Gå til innhold

Oppgradere operativsystemet på N-Gage


Anbefalte innlegg

N-Gage bruker OS'et Symbian Series 60 versjon 1. En rekke nye funksjoner ble lansert i den andre versjonen av OS'et. Om jeg bruker FExplorer til å ta en titt gjennom de andre "diskene" enn minnekortet, finner jeg OS'et sine systemfiler. Jeg tenkte da om det var mulig å erstatte de med versjon 2 sine? Noen som har tenkt på dette før? Sjekket litt rundt på Nokias sider, men fant ikke noe av interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser folk sier det samme rundt på nettet? Hvorfor er det egentlig slik? Er det fordi OS'et er lagret på en ROM, og at den da ikke kan oppgraderes? Kan den flashes via den porten som er bak batteriet?

 

Slik jeg ser det, så inneholder Series 60 ver. 2 noen få ekstra forbedringer som ikke tar mer plass enn forgjengeren. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det i teorien mulig å oppgradere Symbian, men da ville jo hele telefonen bugget pga at firmwaren til Nokia ikke er skrevet for det nye operativystemet!!

 

Firmwaren til nokia blir forsket på, men de nye modellene har "kryptert" firmware, så det er litt vrient... På gamle modeller som 3310 var det mer fritt frem. Der er det faktisk folk som har laget eget operativsystem og programmer til.

Lenke til kommentar

Om du har en Series 60 versjon 1-telefon, vil du se at det ligger tilpassede filer/innstillinger for telefonene N-Gage, 3650 og 7650 under mappen Z:\System\Install\. I denne mappen ligger det også diverse interessante .sis-filer for OS'et (Series60v0.9.sis t.o.m. Series60v1.2.sis).

 

Jeg forsøkte å kjøre disse sis-filene, men får opp feilmeldingen "Kan ikke installere. Komponenten er innebygd."

 

Er det i det hele tatt mulig å endre på innholdet på denne disken? (Z:)

Den vises i FExplorer som en chip med et forbudttegn over.

 

Takker for din info, Lurifaksen :)

Lenke til kommentar

Med andre ord så vil dette si at OS'et er hardkodet inn i ROM'en? Dette betyr videre at innholdet ikke kan endres eller manipuleres på noe vis?

 

Det burde ha vært mulig å endre formateringsrutinene på flash/RAM-disken(e) slik at den peker til en modifisert dump plassert f.eks. på minnekortet.

 

Hvilket nettsted/forum bør jeg egentlig henvende meg til for slik "hacking"? Ser som ut du er den eneste med innsikt i dette...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...