Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Det Beste Oppsettet Til Et Nettparty


Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Her på den vakkre øya jeg bor, Ellingsøya. Er det ikke så alt for mangt å ta seg til. Ungdommsklubben hadde sopp, så den er nedlagt. Eller lite å gjøre på! Derfor gikk en del av oss sammen og begynte og arrangere LAN (lenge før u.klubben ble nedlagt igrunn). Begynte i det små, ca 10 deltakere.

Arrangerte partyet et par ganger, og det vokste, lå no på jevnt en 25 + deltakere.

 

Forrige gang bestemte vi oss for å arrangere et skikkelig nettparty, dvs at vi kom til og melde fra om partyet lenge før, ikke bare 1 uke i forveien. Dette gjorde vi. Vi hadde begrenset med switcher, nok til ca 60 stykker + crew, admin , etc..

 

Lanet ble stappfullt på 1 2 3, flere ville inn. Men vi hadde ikke kapasitet til dette.

 

(Det er her poenge kommer inn:))

 

Vi har 2 x 16 porter samt 1 x 24 porter, alle er av merke SMC! 100 mbit helswitched. (Vi lånte noen fler switcher for å få plass til 60 stykker).

Vi hadde en del problemer med nettverket, mange som tok ut kabler, ødela kabler osv. Vi hadde inett via en trådløs sender, så inn på en switch, så fra dem og ut til alle andre switchene!

 

Vi har planer om og sette opp en server som tar mot inetten (windows 2003) .. Den skal fungere som DHCP server, så slipper det stakkars ADSL modemet og gi ut til alle. Den skal også dele ut internetten til alle, og sperre porter etc. Så skal den videre til en egen switch, så derifra videre til hver enkelt switch. Er dette den beste løsningen? Vi skal kjøpe inn flere switcher, hva burde vi velge? Hva burde være "Hoved-switchen" ? Hva er den beste løsningen for å få et mest mulig stabilt nettverk?

 

Håper dere kan hjelpe oss! Arrangemangene er så og si "non - profit" .. Men pga det var så mange besøkende denne gangen gikk vi faktisk i overskudd! Og pengene skal brukes på nytt utstyr! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste jeg var på så overbelastet vi adsl boksen ;) (litt over 100 brukere)

 

Jeg måtte sette opp en linux firewall / proxy server / DNS server klokka 3 om natta :p

 

 

 

Lagde et raskt diagram som viser litt hvordan jeg tenkte tidligere.

Hoved-switchen skal helst kun være tilkoblet andre switcher (unntak kan være filserver, og kanskje internett). Admin switchen er hvis dere kommer til å bruke et par low-bandwidth saker (spill-server, wlan AP og lignende).

 

Hvis det er 100mbit hele veien på et slikt nett vil uplink-kablene fort bli overbelastet, så det bør helst unngås. Bør også unngå "chaining", enhver PC bør ha minst mulige switcher/uplink kabler mellom seg og hvilket som helst annen pc på nettverket.

post-61-1107376618_thumb.png

Lenke til kommentar

Sparks: Jepps, er kjempe artig ;) Koselig stemning osv :p

--------------

 

Nice oppsett Terrasque! Kommer sikkert til og gå for noe sånt, men hva me de gamle switchene? Må vel finne pris på nye switcher! Det du mener er altså, f.eks en 24 porter, der uplinken er på 1000 mbit og resten er på 100mbit? :) Vi får skru opp prisene fra 100 kr til 150 eller noe. Er også mange som vil ha penge premier i compoer osv, men er ikke det letteste og få til når vi har en del utgifter.

 

Hadde denne funket montro?

 

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=124886&cks=PRL? Må vel kjøpe inn mange slike isåfall .. og det blri dyrt :blush:

Endret av HellFire-
Lenke til kommentar

Jeg er dessverre litt svak på gbit systemer, så garanterer ikke at dette er riktig ;)

 

Du kan selvfølgelig fint bruke de gamle switchene, men husk at det bare er 100mbit til/fra det bordet da, og en enkelt person kan "bruke opp" uplinken.

 

Det du kunne gjort var å dele LAN'et opp i "high-bandwidth" og "low-bandwidth" områder. Folk som spiller mye og kopierer lite trenger ikke fullt så mye båndbredde. (og hvis noen klager, kan du bare si at alternativet er intet nettverk)

 

Det du og kunne gjort (blir en del kabling her) er å kjøpe 1-2 av disse:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123405&view=detailed

tror det skulle funke å bare ta krysset uplink -> uplink mellom de. Da burde du ha 96 porter til brukere + 2 gbit tilkoblinger til filserver og lign. Pluss at man selvfølgelig kan koble til de eksisterende switchene hvis man trenger mer plass ;)

 

Du bør også tenke på sponsing. Noen databutikker i nærheten som kunne lånt dere litt utstyr mot litt reklame i lokalene? Noen firmaer som har lyst å profilere seg ovenfor ungdommen? Høres ut som dere har et stort nok arrangement til noe slikt ;)

 

Men til slutt er det opp til dere å finne ut av hva som er best.

Hva har dere råd til?

Hvor mange tror dere vil komme?

Hva vil nettverket bli mest brukt til? (Spilling trenger ikke så veldig ekstrem hastighet..)

Hvordan er layout'en i lokalene? (Noen få store switcher eller mange små?)

 

PS. ene lan'et jeg var på hadde vi en slik en til å ta nettverket : http://terrasque.mine.nu/gallery/hardware/aal ;)

Lenke til kommentar

I og med at dette virker som et godt tiltak, non-profit og ungdomstilbud hvor lite annet finnes osv.. kan dere prøve det psdata fondet å se om dere kan få litt utstyr gjennom de

 

Skriv en god søknad.

Skader ikke å prøve i hvert fall.

 

dessverre kan jeg ikke mye om nettverk, så det får andre hjelpe til med.

ville bare tipse om det fondet om du ikke har fått det med deg.

Lenke til kommentar

Tips: Spør din ISP om de er interessert i en fin reklame-mulighet i bytte mot en helt (eller så lenge det skal vare) med maks hastighet på ADSL'en din. Det har fungert før, så hvorfor ikke prøve? =)

 

Men i såfall, ta kontakt lenge før. De fleste ISP'er har en tendens til å lange køer for behandling av innkommende saker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
I og med at dette virker som et godt tiltak, non-profit og ungdomstilbud hvor lite annet finnes osv.. kan dere prøve det psdata fondet å se om dere kan få litt utstyr gjennom de

 

Skriv en god søknad.

Skader ikke å prøve i hvert fall.

 

dessverre kan jeg ikke mye om nettverk, så det får andre hjelpe til med.

ville bare tipse om det fondet om du ikke har fått det med deg.

Ja, og ikke glem FriFond! Vil tro at det er store sjanser for at dere får bevilget en klump kronasje.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt hos både frifond og psdata! :) Håper dem vil gi oss noe!

 

Og med tanke på IPS, så har vi måtte leid utstyr for at alle skal få egen onlien ip, 3000 spenn for 3 dager. Dette har vi kuttet ut. Vi bruker og si fra om LAN'ene og de skrur opp hastigheten på adsl'n så mye som mulig! Men nå har jo de fleste rundt her jeg bor 8mbit ned og 6xx opp. :)

 

Penger er det heller lite med, og de fleste spiller mest. Men en switch med gigabit uplink på scena (som hoved switch) er jo en begynnelse! Skal ringe rundt til diverse butikker å høre om de er interresert i og sponse oss med noe, premier/penger/utstyr. :)

Lenke til kommentar

ja, mange slike switcher som koster rundt 1700! De er jo supert! Har fått nytt design på hjemme siden no :) Skal sette meg ned og kode et system.. :)

 

Håper kanskje noen nettbutikker ville sponse oss denne gangen.. forrige gang fikk vi en mus av mpx.no og fotopapir for 5200 kr med www.blekkpatron.no :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...