Gå til innhold

Bildebehandling - hvilken LCD-skjerm anbefales ?


tur64

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg snart smågal. Alle fora jeg kommer over dreier seg om LCD-skjermer i forhold til spilling, spilling og atter spilling. Jeg for min del er ute etter en LCD-skjerm som egner seg spesielt til bildebehandling. Egenskaper som jeg vektlegger er at farger er gode, detaljer er tydelige, at skjermen er god å sitte foran i mange timer osv. (Ut i fra hva jeg har lest tror jeg panelet bør være av typen IPS) Budsjettet mitt er på pluss/minus kr 5000,-. Størrelse 19" evnt 20". Om det er gunstigere med widescreen enn vanlig 4:3 er jeg usikker på. Er det noen som har erfaring med en god skjerm de kan anbefale ? Da blir jeg glad da !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg anbefaler en hvilkensomhelst CRT skjerm!

 

Skal du jobbe med bilder er det ingen andre teknologier som kan overgå CRT i kontrast og fargeforhold.

 

Selv om den tar stor plass er det det beste du kan ha!

 

EDIT: skrivefeil

Viss dette stemmer så er det veldig rart at LaCie ( ikkje heilt ukjent merke blant grafikere) Har ein portefølje av LCD-skjermer.

 

Kunne gjerne tenkt meg ein liten argumentasjon for at den billige CRTen på jallaschappa i mørke bakgården er "garantert" bedre enn noko som helst LCD.

 

For grafisk arbeid ville eg nok ha tatt LaCie Photovision II (20") då den er knallskarp på DVI (litt mindre formøyd på VGA med den, men det er like mykje skjermkortets feil)

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Greit, en "hvilkensomhelst" var vel å ta litt hardt i...

 

Det jeg mener er at du får mer skjerm for pengene hvis du går over på CRT i forhold til LCD. Bruker du 5000,- på en CRT har du alt i alt en bedre skjerm enn det du ville fått av LCD.

 

Men det er ikke noen vits å diskutere dette hvis man ikke har plass til CRT. Plass på bekostning av kvalitet er jo et vanlig valg man må ta nå til dags :D

Lenke til kommentar

Har drevet med bildebehandling og Photoshop noen år nå, og må vel si at det er MYE mer behagelig å sitte i timesvis foran en LCD-skjerm enn en CRT-skjerm. Men ellers er det vel slik at man får mer for pengene ved å velge en CRT-skjerm.

 

Men til trådstarter: kjøp en 20'' (evt. 21'') av Eizo, Nec eller LaCie hvis du går for LCD. Også Apple-skjermene ser ut til å være bra. Men husk at du bør minst ha 1600x1200 oppløsning. Widescreen 20'' og 1680x1050 oppløsning kan være litt problematisk ved bruk av DVI-utgang, kun et fåtall skjermkort støtter dette. 4:3-format er nok det mest praktiske til digitalfoto. Hvis du angrer kan du jo alltids bare benytte deg av angreretten.

 

MVH

Totto

Lenke til kommentar

Her har det kommet mange interessante tilbakemeldinger, noe jeg setter stor pris på. Konklusjonen jeg bør trekke er vel at jeg må forsøke å få kjøpt meg en 20". I forhold til mitt budsjett så ser jeg en utfordring der. Ser at flere sier jeg bør ha en oppløsning på minst 1600 x 1200. Hva tjener jeg på det i forbindelsem med behandling av bilder fremfor en 19" med lavere oppløsning ?

Hva gjelder pris så har jo Dell nylig satt ned prisen på sin 20" til rett under kr 6000,-. Kan det være et alternativ ? eller bør jeg spare noen måneder slik at jeg kan gå for en Dell, Eizo eller LaCie ?

 

 

DAG

Lenke til kommentar

Skulle ikkje være noe problem å bruke en 19" med dens oppløsning, vi har da noe

så kjekt som tastatursnarveier som kan styre verktøypalettene.

 

Apple, NEC, Eizo og LaCie anbefale eg, har selv erfaring med førtrykk og tung

billedbehandling på Apple og LaCie. Utmerket fargegjengivelse om du kalibrere

skikkelig.

 

Ser Dell er nevnt, har sett noen Dell skjermer, de var helt forferdelig...

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at om du har penger nok, så er en 20" (eller større) fra Lacie eller Nec vegen å gå. Hvis max. budsjett er 5000,- må man være villig til å inngå endel kompromisser.

 

Hvis man strekker seg litt, vil en DELL 2001FP være et alternativ. Den gir ønsket oppløsning, 1600x1200, men er ikke optimal mhp. fargegjengivelse.

 

Samsung 193P er basert på et VA-panel, og skal visstnok ha veldig bra fargegjengivelse, ulempen her er at man kun får 1280x1024.

 

Et meget bra billigalternativ ser ut til å være Dell 1905 FP. Samme panel som 193P til en langt hyggeligere pris (ca 3600,-). Anandtech har nylig testet denne og gir den glimrende kritikk.

 

R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...