan kjøle pelt´en, jo bedre bør resultatet bli! I alle fall inntil en viss grense vil jeg tro. Jeg er ingen ekspert på peltier-elementer, så jeg foreslår at du leser litt om dette her:

http://overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html

Guiden er rimelig omfattende, ettersom Alexander A. virkelig går i dybden på teknikken og konstruksjonen rundt et slikt element.

Det kan jo godt hende at du finner en bekreftelse på min antakelse også, mht kjøling av elementet.

 

Selv om du belaster kjølesystemet med et 226w pelt, så skal du ikke ta for gitt at du da blir kvitt kondensproblemet for evig og alltid! Vannet vil nok bli endel varmere, men jeg ville uansett ha isolert slangene med neoprengummi, om du har kondensproblemer. Neopren får du tak i hos en rørlegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...