Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen begrensninger på brytertype til varme i seter


Ulvestad

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for ei tid tilbake ein Subaru Legasy 2,2 Gx. Den er gått 330000 km så alt av seter, dørtrekk etc. var skiftet ut. Sakens kjerne er da at i dei nye seta som var fra ein 1997 mod. impreza. Der var det varme i setene. Men ingen brytere følgde med.

Er det bare å koble på ein vilken som helst en/to punktsbryter eller må eg ha bryter med motstand i? Rekner med at det er som med dei fleste Subaru med high og low muligheter.

Selvfølgelig kan eg ta meg ein tur til eit lokalt høggeri, men ønsker å utvide min viten på dette da alle eg har spurt ikkje kan gi meg eit skikkelig eksakt svar på dette.

 

Ellers så har eg eit problem til. Ein ekstra mulighet på luftsirkulasjonen på denne er at eg kan få ekstra gjennomstrømning av luft mot føreren. Altso der er ein knapp som opner for luft mot fører/passasjer. Dette er flott om sommeren når eg vil ha opne alle kanaler. Men problemet her er at denne bryteren ikkje fungerer, eller funksjonen den skal utføre har låst seg. For kanalene er fullt opne heile tida. Med kun kald luft. Dette er meget irriterende om vinteren da eg fysisk må tette kanalene for ikkje å fryse i hel. Har sjekka alt av vaiere og det som ellers er synleg og kan ikkje finne noko som er i ulage der. Einaste eg kan finne ut er at når eg trykker på bryteren så høyrer eg det som eg vil karrakterisere som eit rele som slår over. Dette høyrest ut til å komme fra sjølve luftenheten(midt i midtkonsollet).

Har planer om å demontere til sommeren, men hadde vore greit med litt synspunkter så eg kanskje har ein peikepinne på ka eg skal leite etter.

 

På forhånd takk. Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke ha en bryter med motstand i.

 

Sjekk hvor mange poler det er i kontakten i fra setet.

 

Mål disse med et Ohm meter og finn ut hvor mange resistans elementer (kretser) det er inni setet. Finn deg et ark og tegn kontakten og lag deg en tabell og finn ut motstanden i hvert element og sjekk også om elementene er koblet til jord.

 

Jeg kjenner ikke Subaru. Men mest sansynlig, så er det 2 kretser inni stolen.

 

Hi/ Low bryteren regulerer antall elementer innkoblet.

 

Det kan også hende at det er en kombinasjon med flere elementer og seriekobling og paralellkobling av disse. Dette gjør det mulig for mer enn 2 trinn på varmen i setet. I en A3 jeg hadde var det 7 trinn.

Lenke til kommentar

takker for svar. Skal sjekke det med kontakter når bilen kommer heim. Men meiner å huske at der er fire ledninger som kommer fra setet.

Og dersom eg ikkje trenger ein spesiell bryter så skulle problemet være enkelt å løyse. Trenger eg å koble på eit rele eller finnes det muligheter for å gjere dette via sikringsboksen?

Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 02/02/2005 : 09:32

Og dersom eg ikkje trenger ein spesiell bryter så skulle problemet være enkelt å løyse. Trenger eg å koble på eit rele eller finnes det muligheter for å gjere dette via sikringsboksen?

Du kan med fordel sjekke ut om du allerede har, i alle fall deler av ledningsnett der. Det er ganske mange biler som har feks ledninger til utstyr som varmeseter lagt, uavhengig om det er montert eller ikke.

 

Ifht strøm kan du ellers forsyne deg i sikringsboksen så lenge bryter er kraftig nok. Har jobbet lite med Subaru, men sikring til varmester er det stor sannsynelighet for at allerede er der (sjekk evnt instruksjonsbok hvilken), eller at det er en annen ledig, evnt kan du finne en annen du kan låne strøm fra. Er jo også ganske variabelt hvor lett det er å komme til på baksiden av sikringsboks, men med litt tålmodighet skal det gå bra.

 

 

Tålomdighet vil du nok også trenge til sommeren... kjenner som sagt ikke bilen din spesielt, men det er som regel en del jobb og demontere ventilasjonsannlegg. Om du ikke får noen helt konkrete tips til hva som feiler luftannlegget, og du føler deg i stand til å demontere det, er det ikke værre enn og sjekke funksjonen på alle spjeld da.

 

Ettersom du har sjekket wirer allerede, har du da hatt ut regulerings spakene/knottene, eller bare kjent med hånden, og den funksjonen som ikke virker er det en elektrisk bryter? Det finnes jo diverse måter å manøvrere spjeldene, wirer, vakum, solinoider osv.

Kanskje du klarer og se den delen som lager lyd om du fjerner litt deksler bare..?

Lenke til kommentar

Har ikkje sjekket det med sikringsboksen, men rekner med der er muligheter der til å koble på seta. Det skal sjekkes ut.

 

Har sjekka alt av spjeld og vaiere(lite med vaiere da det meste er motorstyrt) og andre ting som beveger seg når eg trykker på knappene på luftreguleringa. Og kan ikkje finne noko som ikkje er som det skal. Kan heller ikkje sjå at der er noko som ikkje er i funksjon. Dei beveger på seg alle.

Eg kan motvirke kaldlufta med å endre til varmluft mot fører. Men da mister eg luft opp på ruta og det er ikkje alltid lukrativt no om vinteren.

Mest sannsynleg ligger dette ekstra spjeldet (som eg ikkje finner) i sjølve luftenheten i bilen da kaldluftstrømmen mot fører og passasjer øker når eg øker viftehastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...