Gå til innhold

grundig hjelp - oppsetting av nettverk i MANDRAKE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå som jeg har den på static protocol, så har jeg gitt meg ip`en 192.168.0.24, netmask 255.255.255.0, gateway er 192.168.0.1 ( samme ip som routern )

Dette er da med eth0. Search domain står der 168.0.1. Alt dette står på menyen manage connections. Jeg kan og velge en annen device. ADSL ( ppp0 ). Men der får jeg beskjed om at jeg ikke har noen ip eller nettverksmaske.

 

jeg kjører ifconfig i terminalen og får fram dette:

eth0

link encap: Ethernet HWaddr 00:04:76:61:4D:F7
inet addr: 192.168.0.24 Bcast: 192.168.0.255 MASK: 255.255.255.0
inet6 addr: fe80::204:76ff:fe61:4df7/64 Scope: Link
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:1237 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier: 1237
collisions:0 txquelen:1000
RX bytes: 0 (0,0 b) TX bytes: 125422 (122,4 kb)
Interrupt: 11 base address:0x1800

Lenke til kommentar

Men, kanskje dumt spørsmål, hvorfor skal du koble opp via pppo dersom du går via ruteren? Antar at ruteren din har adslen oppe og løper? Hvis så skal du bare sette den til Lan på nettverskkortet ditt.... Mulig jeg har misforstått her men...

 

adsl oppkopblingen er hvis du connecter direkte til modemet, mens lan er dersom du feks går via en ruter, eller får tildelt av en annen maskin. Har fungert fint begge deler for meg.

Lenke til kommentar

Sett den tilbake til LAN.

 

Sett LAN til dynamisk, og ikke statisk.

 

Slå av firewallen, samt sett den til Eth0 (regner med at det er nettverkskortet ditt).

 

Så gå til System>Services, og restart netverket ditt der. Nå sitter jeg på pppo selv, men jeg mener den du skal slå av/på er network eller lignende. Dersom noe er galt, pleier den å spytte ut en output for deg.

 

Hvis ikke, burde alt fungere nå :)

Lenke til kommentar
Sett den tilbake til LAN.

 

Sett LAN til dynamisk, og ikke statisk.

 

Slå av firewallen, samt sett den til Eth0 (regner med at det er nettverkskortet ditt).

 

Så gå til System>Services, og restart netverket ditt der. Nå sitter jeg på pppo selv, men jeg mener den du skal slå av/på er network eller lignende. Dersom noe er galt, pleier den å spytte ut en output for deg.

 

Hvis ikke, burde alt fungere nå :)

okai, et par spoersmaal. Med dynamisk mener du DHCP? Jeg faar kun velge mellom static, none og DHCP.

 

slaa av firewallen? slaa av firewallen i routern eller i linux, og ja eth0 er nettverkskortet mitt :yes:

Lenke til kommentar
Sett den tilbake til LAN.

 

Sett LAN til dynamisk, og ikke statisk.

 

Slå av firewallen, samt sett den til Eth0 (regner med at det er nettverkskortet ditt).

 

Så gå til System>Services, og restart netverket ditt der. Nå sitter jeg på pppo selv, men jeg mener den du skal slå av/på er network eller lignende. Dersom noe er galt, pleier den å spytte ut en output for deg.

 

Hvis ikke, burde alt fungere nå :)

okai, et par spoersmaal. Med dynamisk mener du DHCP? Jeg faar kun velge mellom static, none og DHCP.

 

slaa av firewallen? slaa av firewallen i routern eller i linux, og ja eth0 er nettverkskortet mitt :yes:

Du skal nok velge DHCP, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...