Lada2103 Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 (endret) En kollega av meg kjøpte for en tid siden en 2000-modell Mercedes E-klasse 270 CDI. I dag fortalte han at ladelampa hadde begynt å lyse. Han oppsøkte verksted og fikk diagnosen defekt dynamo. Ille nok på en flott, dyr og forholdsvis ny bil, men det store sjokket kom da han fikk høre prisen for en ny dynamo: 16000 kroner! Hvis du har et eksempel på horrible priser på orginaldeler, og tips om hvor man kan få bra erstatningsdeler - til en brøkdel av prisen, del det med oss. Hvor mye sparte du på å velge uorginalt? Endret 8. februar 2005 av Lada2103
eab Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Tipper at dersom han kollegaen din kjøper dynamoen direkte fra produsent så sparer han mange mange tusen i forhold til å kjøpe den fra mercedes. Kjøper (nesten) bare uorginalt jeg, men så har jeg bare gamle bruktbiler Kjøpte faktisk motstanden til varmeapparatsvifta originalt fra toyota, den lille plastdingsen med no metalltråder kosta 450 kr :o
bleidd Skrevet 25. februar 2005 Skrevet 25. februar 2005 Bertel O. Steen skulle ha 15 lapper for en vifte til klimaanlegget i en E-klasse fra 94 som tilhører en jeg kjenner. Han kjøpte delen (original) på ferien i Hellas for 5 lapper hos Mercedes-forhandler. At det går an. Tar de skyhøy avanse her i Norge bare?
Lada2103 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Skrevet 25. februar 2005 Som en oppfølger om han med dynamoen til 16000 kroner: Løsningen ble uorginal (men sikkert god eller bedre) dynamo kjøpt hos en MECA-butikk. Han valgte å styre unna merkeverksted, og reperasjonen kom på 9000kr totalt. Penger å spare? Definitivt.
lozn Skrevet 25. februar 2005 Skrevet 25. februar 2005 Men likevel, 9000 kroner for en dynamo??? Da bør den kunne koke kaffe! Jeg mistenker at det er gutta nede i Bayerland som ikke klarer å tjene tilstrekkelig penger på bilene de lager, også er det ettermarkedet som må betale for moroa. Det er ikke akkurat det eneste tyske merket som forbruker mange deler med en relativt høy stykkpris på? Og prisene er vel nøye beregnet ut på hvor mye markedet kan være villig til å betale i forhold til den gjennomsnittlige inntekt på kjøperen av bilen. Men det blir litt dumt over tid, når bilen begynner å bli eldre mener jeg. I tillegg så drar kostnader opp statusen på merket, jo dyrere det er å eie/kjøpe en bil av et visst merke, jo høyere status. Jo billigere det er å eie den, og egentlig: jo bedre den er=lav status... hehe, pussige greier. Kanskje litt enkelt å tenke slik og, men det er ikke totalt grunnløst... Hva mener dere andre?
Pluggen Skrevet 25. februar 2005 Skrevet 25. februar 2005 Ga 500 for en byttedynamo til min 80modell Opel Ascona B jeg da... Så kan kjøpe 32stk dynamoer til min, før jeg hadde kunne kjøpt en til den Merca... Bakhjulstrekk på den å, så gjør jo samme nytta :!:
sluffy Skrevet 25. februar 2005 Skrevet 25. februar 2005 Problemet er vel at bilindustrien nå også ser som mål å tjene seg gode og feite på ettermarkedet. Altså, de skal tjene fett med penger på deler til bilene de selger, når bilene går i stykker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå