Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT Vil ha en oppklaring i dette !


Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på drit lenge i ruteren min står det 1536 ned. Når jeg laster fra dc eller henter en fil med firefox ligger jeg på 1500-1600, og i netlimiter ligger den graffen mellom 1500-1600. Så får jeg 1200-1300 på den itavisen testen. Har fått dette resultatet på alle andre tester og !

 

Krangler med en fyr, han mener itavisen har rett.

 

Jeg har rekna ut det også..

Lasta ei fil på 79 388 kB brukte 8 min og 15 sek på dette. Det blir 495 sekund til sammen. Delte 79 388 kB på 495 sek og fikk svaret 160,37 kB. Altså jeg lasta 160 kB sekundet. Tok tida på mobilen og. Hvorfor får jeg 1200-1300 på itavisen.dineside andre tester da ??

 

Alle testene kan jo ikke lagge så mye !

 

Sekunda kan jo ikkje gå fortare eller seinare viss du ikkje bevege deg.

 

Please kom med en god forklaring noen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du ikke spurt om dette en annen plass og?

 

uanz; du kan ikke forvente å få MAX på alle tester. linjen din er spesifisert til 1536 kbit. du betaler for 1300 (husker ikke egentlig).

Grunnen til at du har høyere hastighet enn du betaler for er fordi du ALLTID mister litt i forhold til hva som er max, det går alltid litt med til ting som ikke gir direkte utslag på download speed. Derfor bør du ikke forvente mer enn 1300kbit. Men med en gang det skjer noe, det kan være hva som helst i grunnen, så blir der en ørliten forsinkelse som gjør at det tok bittelitt lenger tid enn det du forventer, og da blir testresultatet deretter.

 

EN måte du kan se det på er at når du laster ned noe, så laster du mer informasjon enn det du egentlig får. Når du tar testen på itavisen tar den tiden på hvor lang tid det tar å laste ned det bildet. Det som ikke teller for den testen er all den andre trafikken. Det er littegranne som går frem og tilbake bare for å si at "her er jeg, ja jeg fikk den siste pakken du kan sende neste nå", derfor blir det litt forsinkelse.

Når du leser av dette i Netlimiter, så regner den med ALL trafikken, også disse små beskjedene om at det går fint, derfor vil nok netlimiter vise mer enn det du mottar i praksis.

 

Og det med å ta tiden med mobiltelefonen kan du bare glemme. Du klarer ikke å få det nøyaktig nok.

Bare på det at du skal oppfatte det med øyet, og så sende signaler til hånden om at den skal trykke på rett knapp vil ta for lang tid til at du skal kunne stole på det resultatet du får.

 

Og når du lastet med 160kB i sekundet, det blir 1280 kbit. Altså akkurat det du kan forvente, og det samme som testene viser..

 

edit: Den speeden de lover er jo dessuten kun mot deres egen server. De garanterer ingen ting når det gjelder speed opp mot itavisen sin server, eller dc brukere eller noe som helst annet enn mot broadpark.no (kanskje ikke den engang)

 

så et spørsmål til slutt: hvorfor i huleste bryr du deg om hva testene sier? det er jo bare en dum test, det som spiller noen rolle er jo hva du får i praksis?

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Jepp, det står 1536 i ruteren. NGT bruker PPPoA som protokoll, og du må regne med å trekke fra ca. 15% for overhead. Den faktiske hastigheten du da skal få blir ca. 1305kbit/s. Du sier at du fikk 160KB/s på en nedlasting, det er jo 1280kbit og det stemmer jo ganske bra overens? For å virkelig teste din reelle hastighet innenfor eget nett kan du starte en ftp-klient mot ditt hjemmeområde hos ngt og se hva som skjer.

 

Vet ikke helt hvordan du får 1500 - 1600kbit i firefox, mens netlimiter har jeg aldri brukt.

Lenke til kommentar

Så du mener 1280 kbit sek = ca 160 kB sek ?

 

8bit= 1byte

 

1000 bit = 125 byte = 1kbit

 

1280kbit = 160000 byte

 

1kByte = 1024 byte

 

160000 byte\1024 byte(1kb)

 

=156,25 kB

 

Så 1280kbit per sekund tilsvare 156,25 kByte per sekund,

som samsvarer veldig godt med det som står i ruteren

Endret av f.HiTmAn
Lenke til kommentar
så et spørsmål til slutt: hvorfor i huleste bryr du deg om hva testene sier? det er jo bare en dum test, det som spiller noen rolle er jo hva du får i praksis?

 

musty

 

Fordi jeg krangler med ein fyr trur vi begge har rett på en måte..

Endret av f.HiTmAn
Lenke til kommentar
1B (byte) = 8 bit :]
.. altså: 160kB*8=1280kbits...

 

hva er det dere krangler om da? du har 1536.. det står jo i routeren din.. det er max av det du KAN oppnå, men det betyr jo ikke at itavisen klarer å sende deg mer enn 1300. Det kan jo være dårlig routing som gjør det, slik at fra andre steder får du full utnyttelse. Men uansett bør du regne med 15% loss som Zenit sa...

 

edit: gir ilex cred for den der, det går ofte litt for fort nå på natten.. :(

Endret av Musty
Lenke til kommentar
Hmm, sikker på at de bruker PPPoA??

Dette lå på nettet:

ADSL løsningen vår bygger på en overføringsprotokoll som heter PPPoA, som stikker av med litt båndbredden. Dette gjør alle protokoller i en eller annen

grad, og som regel merker du dette bedre jo høyere båndbredde du disponerer.

I ADSL-løsninger er linjekvaliteten gjerne veldig varierende, dette har også

en del å si på båndbredden. Normalt mister du mellom 2 og 8 prosent av

båndbredden til de overliggende protokollene, samt linjesvinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...