Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polo Går som F... i 30 minutter....


CaGe

Anbefalte innlegg

Men så begynner ting å skje når den kommer til arbeidstemperatur.

Den begynner kun å ha 50% effekt, og vil ikke gå på tomgang.

I perioder mister den all effekt. Hvis jeg lar den kjøle seg litt, går den i en halvtime til osv...

 

En annen snodig ting er hver gang den begynner å oppføre seg slik, kjenner jeg en "dump" i gasspedalen etter 2/3 vandring, som et lite "hakk". Dette er ikke der nå bilen går fint noen ganger....

 

Denne modellen har mekanisk (meksikansk?) innsprøytning, og AUTOMATCHOKE.

 

Dette er en '88 Polo. Har byttet bensinfilter og pumpe til ingen nytte.

Som uthevet over har jeg en mistanke om automatchoken i og med "hakket" i pedalvandringen. Kan det hende choken ikke slår seg ut når den er varm?

 

Kunne noen overøse meg med faglige ord, besserwissermeninger, og skråsikre ord om denne saken?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne noen overøse meg med faglige ord, besserwissermeninger, og skråsikre ord om denne saken?

He he, nei dessverre. Skråsikkerhet er det mer enn nok av i denne bransjen, ikke har jeg særlig greie på innsprøytnings typen du har heller.

 

Men for å rydde litt opp i fagterminilogien har du vel stregt tatt neppe automatchoke. Det er sannsyneligvis snakk om en kaldstarts- tilskuddsventil i en eller annen form, heller enn et mekanisk spjeld som åpner og lukker. Hadde det vært snakk om forgasser ville jeg gjettet at det var trinn 2 som ikke åpnet, eller glapp over på noe vis, utfra det du sier om pedal. Men som sagt jeg har ikke noe klart bilde for meg hvordan den innsprøyningen din er bygd opp så kan ikke si så mye. Men er da litt skeptisk til "Choken detter på"- teorien :hmm:

 

Noen som kan bring me up to speed litt med tegniger eller info på dette systemet, vil jeg gjerne lære mer om det jeg også :)

Lenke til kommentar

Som pcp sier, choke og innsprøytning er som fett og vann, hører ikke sammen. ;) Innsprøytningsmotorer benytter kaldstartventil/annordning og "warm-up annordninger".

 

Har du litt flere detaljer om motoren?

 

Btw. du sier det er mekanisk innsprøytning og et merkbart trykkpunkt på pedalen?

Høres ut som en 8 eller 16v GTi motor, men tviler vel litt.

Lenke til kommentar
Som pcp sier, choke og innsprøytning er som fett og vann, hører ikke sammen. ;) Innsprøytningsmotorer benytter kaldstartventil/annordning og "warm-up annordninger".

Ikke har det noe direkte med dette problemet å gjøre, men du sier at instprøytningsmotorer har kaldstartventil, var ikke det bare de aller første instprøytnings motorene?

For jeg kan ikke finne noen kaldstartventil på min 440 1,7 i, der alt er styrt elektronisk.

Lenke til kommentar
Som pcp sier, choke og innsprøytning er som fett og vann, hører ikke sammen.  ;)  Innsprøytningsmotorer benytter kaldstartventil/annordning og "warm-up annordninger".

Ikke har det noe direkte med dette problemet å gjøre, men du sier at instprøytningsmotorer har kaldstartventil, var ikke det bare de aller første instprøytnings motorene?

For jeg kan ikke finne noen kaldstartventil på min 440 1,7 i, der alt er styrt elektronisk.

Litt feilformulert, gjelder for eldre I-motorer.

Kaldstarten er bare en ekstra dyse som gir litt ekstra bensin i startøyeblikket, om denne styres elektrisk eller elektronisk er ett fett, tilsvarende på en forgasser kalles vel gjerne aks.-pumpe.

Warm-up tilsvarer choken på en forgassermotor.

Lenke til kommentar
Som pcp sier, choke og innsprøytning er som fett og vann, hører ikke sammen.  ;)  Innsprøytningsmotorer benytter kaldstartventil/annordning og "warm-up annordninger".

Ikke har det noe direkte med dette problemet å gjøre, men du sier at instprøytningsmotorer har kaldstartventil, var ikke det bare de aller første instprøytnings motorene?

For jeg kan ikke finne noen kaldstartventil på min 440 1,7 i, der alt er styrt elektronisk.

Litt feilformulert, gjelder for eldre I-motorer.

Kaldstarten er bare en ekstra dyse som gir litt ekstra bensin i startøyeblikket, om denne styres elektrisk eller elektronisk er ett fett, tilsvarende på en forgasser kalles vel gjerne aks.-pumpe.

Warm-up tilsvarer choken på en forgassermotor.

det var det jeg tenkte ja :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

88 polo? Høres ut som en med forgassermotor, og da er nok allerede svaret gitt:)

Tror du har et poeng med automatchoken og mekanismen rundt gass-spjeldet, og tror du skal konsentrere deg om det. AC på tyske biler er generelt forbundet med masse problemer, og at det finnes billige ombyggingsset til manuell ac er ikke ubegrunnet. Der er fintfølende mekanikk, termofjærer og gud-vet-hva som er stappet inni det lille huset, godt hjulpet av vakuum som ikke gjør nytten så godt lenger. Uansett så er rengjøring det første bud, plukk det fra hverandre, rens med f.eks startgass eller annet med sprit/bensin, prøv å få gjort det skikkelig rent, og be til Gud. Kanskje det hjelper, har erfart det i mitt tilfelle iallfall... Flere tips anyone???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...