Gå til innhold

forskejllen på agp og pci-express?

Baleni

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå som snart bf2 kommer minner det meg på at jeg må oppgradere litt..men det jeg egentlig lurer på: va er den generelle forskjellen mellom agp og PCIe? er agp kortene på vei ut :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AGP bussen er tregere enn PCIe bussen. Det er forskjellen, om AGP er på tur ut.

Ja, enda blir vel "toppkortene" lansert som AGP, men det er ikke sikkert at neste generasjons toppkort vil bli lansert i AGP versjon.

Det vil jo bli en vurderings-sak om du vil bruke ekstra med penger på skjermkort eller om du vil oppgradere både hovedkort og skjermkort nå, de ekstra kronene du kan legge i ett skjermkort vil sannsynligvis gjøre at du kan vente enda litt ekstra før du skifter hovedkort og skjermkort.

Skrevet

om PCI-Express er raskere: ja, med det finnes ingen skjermkort som er kraftige nok til å utnytte AGP 8x fullt ut engang så du vil ikke merke noen ytelsesforskjell på f.eks. to 6800GT kort hvor ett er AGP 8x og ett er PCI-e. ennå er det ikke noe poeng i å kjøpe PCI-e kort.

bare husk at etterhvert som nye skjermkort lanseres vil de kreve mer enn AGP grensesnittet kan levere. så hvis du tenker å skaffe et skjermkort bare kjøp det som passer inn i hovedkortet ditt :)

(p.s. husk at det finnes flere typer AGP-porter: 2x 4x og 8x, så pass på å ha 8x hvis du skal kjøpe nytt toppkort)

Skrevet

okei! var noe sånn jeg mistenkte :p men da burde jeg gå for PCIe eller agp? spiller ikke allverdens bare css,warcraft og bf..holder med ett skjermkort til 2000 da vel..? :hmm:

Skrevet
okei! var noe sånn jeg mistenkte :p men da burde jeg gå for PCIe eller agp? spiller ikke allverdens bare css,warcraft og bf..holder med ett skjermkort til 2000 da vel..? :hmm:

Ja, et 6600GT til rundt 1900kr holder lenge for deg.

Skrevet (endret)
okei! var noe sånn jeg mistenkte :p  men da burde jeg gå for PCIe eller agp? spiller ikke allverdens bare css,warcraft og bf..holder med ett skjermkort til 2000 da vel..? :hmm:

i så fall anvefaler jeg et 6600 GT-kort ukens tilbud på komplett har et sånt et men det tilbudet går ut i morgen

(P.S. det kortet skal riktignok bråke å være varm)

Endret av mr_menace
Skrevet

Dersom oppgraderingen din medfører bytte av hovedkort ville jeg valgt pci-e,

dette fordi dette er er platformen skjermkort produsentene kommer til å fokusere mest på i tiden som kommer og det er vil være bedre utvalg av toppkort til pci-e

Ati 850xt leveres bare som pci-e ,i fremtiden vil det helt sikkert bli flere kort en dette som bare støtter pci-e.

Skrevet
(p.s. husk at det finnes flere typer AGP-porter: 2x 4x og 8x, så pass på å ha 8x hvis du skal kjøpe nytt toppkort)

Er ikke noe å hente på 8X AGP (var i hvertfall ikke det dengangen 9800PRO var konge på haugen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...