Gå til innhold

Trenger hjelp til å få min pc så stille så muligt


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp til å få min pc så stillegående som muligt.

 

Dette er mine spesifikasjoner:

 

 

Skjermkort: Radeon 9600XT 256mb video minne

Skjerm: Samsung Syncmaster 173T

Harddisker: 2x Vannlige ATA harddikser tror jeg, 1x 20gb 1x 200gb

Ram: 2x 512DDRTwinmoss

Nettverkskort: 2Gb Lan( innebygd i hovedkortet) og et trådløst som følgte med

Prossesor: AMD 64 3200+

Hovedkort: MSI KN8 Neo2-54G

Cd/DVD rom: 1xcd rom & 1x DVD brenner

Lydkort: innebygd i hovedkortet

Webcam: Logitech Quickcam Pro 4000

Keyboard/Mus: Logitech Cordless Desktop Pro Keyboard & Logitech MX1000 Mus

Vifte kontroller: Cooldrive 4( men har ikke fått an te å funke ennå)

TV Kort: 1x PixellView

Floppy Disk: 1x Standard Samsung Disketstasjon

Har Bluetoth og men for ikke den te å virke( følgte me i det gamle hovedkortet)

 

Det jeg tenkte jeg kunne byttet ut var, kanskje kabinett( tror jeg kanskje trenger det) og vifter og sikkert andre ting som dere foreslår. kunne dere kanskje satt sammen et opplegg for meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Passiv kjøler på skjermkortet

- Stor kjøleribbe i kobber på CPU

- Sett hardiskene i støydempende oppheng

- Passivt kjølt Northbridge

- Bytt ut alt som er av vifter i PCn din (PSU, CPUvifte [på kjøleribben], kabinett vifter etc.)

SilenX er et godt alternativt, noe dyre men veldig bra lyd/effekt forhold.

 

Denne lista bør få pcn din veldig stille ;) Men kan bli dyr.. Veit ikke hvor mye du har tenkt til å legge i prosjektet?

Lenke til kommentar

tror ikke psu viften bråker så mye kjøpte den for litt siden og den skulle ver ganske stillegående 17db eller mindre, men det kan ver det er mye, jeg vett ikke så mye om sånt. Så kan det og ver viftene som er rundt på pc`en og sikkert cpu viften som bråker og jeg tror ikke kabinetett er så lydtett.

 

Jeg kjøpte en vifte kontroller for noen månender siden for sånn ca 600-700kr, men har ikke fått den til å fungere ennå, kan ikke me sånt jeg, det er en Cooler Master Cooldrive 4, kjøpte den nyeste og beste versionen jeg fant då.

 

Ja?? hva kan jeg endre på eller gjør noe med??

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Jeg skriver igjen. Finn ut hva som bråker!

Du finner det ikke ut ved å sitte foran skjermen og spørre oss om hva du kan gjøre.

FantaCx listet opp det du kan gjøre, men hvis du har lyst til å kaste penger ut av vinduet, så værsegod.

Åpne kabinett døren, stapp ørene inntil vifter, harddisker etc, mao, finn ut hva som støyer!

Lenke til kommentar
- Passiv kjøler på skjermkortet

- Stor kjøleribbe i kobber på CPU

- Sett hardiskene i støydempende oppheng

- Passivt kjølt Northbridge

- Bytt ut alt som er av vifter i PCn din (PSU, CPUvifte [på kjøleribben], kabinett vifter etc.)

SilenX er et godt alternativt, noe dyre men veldig bra lyd/effekt forhold.

 

Denne lista bør få pcn din veldig stille ;) Men kan bli dyr.. Veit ikke hvor mye du har tenkt til å legge i prosjektet?

Jeg skjønte ikke så mye av det du fortalte om viftene og sånt, som sagt jeg kan ikke så mye om det, hadde vert greit om du kunne forklart meg litt nøyere og om du og dere andre kunne gitt meg linker til de forskjellige tingene dere snakker om??

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Hei, holder på med det samme.

 

Vifter/harddisk: De mest stillegående viftene på makedet er SilentX vifter, de finner du her og her. Vendur.no har også noen gode harddisk støydempere/kjølere.

 

Strikkoppheng til harddisker finner du også på microplex.no. Der finner du også gummioppheng til vifter hvis du ønsker å dempe de viftene du allerede har.

 

Skjermkort: dette er ofte en av de største støykildene i en datamaskin. Til skjermkortet ditt ville jeg prøvd å kjøpe en passiv kjøler som du også finner på microplex.no.

 

CPU-vifte: Hvis du bruker BOXED vifta som fulgte med din CPU så kan denne også støye endel. Har ingen erfaringer med akkuratt den, men ville i ditt tilfelle vurdert å bytte denne kjøleren.

eks. på stillegående CPU-kjøler: Thermalright xp-120 med en SilentX viftepå, men det finnes veldig mange forskjellige andre gode kjølere også se i Prisguiden.

 

Hovedkort: Chipsetvifta på hovedkortet kan også være en støykilde, hvis det er tilfellet kan det lønne seg å kjøpe en slik passiv chipset kjøler.

 

Håper dette hjalp litt!

 

mvh. Nimblex

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...