Gå til innhold

Bryte 4pins ATX +12V til HK? Forsinkelse på CPUen


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker at CPUen min skal starte en viss tid etter PSU har startet. Hvis ikke jeg tar helt feil, så er den 4-pins pluggen som går ned i hovedkortet "supply" til CPUen?

 

Kan jeg da bryte +12V'en, og legge den inn etter en viss tid, uten at det gjør noen skade?

 

Og forresten, det er fire ledninger i 4-pins pluggen (seff :p ), det går vel greit å koble de to gule (+12V) sammen, og de to svarte (jord) sammen? Grunnen til at det er dobbelt opp med ledninger er vel for å kunne ha større tversnitt på kabelen, siden den leverer en GOD del strøm?

 

Grunnen til at jeg vil ha en forsinkelse på CPUen, er pga. Vapochillen (som jeg får snart) sin chillcontrol som er litt gammel.. Er ikke sikkert det blir et problem, men jeg liker å ha ting litt under kontroll :)

 

Original ChillControl units were fine, except they didn't handle 4-pin ATX12 connectors that an increasing amount of motherboards take advantage of. Boards that do use ATX12 connectors, generally use them for CPU power, and certain combinators of power supply and original ChillControl equipped VapoChill's weren't quite compatible. The 12V source to the ATX12 connector, and therefore to the processor, was never held low by the system. A voltage was therefore given to the processor, causing it to heat up rapidly, before the evaporator could do its job.

 

For de som er interresert, har jeg laget et koblingsskjema over hvordan jeg har tenkt å evt. ha det. Mest sannsynlig bruker jeg 24V railen (+12, -12V) til å drive rele'ene, pga. at det er lettere for meg å få tak i 24V relê'er.

 

edit: Grunnen til at jeg bruker to relê'er (kontaktorer), er fordi at det går en veldig stor strøm gjennom ledningen. De fleste billige tidsrelê'er kan ikke levere 10-15A.

post-112-1107899723_thumb.jpg

Endret av kazaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville ikke gjort dette da resultatet kan bli et ødelagt

hovedkort eller psu, og dessuten er 12v releer lette å få

tak i bare dra til en bensinstasjon der har de i søk og kav

som tåler opp til 100 w

Takker for tipset. Jeg har skaffet et tidsrelê som går på 24V gratis :) .. Skal stikke innom en bensinstasjon å kjøpe et 12V relê senere.

 

 

Noen andre som har noe å si, anngående bryting av 4-pins connectoren til HK?

Endret av kazaa
Lenke til kommentar
Og forresten, det er fire ledninger i 4-pins pluggen (seff  ), det går vel greit å koble de to gule (+12V) sammen, og de to svarte (jord) sammen? Grunnen til at det er dobbelt opp med ledninger er vel for å kunne ha større tversnitt på kabelen, siden den leverer en GOD del strøm?

 

du bør bruke alle fire pinnene på hovedkortet i alle fall, men om du bare har 2 ledninger andre steder som deler seg til 4, så vil jeg tru det går bra (skal ikke si sikkert). Mener å ha lest at grunnen til at det deles opp i flere pinner er fordi at det er en stor strøm som skal igjennom, men kontaktflaten mellom pinnene i kontakten og banene på hovedkortet er liten, og hvis all strømmen skal gå på en pinne blir det fort varmt i disse overgangene (noe som ikke er bra....).

Lenke til kommentar
Og forresten, det er fire ledninger i 4-pins pluggen (seff  ), det går vel greit å koble de to gule (+12V) sammen, og de to svarte (jord) sammen? Grunnen til at det er dobbelt opp med ledninger er vel for å kunne ha større tversnitt på kabelen, siden den leverer en GOD del strøm?

 

du bør bruke alle fire pinnene på hovedkortet i alle fall, men om du bare har 2 ledninger andre steder som deler seg til 4, så vil jeg tru det går bra (skal ikke si sikkert). Mener å ha lest at grunnen til at det deles opp i flere pinner er fordi at det er en stor strøm som skal igjennom, men kontaktflaten mellom pinnene i kontakten og banene på hovedkortet er liten, og hvis all strømmen skal gå på en pinne blir det fort varmt i disse overgangene (noe som ikke er bra....).

Det var det som var teorien min: At tversnittet (tykkelsen på ledningen totalt) skulle bli større, pga. store strømmer.

 

Jeg fant forresten en ypperlig løsning på problemet. Hvis jeg vil forsinke oppstart av PCen, men ikke CPUen, kobler jeg tidsrelê'et i parallell med reset switchen.

 

Når jeg skrur på PCen, hvil reset-"knappen" automatisk gå inn, og da utvikler ikke CPUen varme. Det testet jeg på en Athlon XP 2100+, og kjøleribba var fremdeles kald. Den holdt ca. 50 grader da jeg gikk inn i bios!

 

Jeg er ganske sikker på at dette også virker på hovedkortet mitt :) .

 

edit: Jeg la ved et nytt koblingsskjema, for de som liker slikt,

post-112-1107972216_thumb.jpg

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...