Gå til innhold

Farge-bits med htpc?


Anbefalte innlegg

Jeg har bare et lite spørmål. Snart får jeg tak i Pioneer sin nye plasma PDP-435HDE. Og den har et 12-bit fargesystem (over 7 milliarder farger). Det er kun noen få dvd spiller til hifi anlegg som har 12-bit farger. F.eks Denon DVD-2910 har det. Men hvor mange farge bits blir det med en htpc? 32-bit fargesystem kan ikke stemme. 12-bit er mer enn et menneske kan se. Så vitt jeg vet, så har ingen andre skjerm hatt så mange farger som Pioneers nye. Jeg blir litt forvirret her... :) Noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et enkelt søk på google så ser det ut som om 12bit er 4000 farger for meg...

 

http://www.google.com/search?q=12+bit+colo...=utf-8&oe=utf-8

 

men hva vet jeg?

 

edit: trykket på 3. linken der og der ser det ut til at 16 bit er 64 tusen farger.. noe som kan stemme med det windows sier, og at 32bit da blir noe sånt som "millioner av farger"

 

edit2: er litt for trøtt til å skjønne hva som står her, men jeg har en tro på at det kan forklare noe av det du sier:

http://en.wikipedia.org/wiki/HAM

Endret av Musty
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

At skjermen er 12-bit betyr vel bare at skjermen bruker en 12-bits-pipe for intern prossesering for å minimere artifacts.

 

HDMI 1.3 støtter vel faktisk 16b/px/c, men om du ikke kjører masse prossesering i skjermen (noe man ikke gjør om man er opptatt av riktigst mulig bilde), vil du ikke oppleve forskjell med mer enn 10b/px/c.

 

Det menneskelige øyet er mye mer sensitivt til lys enn farge, og fordelen med høyere bit-dybde er hovedsaklig flere gråtoner og dermed mindre banding. Mens 8bit gir 256 gråtoner vil 10bit gi 1024, noe som er mer enn man klarer å se med det blåtte øyet, iallefall på en skjerm med begrenset dynamikk.

 

Et par ting ang. bitdybder:

 

8bit Brukes som regel for å beskrive 8bit/pixel/channel, dvs 24bit i et RGB-signal eller 32bit i et RGBA-signal.Alphakanal i et ferdig signal er helt irrelevant på en vanlig skjerm.

2^8 = 256 gråtoner

(2^8)^3 = 16 777 216 fargekombinasjoner

 

10bit er 10bit/pixel/channel, dvs 30bit i et RGB-signal.

2^10 = 1024 gråtoner

(2^10)^3 = 1 073 741 824 fargekombinasjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...