Gå til innhold

koble bass(gitar) til lydkortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste løsningen ville ha vært å bruke et lydkort beregnet for det. Som f.eks denne: M-Audio MobilePre USB eller Audiophile USB

 

Problemet med vanlige lydkort som ikke er beregnet for lydinnspilling, bortsett fra lydkvaliteten, er latencien som er usedvanlig høy. De er ikke kraftig nok til å ta opp lyden og spille den av igjen nesten simultant. Så når du sitter der med bassen din og spiller inn på pc'n så vil lyden komme ut av høyttalerne dine en god del senere enn da du slo på strengen, og det gjør at det både er ekkelt å spille inn noe, men også kjipt.

 

Jeg selv har den første og spiller inn bass med det, er bassist selv. Et godt og kraftig lydkort med 2 inn og 2 ut og er ikke så dyrt. Jeg får 4.3ms latency med det. Den har også mic-preamps hvis man trenger det. Det andre kortet har MIDI istedet for mic-preamps og den er litt dyrere. Det er noe av de beste alternativene til en person som ikke trenger allverdens med inn ut kanaler, samplingsfrekvens, bitrate, lav klirrfaktor osv. De har alt det man trenger for å spille inn og er kraftige til det formålet.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare advare mot å koble gitar/bass på MIC inngang på lydkort. Linje inngang er mye bedre egnet (heller ikke det er bra). En gitar/bass har høy utgangsimpedanse og derfor høy spenning ut (ca samme spenning som stereoutstyr). En mikrofon derimot har lav impedanse og lav spenning ut. En mikrofon inngang har derfor lav inngangsimpedanse og stor spennnings forsterkning.

 

Det som skjer når man kobler en gitar inn på en mikrofon inngang en at signalet til gitaren dempes grunnet lav inngangs impedanse, så forsterkes det opp igjenn grunnet høy forsterkning. Dette vil da totalt ødelegge lyden på gitaren sammtidig som det i verste fall kan ødelegge gitaren (lydkort har også oft en liten spenning som er koblet rett på mic inngangen slik at billige electret microfoner kan benyttes, den spenningen er deffinitivt ikke god for gitaren).

 

Linje innngangen har en middels impedanse, så skal gå rimelig greit å koble gitaren her, men gitaren vil også her sannsynligvis dempes litt noe som gir dårligere lyd.

 

Som sagt tidligere i tråden så om du har en aktiv bass skal denne kunne kobles rett inn i linje inngangen.Eventuellt om du kobler den gjennom en effekt pedal. Et alternativ er å kjøpe en DI box.

 

Når det gjeldedr creative lydkort finnes det både offesielle og uffoesielle AISO drivere

til dem. Om jeg husker riktig finnes noe som heter KX driver som er en uoffesiell AISO driver som vil kunne gi lav latency på et billig creative kort.

 

Når det gjelder programmer for gitar så er Guitar Rig fra www.nativeinstruments.com bra men dyr...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du har lyst til å koble bass / git til pc'n - så skaff deg ett lydkort som er beregnet på slikt som noen annbefalte. om du først skal koble på slike ting regner jeg med at du kanskje vil gjøre opptak og lignende. og da kan det være greit og ha ett kort som støtter slike ting.

 

Om du skulle lure mer på slikt noe så bare spør :) sitter og knotter i hjemmestudiot her som bare det.

 

Morten

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Så på dette, M-AUDIO, det koster ca 1000nok, en ok pris...

Fordi det innebygde lydkortet på hovedkortet mitt har ASIO støtte, men 21ms latency.

 

Så er dette kortet bra? Er fornøyd så lenge det har en latency på under 5ms.

Gidder ikke å kjøpe masse effektbokser når jeg har PC'n her,

og bruker å spille gitar på rommet mitt.

 

Bedre å bruke en tusing på m-audio'n, istedenfor å bruke en 1000 på effektebokser.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...