Gå til innhold

Tips til greit digitalt fotokamera?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger noen tips på digitale fotokameraer. Skal på ferie snart og jeg er luta lei av engangskameraene :smile:.

 

Jeg har satt meg en smertegrense på 3000 kroner. Har kikket litt rundt på forskjellige modeller og har sett at Canon sine Powershot modeller kommer bra ut... Eller hva?

 

Det jeg ønsker meg av kameraet er at det har en optisk zoom funksjon (vet ikke helt hvorfor, men det kan være gøy å leke seg med). I tillegg hadde det jo vært greit å kunne benytte oppladbare batterier da (vanlige batterier går vel det også da?). LCD skjerm er et must. Har prøvd digitale kameraer med og uten og må si det er hendig med en liten søt skjerm...

 

Noenlunde høy oppløsning og litt plass på minnekortet bør det være. Fra 1.3 megapiksel og oppover er vel tålig bra? USB overføring er det vel forøvrig på de fleste modeller? Kommer til å overføre bilder til PC'en ofte, så rask overføring er deilig da. Leste om et kamera som også kunne brukes som web-kamera. Det hadde vært optimalt om kameraet kunne benyttes til det også!

 

Håper noen av dere fotoeksperter kan anbefale meg et bra digitalt kamera til en spiselig pris.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å fremkalle bilder på tradisjonelt vis i tillegg til å lagre de på PC'en, så ifølge linken du tipset meg om, bør jeg vel ha et kamera med 2 megapiksler og oppover.

 

Ifølge prisguiden her er det en del kameraer med både optisk zoom og oppløsning på over 2 megapiksler til omtrent 3000,-.

 

For å bli litt mer konkret; er det noen modeller som anbefales til mine behov? Noen som har ett de kan anbefale?

Lenke til kommentar

Jeg har 2 anbefalinger til deg:

begge er 2 Mpixel og 3x zoom

 

1. Nikon Coolpix 2000 (Compact Flash minne)

 

http://www.steves-digicams.com/2002_review.../nikon2000.html

pris ca 2500,- og oppover

 

2. Olympus C-220 zoom (Smart Media)

pris ca 2500,- og oppover (inkl lader)

 

(amerikansk test, der heter modellen D-520 zoom)

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/d520.html

 

Olympuskameraet er litt mindre og selges vanligvis med lader og oppladbare batterier i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er kjempefornøyd. Med kameraet kom det også en lader og oppladbare batterier. Det er særdeles enkle og intuitive menyer på LCD skjermen på kameraet. God bruksanvisning også.

Eneste jeg kanskje kan utsette litt på er at LCD skjermen vises litt dårlig i sollys. Nattbilder fikk jeg heller ikke helt til med den automatiske blitzen/innstillingene.

Relativt lang levetid på batteriene i kameraet og. Tror jeg hadde de i i ti dager eller noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...