jtillnes Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Jeg vurderer å kjøpe meg en Vega+ 259-M5 fra IT-butikken.. den har 15.4" TFT aktiv matrise WSXGA+ (1680 x 1050). Jeg lurer på om proporsjonene blir feil i f.eks. Photoshop når man arbeider? Blir det som en Widescreen TV at den svartlegger kantene på skjermen og gjør den til en effektiv 14" skjerm? Eller kan man f.eks. utnytte den brede skjermen til å få mer plass til f.eks. Tools o.l.? Mvh. Jørn Tillnes
Praetorian Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Hvis den er som andre widescreen laptoper jeg har vært borti, får du mer plass - skikkelig widescreen som benytter alle pixlene, ikke noe strekking eller sorte streker. Sålenge man bruker korrekt den oppgitte oppløsningen da =)
CrZy_T Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 1680 x 1050 er ikke vanlig 4:3 oppløsning så bildet vil ikke bli strekt.
tiboine Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 nei. Hvis oppløsniga er riktig. så blir ikke proposjonene feil. vanlige CRT skjermer er 4:3. eller 1.33. dvs bredden er 1.33 ganger høyden. (f.eks 1600/1200=1.33) Den skjermen du vurderer er 1.6. 1680/1050. Men setter du oppløsninga på f.eks 800x600. så blir proposjonene feil.
jtillnes Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Skrevet 9. februar 2005 (endret) Godt å vite... 1680x1050 blir med andre ord ikke så ulik den oppløsninga jeg bruker nå.. 1400x1050, men jeg får altså 280 mer i bredden... kommer veeeeldig godt med i Photoshop og Painter f.eks. Men en ting bekymrer meg... Hvis 800x600 gir feil propersjoner, betyr det da at spill kjørt på den oppløsninga blir feil proporsjon? JT Endret 9. februar 2005 av jtillnes
Jarbra Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Da kjører du spillene i Widescreen-oppløsning også
Griznah Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Det er dessverre svært få spill som støtter widescreen, WoW og HL2 er et par.
jtillnes Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Skrevet 9. februar 2005 Hmm.. ok... men kan du bruke en tredjeparts tool som legger til widescreen oppløsninger i spill? Er dette teknisk mulig? JT
Griznah Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Det vet jeg dessverre ikke, men mulig google vet. Jeg tror nok det blir bestemt av grafikkmotoren til spillet.
bleidd Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Hmm.. ok... men kan du bruke en tredjeparts tool som legger til widescreen oppløsninger i spill? Er dette teknisk mulig? JT Finnes det kanskje et program som legger til svarte kanter på sidene da? Jeg har en laptop med 1680 x 1050, og hvis jeg skal begynne å spille noe på den, vil jeg gjerne ha riktige proporsjoner
qwert Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Finnes det kanskje et program som legger til svarte kanter på sidene da? Jeg har en laptop med 1680 x 1050, og hvis jeg skal begynne å spille noe på den, vil jeg gjerne ha riktige proporsjoner Det går forsåvidt greit det. Du slår av 'strekking' til skjermens fysiske størrelse og bruker for eksempel 1024x1280 i spillet. Du får da sorte striper på sidene, og noen veldig små oppe og nede. Det er vel individuelt hvor fort man evt. venner seg til dette eller hvor irriterende man synes det er. Stadig flere kommende spill vil nok støtte WS-oppløsninger, men til nå er utvalget, som andre har sagt, heller labert. Har en link til en liste et sted. Skal se om jeg finner den.
bleidd Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Du slår av 'strekking' til skjermens fysiske størrelse ...hvor gjøres dette?
A!1 Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Du slår av 'strekking' til skjermens fysiske størrelse ...hvor gjøres dette? Det gjør du i driver instillingene til skjermkortet. --- Men på en slik skjerm, 15,4" widescreen 16:10 (1680x1050) vil du får riktig proposjoner i oppløsningene: 1680x1050 1280x800 Det finnes tredjeparts programvare som legger til slike oppløsninger i diverse spill. Men dersom du ikke finner et slikt program for noen spill, så er det absolutt ikke ubehagelig å spille i f.eks. 1024x768 (4:3) oppløsning, kanskje fordi skjermen er ikke fullt så bred som en vanlig widescreen TV (16:9) 4:3 = 1.333:1 16:10 = 1.6:1 (+20%) 16:9 = 1.778:1 (+33.3%) Dvs, i 4:3 oppløsning så kan du normalt ikke legge merke til at du bruker feil oppløsning og viss du tror at du legger merke til det, så er du VELDIG sær.
qwert Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 (endret) Avhenger av skjermdriveren og kortet. I ATIs standard kontrollpanel ligger det under fanen 'Visning' -> 'Egenskaper for Panel' -> 'Skaler bilde til panelstørrelse'. Alle nyere skjermkort har tilsvarende instillinger. Du får da en visning hvor oppløsningen tilpasses panelets 'reelle' pixler 1-1 og ikke strekkes til å dekke hele skjermen i 'non-native' oppløsninger. Edit: Dette vil gi det 'riktigste bildet' i spill som ikke støtter annet enn 4:3 og bare på faste oppløsninger. Noen spill vil kompensere for at skjermen er WS på egenhånd (uten at de støtter et WS FOV) slik at dette ikke er nødvendig. Endret 9. februar 2005 av qwert
bleidd Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 Ah, jeg elsker gode, utfyllende svar. Takk skal dere ha!
jtillnes Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Skrevet 9. februar 2005 Takk for gode svar! Se ut som det blir widescreen på meg JT
Muffinman Skrevet 9. februar 2005 Skrevet 9. februar 2005 For å gjøre magi med ukurante oppløsninger og lignende bruker du Powerstrip, og gjerne i kombinasjon med Rage 3d Tweak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå