Gå til innhold

Beste skjermkort i 600-800 kr klassen?


Calm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes tydeligvis 9800SE-kort på markedet med ganske forskjellige specs.

 

Sapphire sitt Radeon 9800SE-kort, basert på PCB'en til Radeon 9500 Pro, kommer med en minnebus på bare 128-bit. Bare se her.

 

PowerColor har derimot et kort med samme brikken, basert på PCB'en til Radeon 9700 Pro, med en minnebus på 256-bit.

 

Som det fremgår av denne testen yter Sapphire's kort relativt mye dårligere enn PowerColor's tilsvaredne kort med 256-bit minnebus.

 

Og denne testen viser at nettopp dette kortet, altså det Sapphire Radeon kortet som Komplett.no selger, yter dårligere enn et Sapphire kort basert på 9600 Pro.

Lenke til kommentar

hmmm..Det glemte jeg å nevne..Styr unna 128bit kort..Som nevnt over..Hvis man f. eks ser på modding sider, så ser man jo hva de kan..

 

9800 SE with I shaped memory, 4 pipes 128bit: Turns into the equivalent of a 9500 Pro but with an R350 core.

 

9800 SE with 9700/9700 PRO layout, 4 pipes 256bit: Turns into 9800/9800 PRO depending on clock speed.

Lenke til kommentar
hmmm..Det glemte jeg å nevne..Styr unna 128bit kort..Som nevnt over..Hvis man f. eks ser på modding sider, så ser man jo hva de kan..

 

9800 SE with I shaped memory, 4 pipes 128bit: Turns into the equivalent of a 9500 Pro but with an R350 core.

 

9800 SE with 9700/9700 PRO layout, 4 pipes 256bit: Turns into 9800/9800 PRO depending on clock speed.

Ja, var det jeg skrev! Og det kortet de selger på Komplett er akkurat det 128-bit kortet fra Sapphire...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Det kan jo være at han bare vil ha et skjermkort til under 800,- kr, inkludert frakt, altså under 700,- kr netto, og ikke har planer om å modde det på noe vis.

 

Det beste skjermkortet til under 800,- kr, med unntak av demo-kort, er dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300695&cks=PRL

 

Radeon 9550 takler HL2 ganske greit. Du får det du betaler for, ganske enkelt. Det som er OK med dette kortet, sammenlignet med 9600-serien, er at det har HW-støtte for MPEG-4.

Lenke til kommentar

Det er fint folk vet hva de snakker om her :whistle:

 

Hadde tatt seg ut om jeg hadde anbefalt han et kort til 1k, som var brukt, og som ytet dårligere enn et nytt kort til 800,- :D

 

Uansett, takk for all hjelp, ser ut til at det blir et 9600 Pro kort!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...