Gå til innhold

Hva synes dere om oppsettet mitt!?


Anbefalte innlegg

Altså, vet ikke hvem som er mest saklig her. Maxtor disken er av de kjappeste 7200 rpm diskene på markedet. Jeg sier at en såpass liten raptor disk ikke er noe alternativ, men hvis han vil legge pengene i det og kjøpe i tillegg så er det opp til han. Det er jo helt klart han vil få bedre ytelse hvis han kjøper begge og bruker raptoren som en systemdisk.. Det har jeg aldri sagt noe i mot, men du sa at du ville ha BYTTET ut disken med en raptor. Kan ikke se hvordan det er en god ide hvis han faktisk har brukt for en 300GB disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nesten like forsvinnende liten som forskjellen du vil merke mellom Raptor 36 og Maxtor disken. Nå er det snakk om en disk som nesten er 10 ganger større og faktisk har bra ytelse. Så jeg syns det virker urimlig å be han se på en såpass liten disk som noe alternativ i det hele tatt.

 

Men, det er opp til han, jeg bare syns det er ett rart alternativ. Hvis ikke han vil legge godt over tusenlappen ekstra i en disk som yter litt mer.

 

edit: gidder ikke legge opp noen diskusjon om den "faktiske" ytelsen som du kommer med her.. det føler jeg bare blir babbel og forskjellige meninger

Lite saklig informasjon du kommer med her... ;-)

Dersom du har prøvd disse kombinasjonene selv, OK. Men dersom du bare synser, blir det vel bare synsing?!? :roll:

Dersom du kjører Photoshop vil 2 separate disker gi merkbare uttelling ved å plassere scratch-disken på en egen, fysisk harddisk...

Mener du at programmet og scratch disken bør ligge på to separate disker?

Lenke til kommentar
Altså, vet ikke hvem som er mest saklig her. Maxtor disken er av de kjappeste 7200 rpm diskene på markedet. Jeg sier at en såpass liten raptor disk ikke er noe alternativ, men hvis han vil legge pengene i det og kjøpe i tillegg så er det opp til han. Det er jo helt klart han vil få bedre ytelse hvis han kjøper begge og bruker raptoren som en systemdisk.. Det har jeg aldri sagt noe i mot, men du sa at du ville ha BYTTET ut disken med en raptor. Kan ikke se hvordan det er en god ide hvis han faktisk har brukt for en 300GB disk.

:!: Alternativet for meg er å kjøpe en 36gb wb + en 200gb 7200rpm eller en 300gb 7200rpm ncq.

Lenke til kommentar
Når det gjelder lydkort er jeg ikke like sikker, har lest en del positive ting om det sb audiology 2zs. Og var missfornøyd med den integrerte lyden på mitt forrige lydkort. Har fått inntrykk av at de Realtek greiene ikke er allverden.

 

Er det noen her som har erfaring med det hovedkortet ?

Ja, det er mulig du har rett her... Det eneste er at dette lydchipsettet fra Realtec er helt nytt, så kanskje kvaliteten har blitt forbedret?

Anyway, det går jo an å prøve den innebyggede løsningen først, for så å kjøpe et annet kort seinere?

Lenke til kommentar
Altså, vet ikke hvem som er mest saklig her. Maxtor disken er av de kjappeste 7200 rpm diskene på markedet. Jeg sier at en såpass liten raptor disk ikke er noe alternativ, men hvis han vil legge pengene i det og kjøpe i tillegg så er det opp til han. Det er jo helt klart han vil få bedre ytelse hvis han kjøper begge og bruker raptoren som en systemdisk.. Det har jeg aldri sagt noe i mot, men du sa at du ville ha BYTTET ut disken med en raptor. Kan ikke se hvordan det er en god ide hvis han faktisk har brukt for en 300GB disk.

:!: Alternativet for meg er å kjøpe en 36gb wb + en 200gb 7200rpm eller en 300gb 7200rpm ncq.

Akkurat, den er grei, det ville jeg gjort også. Men jeg svarte på det han sa første gangen ;)

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
Nesten like forsvinnende liten som forskjellen du vil merke mellom Raptor 36 og Maxtor disken. Nå er det snakk om en disk som nesten er 10 ganger større og faktisk har bra ytelse. Så jeg syns det virker urimlig å be han se på en såpass liten disk som noe alternativ i det hele tatt.

 

Men, det er opp til han, jeg bare syns det er ett rart alternativ. Hvis ikke han vil legge godt over tusenlappen ekstra i en disk som yter litt mer.

 

edit: gidder ikke legge opp noen diskusjon om den "faktiske" ytelsen som du kommer med her.. det føler jeg bare blir babbel og forskjellige meninger

Lite saklig informasjon du kommer med her... ;-)

Dersom du har prøvd disse kombinasjonene selv, OK. Men dersom du bare synser, blir det vel bare synsing?!? :roll:

Dersom du kjører Photoshop vil 2 separate disker gi merkbare uttelling ved å plassere scratch-disken på en egen, fysisk harddisk...

Mener du at programmet og scratch disken bør ligge på to separate disker?

Ja...

Lenke til kommentar

Men da bør jeg vel helst ha to raptorer :cry:

 

Edit: Tror ikke budsjettet mitt tåler det, jeg trenger en del lagringsplass til filer, mp3 og film. De 120gb jeg har nå fylte jeg opp på 2 måneder :(

 

Vil jeg merke stor ytelses forskjell på en raptor eller en 7200 rpm som scratch disk? Kan det være smartere å ha programmet liggende på 7200rpm-en og raptoren som scratch?

 

Hva tror du ottodiesel store harddiskguru :p

Endret av wonderwoman
Lenke til kommentar

Hva med å legge scratch-filene på 36gb raptoren, og win på en liten partisjon på 200gb'en?

 

Så kan du legge programmer og sånt på raptoren i tillegg.

 

Angående lydkort så kan du jo sjekke hvordan det er med ytelsen på den onboard Realtec-chippen. Om du ikke er fornøyd så er det da bare å kjøpe et nytt pci-kort som yter bedre.

Lenke til kommentar
Hva med å legge scratch-filene på 36gb raptoren, og win på en liten partisjon på 200gb'en?

 

Så kan du legge programmer og sånt på raptoren i tillegg.

 

Angående lydkort så kan du jo sjekke hvordan det er med ytelsen på den onboard Realtec-chippen. Om du ikke er fornøyd så er det da bare å kjøpe et nytt pci-kort som yter bedre.

Mine egne erfaringer tilsier at den raskeste disken bør være systemdisk. Til primærpartisjon (C:) har jeg ennå ikke opplevd å komme over 20 GB i forbrukt plass, VEL OG MERKE dersom man installerer større programmer osv. på en annen partisjon. Som sekundærdisk trenger man ikke bruke så mye penger, dette kan man jo oppgradere etterhvert, uten konsekvenser for det som allerede er installert på primærdisken...

Scratchdisken bør ligge på den andre disken, da kan de skrive og lese uanhengig av hverandre. Tror det vil holde i lange baner ved valig Photoshop-bruk. Viktigere at PC'en er rask og effektiv generelt.

Noe av fordelen av å velge denne løsningen er for det første at Raptordiskene har 5 års garanti, og er kontruert for å brukes hardere en de vanlige diskene. Dette vil sannsynligvis forebygge at du mister data like hyppig som ved bruk av andre disker pga. disk failure... I tillegg vil en liten primærpartisjon være greiere å ha med å gjøre i backupsammenheng, da det jo blir mindre å ta backup av. Tilslutt er det faktisk merkbar positiv forskjell i den daglige bruken... Dersom du er redd for vibrasjoner og bråk, kan du prøve denne dupeditten hos Microplex: Zahlman kjøler/demper...

Den både kjøler disken og reduserer evt. bråk betraktelig!

Har 2 raptordisker (36 GB) i et mirror-oppsett som er helt støyfrie i et serveroppsett hos en kunde... :-)

Endret av ottodiesel
Lenke til kommentar

Har slengt sammen et opsett, du kans e det her. Du kan jo bytte på det hvis du vil, du kunne jo kjøpt dette kabinettet, og denne psuen, men det koster jo en del mer, jeg er ganske sånn sparsomelig av meg, du ser kansje på det opsettet at jeg har spart penger der jeg kan, feks 250gb istedet for 300, xl isedet for xt, 3000+ istedet for 3500+, 350w istedet for 400, 2-3-3-6 minne istedet for 2-2-2-5. Det du sparer kan du bruke på neste opgradering, ytelsen i forhold til det dyre jeg kunne ha valgt er ikke kjempestor, men besparelsen er er det!

Lenke til kommentar
Har slengt sammen et opsett, du kans e det her. Du kan jo bytte på det hvis du vil, du kunne jo kjøpt dette kabinettet, og denne psuen, men det koster jo en del mer, jeg er ganske sånn sparsomelig av meg, du ser kansje på det opsettet at jeg har spart penger der jeg kan, feks 250gb istedet for 300, xl isedet for xt, 3000+ istedet for 3500+, 350w istedet for 400, 2-3-3-6 minne istedet for 2-2-2-5. Det du sparer kan du bruke på neste opgradering, ytelsen i forhold til det dyre jeg kunne ha valgt er ikke kjempestor, men besparelsen er er det!

Så fornuftig ut, langt på veg enige...

Hadde imidlertid valgt en PSU på 400 watt :-)

Lenke til kommentar
Iflg. testen du refererer til, er det litt under 4 prosent forskjell på den beste og den dårligste av testkandidatene. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hvor mye penger man ønsker å legge i dette...

Men i den testen er det bare TCCD brikker. Ikke rart at det er liten forsjell.

Altså, det jeg skulle få fram var at OCZ Platinium Rev.2 er en bra RAM.

Hadde de sammenlignet med den rammen som er satt opp her hadde det nok blitt litt mer forsjell!

 

PS. Helst ikke quote bilder :)

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha anbefalt en 36GB Raptor som scratchdisk i dag. Ytelsen er ikke bedre enn de nyeste diskene med NCQ (unntaket er filserver ytelse), du får vesentlig mindre GB for pengene, og i tillegg støyer den mer enn nyere disker.

 

Se en sammenliking av 4 disker her: Link

 

Hvis du insisterer på en Raptor, så velg i det minste 74GB versjonen, som yter vesentlig bedre og støyer mindre.

 

Hvis du vil vite min mening, så synes jeg du skal gå for det oppsettet du allerede har valgt. Til din bruk får du ikke så mye ut av kjappere RAM, dual disker, RAID osv osv. Strømforsyningen holder for de komponentene du har valgt, og hvis du vil oppgradere senere kan du heller bytte den da.

 

Hvis du derimot er en ivrig gamer og kjører i høye oppløsninger, kan du heller legge på litt og velge et raskere grafikkort (6800, 6800GT, X800Pro, X800XL).

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Jeg ville aldri ha anbefalt en 36GB Raptor som scratchdisk i dag. Ytelsen er ikke bedre enn de nyeste diskene med NCQ (unntaket er filserver ytelse), du får vesentlig mindre GB for pengene, og i tillegg støyer den mer enn nyere disker.

 

Se en sammenliking av 4 disker her: Link

 

Hvis du insisterer på en Raptor, så velg i det minste 74GB versjonen, som yter vesentlig bedre og støyer mindre.

 

Hvis du vil vite min mening, så synes jeg du skal gå for det oppsettet du allerede har valgt. Til din bruk får du ikke så mye ut av kjappere RAM, dual disker, RAID osv osv. Strømforsyningen holder for de komponentene du har valgt, og hvis du vil oppgradere senere kan du heller bytte den da.

 

Hvis du derimot er en ivrig gamer og kjører i høye oppløsninger, kan du heller legge på litt og velge et raskere grafikkort (6800, 6800GT, X800Pro, X800XL).

Så du mitt opsett? Det var veldig likt hans bare litt anerledes, mye av det var som du sa det burde være. Å den psuen yter faktisk 380w, skulle holde lenge.

 

edit: Hva er forskjellen på maxline 3 og dimondmax 10?

Endret av hba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...