Gå til innhold

Lydinnstillinger til hjemmekino


Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en surround-pakke, Pioneer DSC-323. Jeg vet ekstremt lite om hvilke innstillinger som er bedre og verre, så jeg tenkte kanskje at noen her kunne hjelpe til litt. :)

 

Hjemmekinopakken min støtter bl.a. Dolby Digital, derunder ligger bl.a. ProLogic II. I tillegg støtter anlegget DTS. Slik jeg har forstått det, er dette den beste innstillingen, så lenge filmen støtter dette. Er det riktig?

 

Generelt: Hvilke innstillinger gir best kinofølelse?

 

Link til pakken: http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=428-438

 

PS! Jeg vil selvsagt bruke 5.1 lydsystemet når jeg skal stille inn anlegget.

 

På forhånd takk, Tor Erik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså, hvordan stiller jeg inn DD5.1 når det ikke står i menyen på filmen? Vil det si det samme som å stille inn bare DD? For da har jeg merket at det bare kommer lyd fremme. Jeg må ha på 5 Channel Stereo for at det skal komme lyd overalt tror jeg, i alle fall slik jeg har testet til nå. Da hører jeg alt fra alle retninger i alle høyttalere, og slik skal det vel ikke være? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men altså, hvordan stiller jeg inn DD5.1 når det ikke står i menyen på filmen? Vil det si det samme som å stille inn bare DD? For da har jeg merket at det bare kommer lyd fremme. Jeg må ha på 5 Channel Stereo for at det skal komme lyd overalt tror jeg, i alle fall slik jeg har testet til nå. Da hører jeg alt fra alle retninger i alle høyttalere, og slik skal det vel ikke være? :dontgetit:

Står det ikke på menyen på filmen, så har ikke filmen DTS.

Lenke til kommentar
Men altså, hvordan stiller jeg inn DD5.1 når det ikke står i menyen på filmen? Vil det si det samme som å stille inn bare DD? For da har jeg merket at det bare kommer lyd fremme. Jeg må ha på 5 Channel Stereo for at det skal komme lyd overalt tror jeg, i alle fall slik jeg har testet til nå. Da hører jeg alt fra alle retninger i alle høyttalere, og slik skal det vel ikke være? :dontgetit:

Står det ikke på menyen på filmen, så har ikke filmen DTS.

Jo, men du forstår fremdeles ikke hva jeg mener.

 

Scenario:

En helt vanlig film, med støtte for DD5.1, ikke noe annet, settes i. Hvilken innstilling bruker jeg for best mulig lyd? Setter jeg inn på kun DD, kommer det bare lyd fremme 99% av filmen...

Lenke til kommentar

DD 5.1 har bitrate på mellom 448 og 384 kbit/s ved 5.1 og kutter bort lyd utenfor menneskets lydområde (20-20k Hz)

 

DTS 5.1 har bitrate på mellom ~800 og 1500 kbit/s og har altså mye mindre komprimering. DTS er klart å foretrekke forran DD dersom de har gjort en god jobb med lyden.

 

Dersom du ikke får lyd bak bør du nok ta en liten titt i manualen en gang til.

På min pioneer forsterker må jeg først trykke "Reciever" og så på knappen med dolby digital symbolet på. icon_dolby.gif

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare for å informere litt:

DD 5.1 og DTS er digitale 6-kanals lydspor. Altså du trenger 6 analoge signalkabler eller en digital (optisk el coax)

 

Pro Logic og Pro Logic II er noe som er gamlere.

 

Pro Logic I simulerte surround-lyd ved å kjøre alle mono-lydene via senterkanal, og stereolydene i sidehøyttalerne. Bakhøyttalerne får likedan signal. Du trenger kun en stereokabel for å overføre denne lyden.

 

Pro Logic II er mye det samme, men bakhøyttalerne er i stereo

 

Har du en film med 6-kanals lyd må du selvføgelig se den med 6 kanaler ;) Halve filmen er lyden :thumbup:

 

Har du en film som bare er stereo, kan du sette forsterkeren i Pro Logic eller et annet simulert surroundmiljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...