Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med SN95G


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc og har litt startproblemer her.

Dette er hva jeg har:

 

2x - Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB PC3200

1x - AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

2x - Western Digital Caviar 250GB S-ATA RAID Edition

1x - Shuttle SN95G5 Barebone S939

1x - Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR

1x - Samsung DVD recorder TS-H552U

 

Det første som skjedde var at pcen pluttselig reboota seg, og jeg skjønnte ingen ting. så kjørte jeg scandisk (chkdsk i kjør) og det kom "det ble funnet problemer med filsystemet". Der etter kjørte jeg en grundigere scandisk og prøvde å reparere dette. uten hell. Jeg har nå byttet cd rom til den som er vist ovenfor, hadde en gammel en før. Og har nå fått vekk dette..

 

Når jeg skal installere SP2 kommer det først at filen er skadet, prøver jeg å kjøre den fra en annen maskin på nettverket går det fint. Men når jeg gikk inn i windows etter jeg har installert SP2 rebootet pcen seg. Og når jeg "leker" rundt i windows nå kommer det opp mange "random" feilmeldinger...

 

Har også fått et par bluescreens, noen mens jeg er midt i windows, og noen under installasjonen av windows..

 

Jeg har prøvd å lese på masse forum og prøvd å stille på RAM volt'n til 2.8 uten at det hjalp noe.

 

Hva kan jeg gjøre for å få dette til å fungere?

 

 

mvh s0ppilu :cry:

Endret av s0ppen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være fordi det er bare 250 Watts strømforsyning i Shuttle SN95G5 :cry: Viss f.eks skjermkortet får for lite strøm, slår PCn seg av.

 

Ser at han som tok ut den ène minnebrikken fikk det til å fungere, det kan være fordi 2 stk brukte for mye strøm. Jeg vet ikke helt men har hørt om flere med samme problem.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å flashe BIOS?

 

Jeg tror ikke problemet ligger i for lite strøm.

 

Jeg har selv

2x 512MB OCZ EB DDR466

1x Radeon X800XT @PE

2x 200GB S-ATA Seagate 7200.7 (in RAID 0)

1x NEC 3520A DVD brenner

1x - Shuttle SN95G5 Barebone S939

1x - AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

 

Jeg har testet stabiliteten ved å gjøre følgende:

Prime95, Ati-tool og F@H kjørende samtidig som jeg kopierte DVD filer mellom partisjoner og brennte en DVD plate.

Ikke tegn til stabilitetsproblemer eller overoppheting.

 

Jeg har også kjørt Prime95+ Ati-tool over 24 timer uten problemer

 

Du har et mystisk problem der, men jeg tror ikke det er for lite strøm som er problemet.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen er ikke synderen !

 

Jeg har nesten nøyaktig likt system som oddbjarne her, men med Kingston HyperX minne og Newcastlekjerne og ikke Winchester - regner med at de fleste har Winchester idag. Ellers har jeg også 6800 LE kort. Jeg hadde gjort alt klart med oppdateringer før jeg satt sammen pcen men jeg flashet ikke biosen før jeg hadde installert windows.

 

Det jeg imidlertid hadde problem med, var å få den til å boote fra den første disken jeg satt inn. Windows klarte å partisjonere og formatere, men pcen nekta plent å boote fra den. Det var en...

 

Den er sær på hvilke disker og minne den godtar faktisk...jeg syns det høres ut som symptomene du beskriver har med minne å gjøre, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Mange av disse enhetene er veldig kranglete på dual ram oppsett.

Kanskje du skal vurdere å bytte i noe annet minnet, eller tvinge minnet

til å kjøre på høyere timings... tror mitt kjører 2-4-4-8...

 

Noen, som meg, har også hatt problemer med S-ATA kontrollerne,

men jeg har ikke sjekket om dette er løst i den nyere BIOS jeg la inn.

 

SN95G5

A64-3500+

2x 512mb OCZ-3500 Platinum

ATI X800XT Pe

Creative Audigy2 ZS

Maxtor Diamondmax 10 250gb

NEC ND-3500

 

P.S. SN95G5 har bare 240W strømforsyning, og den duger i massevis...

Lenke til kommentar

At den er picky på ram har jeg også lest. Jeg fikk til og med høre at den ikke ville like min cheap-ass TwinMos ram. Men den gikk rett opp. Nå har jeg kjøpt Kingston HyperX ( 2-2-2-5-1 ) og den funka på automatiske settings uten at jeg trengte å sette opp volten ( som anbefales ). Alt er default i bios, som er flasha..tror det var biosen fra 21.12.2004.

 

Ville sjekka om jeg hadde hovedkort revisjon 1.x eller 2. Returner den hvis det viser seg at det er 1.x siden 2 er den gjeldende versjon. Prøvd å røske ut en brikke av gangen. slik all feilsøking på data foregår er jo at man drar ut alle enheter til man får en korrekt respons og prøver å sette inn en og en ting for å isolere problemet. men dette vet du sikkert ;)

Endret av andreazs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...