Gå til innhold

Trådløst i Suse 9.1 Personal


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp Suse 9.1 personal sammen med windows Xp Pro som dualboot. Helt nydelig, diggbart- har veldig lyst til å droppe windows for godt. Men så kommer problemet. Internet får jeg trådløst (på windows), men jeg får ikke det ikke oppe på linux.

Jeg har 2 trådløse nettverkskort, et usb-basert (11g) og et pci-basert (11b), begge fra 3com/topcom.

Jeg har prøvd å bruke Yast, men der oppdages kun pci-kortet, og det som ethernet basert (altså ikke trådløst)

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å virke?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå har jeg fått ndiswrapper til å virke (et "wlan0" kommer opp i iwconfig), men hvordan skriver jeg det permanent til fil, slik at jeg slipper å konfigurere kortet for hver gang? (men får ikke til å koble til internett enda).

 

Når det gjelder Suse 9.2, så blir det et problem. Jeg har ikke lang nok kabel fra ruter til datamaskina, og jeg har heller ikke dvd-brenner

Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg fått ndiswrapper til å virke (et "wlan0" kommer opp i iwconfig), men hvordan skriver jeg det permanent til fil, slik at jeg slipper å konfigurere kortet for hver gang? (men får ikke til å koble til internett enda).

Du kan jo legge det til i slutten av /etc/rc.d/rc.local.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke configfila jeg..

Uansett jeg holder på å få det til nå. Jeg har satt korrekt key på wlan0 og accesspointets BSSID kom automatisk fram. Kontakten er der, men når jeg åpner konqueror, kommer det feilmelding om at nettsida ikke er funnet.

 

Skifter jeg til windows og går inn på ruteren min, ser jeg at rutern ikke har oppdaga kortet (kortet brukes kun på linux'en, på windows bruker jeg usbadapteren), så jeg går utifra at jeg ikke får noen ipadresse.

Hvordan konfigurer jeg kortet til å få det automatisk (ruteren har innebygd DHCP-server)?

Lenke til kommentar

Du må jo sjekke då, I Linux, om du har fått nokon IP-adresse.

 

Opne terminal:

 

/sbin/ifconfig

 

Ikkje bruk nettlesar til å sjekke om du har tilgang til nettverk/internett, sidan den avhenger av DNS og evt. proxy osv. Bruk ping i staden, mykje betre til feilsøking.

 

For å motta IP må du køyre "dhcpcd" frå ein terminal. Det enklaste er vel å bruke YaST i SUSE.

Lenke til kommentar

Har trykka på for automatisk IP i Yast, men jeg får ikke noe ip forde.

Det er kanskje lurt å nevne at jeg må kjøre "modprobe ndiswrapper" når jeg logger inn.

Kanskje noen blir litt klokere av dette, det blei ikke jeg?:

4: wlan0: <BROADCAST, MULTICAST,NOTRAILERS,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 1000

    link/ether 00:0e:2e:35:31:6a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

    inet 192.168.1.15/24 brd 192.168.1.255 scope global wlan0

    inet6 fe80::20e:2eff:fe35:316a/64 scope link

      valid_lft forever preferred_lft forever

Lenke til kommentar

Loggen viser òg at en wireless device har spurt etter ipen 192.168.1.15. Men jeg få altså ikke til å koble til internett.

Kan det ha noe med at linux ikke kan koble til internett ved boot-time fordi jeg må kjøre "modprobe ndiswrapper" først? Hvordan får jeg SuSE til å gjøre det automatisk?

Lenke til kommentar

Jeg får ikke kontakt med ruteren når begge nettverkskortene i laptopen min er aktivert (SuSE her og). Må først skru av begge (ifdown eth1 && ifdown eth0), og så skru på igjen det som skal brukes (ifup eth1). Vet ikke om det er det som er problemet ditt, men du kan jo prøve (-:

Lenke til kommentar
Loggen viser òg at en wireless device har spurt etter ipen 192.168.1.15. Men jeg få altså ikke til å koble til internett.

Kan det ha noe med at linux ikke kan koble til internett ved boot-time fordi jeg må kjøre "modprobe ndiswrapper" først? Hvordan får jeg SuSE til å gjøre det automatisk?

Altså, ikkje bry deg om å koble til internett.

 

Bruk ping til router først og fremst, så slepp du å tenke på DNS.

 

Så når det står at du har IP 192.168.1.15 så kan du framleis ikkje pinge router?

Lenke til kommentar
Yihaa! nå (endelig etter flere dagers strev) kom jeg inn på ruteren min fra linux (http://192.168.1.1/), men ikke noen domener. Kanskje det er noe dnsfeil ja, hvordan fikser jeg det?

har prøvd "dhcpcd" ja, men ikke "dhcpcd wlan0", skal gjøre det straks..

Korleis klarte du det då? Med fast IP?

 

For å komme inn på domener må DNS fungere. Gjer slik:

 

- Opne terminal:

 

su -
pico /etc/resolv.conf

 

Endre slik at det berre er ein "nameserver" der, set den til IPen til din router. Lagre med CTRL+O og enter, og avslutt med CTRL+X.

 

Prøv no å ping www.vg.no.

Lenke til kommentar

Bare gikk inn på ruterens ip etter jeg hadde kjørt "modprobe ndiswrapper"

 

Har ikke pico, brukte "Kate" jeg. Endra fra "search 3Com" til "search 192.168.1.1". Trur egentlig ikke det er dns det er noe feil med, for jeg kommer meg ikke innpå noen annen adresse enn "192.168.1.1". Ved både domener og ip'er får jeg feilmelding om at sida ikke finnes. Noen som har peiling på hva jeg kan finne på nå? har rett og slett gått tom for ideer.

Lenke til kommentar
Eksempel på en resolv.conf:

[kyrre@kyrrelaptop ~]$ cat /etc/resolv.conf

; generated by /sbin/dhclient-script

search linux.lan.valler.vgs.no

nameserver 130.67.15.198

nameserver 192.168.1.199

nameserver 193.213.112.4

[kyrre@kyrrelaptop ~]$

kyrsjo du er bra diggbar :yes:

Hjerterlig takk! Nå funker det trådløse fra linux òg. Hjerterlig takk!

med det samme, er det mulig å få kjørt kommandoen

modprobe ndiswrapper

automatisk? Så slipper jeg å skrive dét hver gang liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...