Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av ekstralys (1000 metere)


Lakesis

Anbefalte innlegg

Har ett par Bosch Profi 210 liggende, som jeg skulle hatt på bilen (...bombe).

 

Hvor vanskelig er det å montere noe sånt på en bil? (jeg har aldri mekket på en bil...ever... :blush: )

 

Hvis jeg setter det på ett verksted for å få det gjort; hva kan jeg forvente at det vil koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er da ingen heksekunst, du må finne de riktige ledningene for styring av rele etc. (Er vel med en ganske god monteringsanvisning vil jeg tro)

 

Hvis du velger å få et verksted til å gjøre det, kan du spare noen kroner med å montere selve lyskasterne selv, trekk alle ledninger på plass, og få fagfolk til å koble opp. (maks 30 minutters arbeide = 2 - 300,-)

 

T'Weed

Lenke til kommentar

For å ta det første først: å montere dem selv kan være veldig enten-eller. På noen biler går det som fot i hose, og på andre er det et plunder og helvete uten sidestykke, fordi man må over/under/rundt/gjennom alt mulig dill for i det hele tatt å komme til. Har du litt peil på hvordan strøm funker (vet du hva en bryter er, hva den gjør og hvordan den gjør det, for eksemepel?), bør det ikke by på annet enn litt dilling og hodebry hvis du tar deg tiden det tar.

 

På verksteder har de som oftest peiling og får jobben gjort unna fort. De vet som oftest hvor skruehull er, kabelgjennomføringer, og koblinger sitter. De vil om mulig også kunne få lysene inn på eksisterende lysbryter. Jeg ville ikke tro at fagfolk bruker mer enn en time alt i alt på å gjør det, og da kommer du som oftest ut på mellom 500 (billig uavhenging verksted) og 1000 kr (merkeverksted). Forskjellen ligger i timeprisen disse tar, og husk at de som oftest oppgir timeprisen ex. moms.

 

Tipset er imidlertid å prøve å se. Finner du hull til å strekke kablene selv, og finner du et passende sted å feste armaturene? Finner du et lurt sted å ha en bryter, eller har du en Haynesbok/skjema som kan fortelle deg hvordan ting bør gjøres? Det er ikke verre enn å prøve litt forsiktig. Går det bra gjør du det selv, hvis ikke tar du alt ut igjen og setter vekk jobben. I verste fall har du kastet vekk litt tid i garasjen.

 

Dessuten er det fint å lære seg litt basic "roting" under panseret, bak paneler og i diverse finurlige vinkler. Det er utrolig så mye du oppdager av ting og tang når du holder på sånn. For det er egentlig ikke så vanskelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...