Gå til innhold

Oppløsning på mobilskjermer


toth

Anbefalte innlegg

Hvorfor oppgis det alltid bare ***x***(eks 128x128), og ikke størrelsen på skjermen?! antall piksler sier lite, det er jo egentlig DPI, hvor mange piklser de presser inn i hver tomme, som har noe å si for oppløsningen/skarpheten..?

 

Jeg vil ha DPI i specs! er jeg alene..?

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

neei, så langt hadde jeg vel egentlig ikke tenkt, engang.. Jeg mente mer at jeg vil ha det opplyst på generell basis, på telefonens eske, i reklamene osv.. Det er jo dpi som teller, og det må da vitterlig produsentene også vite?! Lurer på hvorfor i all verden de begynte med dett tøvet..

 

Men amobil er vel en fin plass å begynne, det.. :yes:

Lenke til kommentar

Heeelt enig! Har tatt det opp før, og jeg skjønner ikke at det ikke er praksis. Bare oppløsningen sier jo temmelig lite når det kan være ganske stor forskjell på størrelsen på skjermen...

 

Med 2.2 tommer, og 240*320 burde vel min ha... 34909 dpi?

Og ekstern 1,5 med 120*160 burde gi 12800?

 

Foruten sharp gx30/32 er det vel ikke mange som matcher den oppløsningen (helt sikkert hvis man leter, men gidder ikke sette meg inn i nye telefoner akkurat nå, og nokia 7710 bryr jeg meg ikke om, den veier nesten 200 gram)

Lenke til kommentar
Heeelt enig! Har tatt det opp før, og jeg skjønner ikke at det ikke er praksis. Bare oppløsningen sier jo temmelig lite når det kan være ganske stor forskjell på størrelsen på skjermen...

 

Med 2.2 tommer, og 240*320 burde vel min ha... 34909 dpi?

Og ekstern 1,5 med 120*160 burde gi 12800?

 

Foruten sharp gx30/32 er det vel ikke mange som matcher den oppløsningen (helt sikkert hvis man leter, men gidder ikke sette meg inn i nye telefoner akkurat nå, og nokia 7710 bryr jeg meg ikke om, den veier nesten 200 gram)

Hmm. når man sier det slik høres det uhorvelig mye ut, for et bilde som skal printes i kataloger osv. er jo på 200-300 dpi, og et bilde lagret for web-visning er på 72dpi..?

:hmm:

Lenke til kommentar
Heeelt enig! Har tatt det opp før, og jeg skjønner ikke at det ikke er praksis. Bare oppløsningen sier jo temmelig lite når det kan være ganske stor forskjell på størrelsen på skjermen...

 

Med 2.2 tommer, og 240*320 burde vel min ha... 34909 dpi?

Og ekstern 1,5 med 120*160 burde gi 12800?

 

Foruten sharp gx30/32 er det vel ikke mange som matcher den oppløsningen (helt sikkert hvis man leter, men gidder ikke sette meg inn i nye telefoner akkurat nå, og nokia 7710 bryr jeg meg ikke om, den veier nesten 200 gram)

Hmm. når man sier det slik høres det uhorvelig mye ut, for et bilde som skal printes i kataloger osv. er jo på 200-300 dpi, og et bilde lagret for web-visning er på 72dpi..?

:hmm:

Han har regnet VELDIG feil, ettersom at vanlige PC skjermer har en DPI rundt 50-60. Tror DPI på Sharp sin skjerm er rundt 170-180? Pixlene sitter ganske tett på den.

Lenke til kommentar

Regnestykket var (240*320)/2.2

Var redd for at det kunne være feil måte å regne på, men det var liksom logisk for meg...

 

Edit: Ah, nå aner jeg problemet.

DPI står vel gjerne for pr. kvadrat-tomme av skjermen. Man må altså finne frem til størrelsen på skjermen i areal, ikke i diagonal. Spørs om jeg gidder tenke tilbake til simpel matte og regne litt da... :)

 

Edit2:

En kompis av meg ga meg formel...

For en skjerm med 4:3 format (en slik skjerm blir jo gjerne 3:4, men det er jo bare å legge den på siden, så er den 4:3), blir formelen 12*n*n/25 (hvor n er diagonalen).

 

Og så tar man det totale antall piksler og deler på arealet.

 

Det vil i dette tilfellet gi 33103 pr kvadrat-tomme.

 

Hvis man da tar kvadratroten av dette, vil man få det som sannsynligvis er vanlig å regne som dpi, noe som egentlig er litt merkelig måte å regne det på i mine øyne. Men man lærer så lenge man lever.

 

181 dpi. Kan det høres riktig ut? :)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, har s700i samme antall piksler, men på 0,1" større skjerm (den er 2,3" er den ikke?)

 

Var det jeg mente, at den har færre dpi/ppi, ikke at den har dårligere oppløsning. Beklager

Det stemmer det, S700i har en 2,3 tommer stor skjerm, mot GX30s 2,2 tommer.

Ta det med ro *Dragon*, skjermen på mobilen er ikke dårlig fordi.

 

Personlig mener jeg at det er unødvendig mye piksler på et så lite område.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...