Gå til innhold

Hvordan filmatisere Half-Life serien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tenkt å starte en diskusjon for de som er interesserte. Denne tråden handler ikke om man skal filmatisere Half-Life eller ikke, men hvordan det kan gjøres på en best mulig måte. Det har seg nemlig slik at jeg er interessert i både spill og film, og ettersom jeg har en liten Half-Life mani kunne jeg sett for meg en filmatisering. Men kun på betingelsene om at filmen holder seg tro til spillene og alt gjøres på en perfekt måte. Vi har jo alle sett hvordan det har endt om med filmer som "Resident Evil", "Final Fantasy" og "Tomb Raider".

Dessuten er dette også et aktuellt tema da Doom 3 er under full produksjon (selv om filmen virker meget fjern fra spillet) og at det er stor interesse for en filmatisering av Arnold-drømmen Far Cry.

Føste problem: Hva skal filmatiseres?

Mitt forslag er å lage en film om 1'ern som såvidt inkluderer ekstrapakkene Blue Shift og Opposing Force, pluss at man lager en film om hendelsene i 2'ern. Tror det blir for drøyt å lage en hel film om alt sammen.

Andre problem: Hvem skal spille Gordon Freeman?

Mitt forslag er, etter et hett tips, Charlie Sheen. Han er en monoton kar som har bevist sin skuespillerkapasitet i filmer som blant annet "Platoon". Dessuten likner han veldig på Gordon,særlig i filmen The Arrival (http://imdb.com/title/tt0115571/)

Tredje problem: Skal Gordon snakke?

Egentlig nei. Man kan jo unnskylde han bort med at han er stum. Likevel kan det på mange måter bli tåpelig å ha en hovedperson som ikke prater i det hele tatt. Derfor kan løsningen være i at Gordon kun skyter ut korte replikker som "Yes" og "No", og når han er nødt til å svare, feks hvis noen spør han om navnet. De fleste samtalene bør foregå mellom andre karakterer.

Fjerde problem: Bør kameraet forlate Gordon Freemans vinkel?

Ja, det syns jeg definitivt. I en kinosal har man ikke samme behov som når man sitter foran skjermen. Noen vil hevde at litt av sjarmen går vekk, men det tror jeg ikke. Det blir rett og slett for kjedelig å kun filme i førsteperson. Dessuten trenger man å fortelle litt av historiene til de andre karakterene, som feks Sheppard, Alyx og Barney.

Femte problem: Hvem skal spille de andre hovedrollene?

Et vanskelig spørsmål, da man må ha skikkete skuespillere som også likner. Men både Danny Glover og Morgan Freeman kan spille Eli Vance, mens gode gamle Christopher Walken har erfaringen og mystikken G-Man trenger for å virke troverdig.

Det er selvfølgelig en hel del andre problemer og komplikasjoner som kan dukke opp ved en eventuell filmatisering. Feks skriptinga og hvor mye av historien som bør røpes. Dette er jo tross alt kjennemerker til Half-Life spillene, pluss en hel del action.

I denne tråden kan interesserte diskutere, klage og komme med forslag. Hvis ikke vil den drukne i alle de forbanna kjipe "screenshots-trådene". Sorry, men det er forbanna kjedelig å se de samme bildene om hvordan soldater dør og hvordan G-Man kan se ut i forskjellige posisjoner. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det høres nesten litt ut som om filmen skal være helt likt spillet her...

Men er "Resident Evil", "Final Fantasy" og "Tomb Raider" likt spillene? Nei.

Jeg vil at Gordon skal snakke, filmes og være ganske lik en helt.

Som alle vet vanvet på.

Dessuten tror jeg at de modellene i HL1 og HL2 er tatt fra virkelige personer.

Men da er de sikkert ikke skuespillere, og har sikkert ikke samme stemme som i spillene.

Kan hende de ikke er amerikansk...

Post 600, bare 66 igjen til 666 :devil:

Endret av Newt32
Skrevet

Om ikke Steven Spielberg kommer til å regisere en mulig film så vil jeg si sjansen er umulig for en god nok film.

En evnt god film ville kostet enormt mye penger, og som vi vet så er det umulig å skaffe mye penger til filmatisering av et spill.

Jeg vil si at Half-Life 2 er så nærme en film i seg selv at det ikke er nødvendig, men det er en interresant å tenke på

Skrevet
Det høres nesten litt ut som om filmen skal være helt likt spillet her...

Men er "Resident Evil", "Final Fantasy" og "Tomb Raider" likt spillene? Nei.

Jeg vil at Gordon skal snakke, filmes og være ganske lik en helt.

Som alle vet vanvet på.

Dessuten tror jeg at de modellene i HL1 og HL2 er tatt fra virkelige personer.

Men da er de sikkert ikke skuespillere, og har sikkert ikke samme stemme som i spillene.

Kan hende de ikke er amerikansk...

Utseende er tatt fra modeller mens stemmene er fra skuespillere, så jeg tror ikke det hadde fungert med dem i

Skrevet

Hva skal filmatiseres

Tror det blir litt problematisk, siden Half-Life egentlig ikke forteller historien slik andre spill gjør, dvs rett frem. Mye er lagt over til spilleren. Hvordan dette skulle bli lagt over til en film ville vært et hardt arbeid. Tror jeg ville lagt hovedvekt på historien til Half-Life 1 og 2, med innskudd fra de 2 ekspansjons pakkene.

Hvem skal spille Gordon Freeman

Dette har vi diskutert før, i en lignende tråd, og jeg synes ikke Charlin Sheen passer som Gordon, av en eller annen mystisk grunn klarer jeg ikke å se for meg den mannen seriøst, kanskje Hot Shots 1 og 2 har satt permanente spor i hode mitt.

Skal Gordon snakke

Ville blitt forferdelig vanskelig å la han forbli stum i filmen. Mye av dialogen som er rettet mot Gordon ville bestått av masse lydløse svar fra Gordon himself. Selv om jeg er imot at Gordon åpner kjeften, må jeg vel si at her må han få litt lov til det.

Bør kameraet forlate Gordons synsvinkel

Vis storyen skal følges slik jeg hadde sett for meg det, ja. Tror også vinkelen hadde blitt bedre på den måte.

Hvem skal spille de andre hovedrollene

Veldig vanskelig, og diskutert før på dette forumet. Siden ingen av modellene er laget utfra virkelige mennesker, tror jeg det blir umulig å finne noen som er kliss lik Kleiner, Alyx og Barny (selv om jeg håper å treffe på en Alyx klone in reallife :love: )

Så for å avslutte det hele, mener å ha lest at Valve har vært i diskusjon med Hollywood ang HL2 film, men da hollywood folkene kom til "then Gordon falls in love", da pakka Gabe sakene og gikk, for det var han ikke interesert i :p

Skrevet

Først vil jeg si; God idé Campari! :)

Mine tanker rundt en Half-Life film er litt annerledes enn det som er blitt nevnt tidligere i tråden:

Første problem: Hva skal filmatiseres?

Hele Half Life 1 saga m/ekspansions.

En film der man ikke direkte følger Gordon Freeman, men går i hans fotspor og liksom "støter" på han under filmen. Altså, man følger Half Life 1 historien fra forskjellige vinkler/personer. F.eks Vitenskapsmenn, soldater, Alyx, Barney kanskje o.l. Disse forskjellige historiene/skjebnene blir i løpet av filmen veivd sammen med Half Life 1-historiens viktigste hendelser og "reisen" til Gordon Freeman. Slik som ekspansjonspakkene har delvis gjort.

Filmens slutt kunne vært litt mystisk og henge igjen en del løse tråder, slik som spillene har gjort. Selv om vi gamere vet hvordan mye av storyen er, så er det en god del av befolkningen som ikke har snøring.

Andre problem: Hvem skal spille Gordon Freeman?

Helst en "ikke-kjent" god skuespiller. En som ikke er oppbrukt av filmbransjen (ie. Orlando Bloom). De andre skuespillerene behøver heller ikke å være verdensstjerner. En film kan bli mye bedre med gode nye/ukjente fjes som skuespillere. Konkrete eksempler/forslag kan jeg ikke komme med nå.

Tredje problem: Skal Gordon snakke?

Helst ikke, for å bevare noe av spill-prinsippene. Men det som kunne vært artig er å gjøre det til et lite mysterium, altså "var det han som snakket eller ikke?" om dere skjønner.

Fjerde problem: Bør kameraet forlate Gordon Freemans vinkel?

Ja, uten tvil.

Femte problem: Hvem skal spille de andre hovedrollene?

Se over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...