Gå til innhold

Mine første digitalbilder!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moro å få positiv tilbakemelding på bildet, takk! :D

Ble ganske fornøyd med det selv... :blush:

 

Bildet ble tatt med IXUS 40 sent på kvelden, på tripod balanserende på to føtter og hengende ut fra balkongen i 9 etg... lol

 

Ingen blitz, iso 50, f/2.8, lukkertid 1,0 sek. (auto)

 

Bildet er bare beskjært og fått en liten touch unsharp mask i photoshop.

 

Noen som kan forklare meg hva som skjer når jeg stiller på eksponeringen på kameraet? Påvirker det blenderen eller er det noe helt annet?

Lenke til kommentar
Moro å få positiv tilbakemelding på bildet, takk! :D

Ble ganske fornøyd med det selv... :blush:

 

Bildet ble tatt med IXUS 40 sent på kvelden, på tripod balanserende på to føtter og hengende ut fra balkongen i 9 etg... lol

 

Ingen blitz, iso 50, f/2.8, lukkertid 1,0 sek. (auto)

 

Bildet er bare beskjært og fått en liten touch unsharp mask i photoshop.

 

Noen som kan forklare meg hva som skjer når jeg stiller på eksponeringen på kameraet? Påvirker det blenderen eller er det noe helt annet?

Når du stiller inn en eksponeringskompensasjon, f.eks. +2/3EV, vil kameraet justere blenderåpning og/eller lukkertid. Kanskje økes lukkertiden, kanskje økes blenderåpningen, litt avhengig av hva utgangspunktet er (hvis blenderåpningen er maksimal vil f.eks. lukkertida økes). I tillegg kan noen kamera stilles på auto-ISO slik at kameraet i noen tilfeller justerer ISO-verdien når du kompenserer eksponeringen.

Lenke til kommentar
Er auto ISO best å bruke? Ved tanke på dags lys osv... :roll:

Jeg liker ikke auto-ISO, siden kameraet ofte velger høyere ISO enn nødvendig og fordi jeg selv vil ha kontrollen over ISO-verdien (av samme grunn velger jeg sjelden noe annet automatisk heller).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
min laveste er 50... Er den best ved korte lukke tider.... :ermm:

Laveste ISO bruker du når det er nok lys til det. Hvis det er for dårlig lys, slik at lukkertidene dine blir for lange og du får bevegelsesuskarphet i bildene, kan du øke ISO-verdien for å få kortere lukkertider.. Andre muligheter er å velge en større blenderåpning eller bruke stativ, men det er ikke alltid det er praktisk mulig. Du får mer støy i bildet med høyere ISO, men det kan være verdt det likevel. Prøv deg fram..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...