Gå til innhold

Problemer med 300D og Sigma EF-500DG Super


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har hatt min Sigma EF 500DG Super i noen måneder nå og etter at jeg begynte å kjøre kameraet i manuell og blitzen på E-TTL, så har det fungert kjempefint. Sist uke hadde jeg imidlertid kameraet inne til service pga problemer med skriving til minnekort. Resultatet var at de byttet ALL elektronikken i kameraet (på garantien). Lykken var imidlertid kortvarig, for nå får jeg ikke Sigma-blitzen til å virke lenger!!! Hvis jeg retter blitzen i taket blit eksponeringen tilsynelatende ok, men om jeg retter den rett mot motivet blir bildet ALLTID overeksponert! Tidligere kunne jeg korrigere dette med å bruke FEL (*) knappen for å gjøre en blitzmåling før jeg tok bildet. Nå kommer det ikke lenger noen blink når jeg trykker *. Jeg har også forsøkt å sette eksponeringskompensasjon på blitzen, men selv om den er satt til -3, så blir bildet overeksponert...

For å rydde alle misforståelser av vegen legger jeg likegodt med noen skjermbilder.

Modusen jeg bruker når jeg får det til å fungere nå ser slik ut:

ETTL1.jpg

 

Jeg mener imidlertid å huske at det ikke var den jeg brukte tidligere, men denne:

ETTL2.jpg

Når jeg setter blitzen i denne modusen skjer det imidlertid ingenting lenger...

 

Er det noen som kan hjelpe??? Jeg har lest manualen flere ganger nå, og skjønner ingenting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om datautvekslingen mellom blitz og kamera feiler. Det er godt mulig at den likevel blinker siden det bare utløses av at to poler blir kortsluttet i blitzkontakten. Her virker det som om blitzen ikke vet hvilket objektiv som sitter på og ikke får beskjed om pre-flash.

 

Siden dette har hendt etter service er det naturlig å ta det med tilbake til butikken.

Lenke til kommentar

Er jo Frode som er ekspert på denne blitzen+300D her på forumet :)

 

Men det første bildet du viser stemmer overens med slik jeg setter blitzen for å få riktig resultat når jeg bouncer blitzen.

 

På det siste bildet ser det ut til at du har valgt zoomen manuelt, altså vil den ikke justere zoomen etter hva slags objektiv du bruker.

 

Har ikke kamera/blitz foran meg her, så jeg får ikke testet.

 

 

Frode får korrigere/utdype :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk et svar på dpreview igår, det er den første skjermen jeg viser som skal brukes. Den andre er for trådløs operasjon. Jeg testa blitzen på en annen 300D igår og det funka fint. Jeg får kontakte serviceteknikeren som hadde skruhjernet i kameraet mitt... :roll:

Lenke til kommentar
Jeg fikk et svar på dpreview igår, det er den første skjermen jeg viser som skal brukes. Den andre er for trådløs operasjon. Jeg testa blitzen på en annen 300D igår og det funka fint. Jeg får kontakte serviceteknikeren som hadde skruhjernet i kameraet mitt... :roll:

Utfra hva du skriver så fungerer blitzen som den skal nå, så hvorfor gjøre noe med det da?

Den første innstillingen du viser bilde av er E-TTL, altså den som man bruker til vanlig.

Den andre innstillingen er som nevnt over for slavebruk og har ingen hensikt å bruke når blitzen står på kameraet ;)

 

Du kan bruke den innebygde blitzen som Master til Sigmaen og dermed bruke lysvinkler o.l. mer aktivt. Dette krever at man bruker den hackede firmwaren til 300D, da man må slå av AF-hjelpelyset for å få det til å virke.

Lenke til kommentar

Blitzen virker ja, men ikke på mitt kamera. Har snakket med verkstedet igjen. De skal se på saken på fredag. Får klare meg uten blitz i mellomtiden...

 

Bruke innebygget blitz som master høres spennende ut. Det må jeg vurdere... (Når alt fungerer igjen...) Pleier ellers bruke studioblitzer når jeg skal ha mer kreative prosjekter, men det er jo ikke alltid disse er tilgjengelige...

Lenke til kommentar
Blitzen virker ja, men ikke på mitt kamera. Har snakket med verkstedet igjen. De skal se på saken på fredag. Får klare meg uten blitz i mellomtiden...

 

Bruke innebygget blitz som master høres spennende ut. Det må jeg vurdere... (Når alt fungerer igjen...) Pleier ellers bruke studioblitzer når jeg skal ha mer kreative prosjekter, men det er jo ikke alltid disse er tilgjengelige...

Sorry, men jeg misforsto :blush:

 

Håper du får fikset dette så fort som mulig da.

Til eks. macrofoto er det iblant kjekt å bruke den interne som Master for så å fyre av Sigmaen fra en annen vinkel. En 105mm macro evnt. m/konverter og mellomringer blir såpass lang at den innebygde blitzen ikke vil belyse noe særlig annet enn toppen av bildet (om det engang).

 

Åhhhh, nå gleder jeg meg til macrosesongen starter igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Fjernstyring med ETTL hørtes definitivt spennende ut. Jeg var forberedt på å bruke sigmaen rett på kameraet og bruke denne til å trigge et par manuelle slaveblitzer.

 

Så er det bare om jeg tør installere hacket da... Kameraet mitt begynner nesten å bli en gjenganger på verkstedet :p

 

Ang macro, jeg har akkurat bestilt en omvenderring (i tillegg til MASSE annet morro) fra bhphotovideo for å montere en 50mm fastlinse foran 100mm macro linsa mi. Lekte såvidt med å holde linsa foran macroen her om dagen og det ser ut til at kombinasjonen gir 1:1 i størrelsesforhold :D Gleder meg til macrosesongen ja, men først skal jeg ha 7 uker i Australia, og der er vel insektene så store at man ikke trenger makrolinse :p:D:D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...