Gå til innhold

Ikke bruk Partition Magic i Windows XP


Grimmy

Anbefalte innlegg

Det er dagens huskeregel.

Jeg må si at det programmet stinker, det fungerer sikkert hvis du har FAT32 formatert(e) harddisk(er) men NTFS disker sliter programmet med.

PM7 støtter Windows XP står det, jeg skulle sette ned størrelsen på en partisjon, og bruke den ledige plassen til en ny partisjon. Jeg hadde defragementert på forhånd. PM7 ba meg starte maskinen på ny for å utføre handlingen.

Da maskinen startet på ny, begynnte PM7 å jobbe, men når den var kommet i slutten av prosessen(e) så kom det opp feilmeldinger. Da jeg startet maskinen på ny etter PM7 var frerdig så hadde jeg mistet en hel harddisk. Jeg prøvde å gjennoprette filer fra den med get data back, men det var ikke mye som kunne reddes.

 

Risikoen for å miste verdifull data med PM7 er vel ganske høy. Håper noen lærer av min erfaring, men selvsagt, det er jo folk som er heldig og alt virker som det skal.

 

 

Et lite spørsmål:

Hvilke alternartiver er det til Partition Magic?

Finnes det noe freeware greier?

Nå tenker jeg ikke bare på å partisjonere, men også redigere størrelse og slå sammen partisjoner.

 

Mange takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe i veien med programmet. Jeg har WinXP og har både formattert og partisjonert disker i Windows med dette programmet. Fungerer helt glimrende. Har NTFS format på begge harddiskene.

 

[ Denne Melding var redigert av: dominizer på 2002-06-18 15:56 ]

Lenke til kommentar

1. PM kan feile

2. Ta backup

3. PQ sier også at du må ta backup

4. Oppegående mennesker tar backup

4. PM bruker laaang tid - Hvis PM "låser seg": ikke restart før minst 4-5 timer senere

5. OnTrack Easy Recovery er kjekk å ha

6. PM kjøres ikke i Windows - man booter med PM-bootdiskettene.

Lenke til kommentar

PM i XP går da fint.. :smile:

 

hadde heller intet problem med og kjøre den fra windows :smile:

 

Men så er det kanskje ikke alle som har Orginalen som jeg har?

 

Vet en del kopier kan vere litt mer ustabile.

 

Så om man har kjøpt PM så synes jeg nok ikke man skal vere bekymret for og benytte det i Win XP, men følg anvisningen og ta backup.

 

Ingen programmer er feilfrie.

Lenke til kommentar

jeg kan også bekrefte at det KAN oppstå feil PM 7 og winXP ja

 

har selv fått feil av samme type som "grimmy" men har brukt det ca 15 ganger, og 2 ganger gikk det skikkelig dritt. ALT ble borte på hd. bruker også progg:easy recovery, evnt: lost and found men fikk kun reddet litt av innholdet.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at dagens huskeregel er :

 

TA BACKUP REGELMESSIG OG IVERTFALL FØR DU MESSER MED HARDDISKENE!!!

 

Dette gjelder både Partition Magic, defragmentering, installering av Linux og lignende. Ta ivertfall å kopier alle de viktigste filene som du ikke har råd til å miste. Jeg tar regelmessig backup, og hvis jeg sletter noe ved et uhell eller om harddisken skulle ta kvelden, så har jeg det på CD'er og alt kan lett kopieres inn på maskinen igjen. Bruk gjerne en CD-RW så du ikke behøver å bruke en ny CD hver gang du tar backup (men nå koster jo en CD-R bare 5 kroner så det er ingen formue).

 

Alle som driver med data burde vite at å ta backup kan spare deg for hundrevis av timers jobb. Tar du ikke backup så er det helt og holdent DIN EGEN FEIL!

 

Beklager bruk av caps-lock her, men jeg synes dette er så viktig at alle burde få det med seg!

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-06-18 16:26 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...