Gå til innhold

Hvordan får jeg 7.1 lyd på filmer?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske ny på dette feltet om lyd og høytalere, men saken er slik. Jeg har et Creative T-7700 7.1 surround sett, og et gainward hollywood@home lydkort. Dette oppsettet funger glimrende på spill, hvor jeg får 7.1 der jeg kan, og på testingen av surround hører jeg at 7.1' virker.

Men når jeg skal se filmer, så får jeg bare 2.1, og innimellom lyd i høytaleren på venstre side også :p , men når jeg ser på instillingene så står de på 7.1 (har prøvd 5.1 også, men får fortsatt bare 2.1)

 

Hva skal jeg gjøre for å få 7.1 på windvd/media player/ osv... ?

 

Driverne er i orden, men skal jeg ha en spesiell lydkodek eller noe?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også at det avhenger av DVDfilmen. Hvis den støtter DTS, så skal det vel gå greit tror jeg, men det er ikke alle filmer som gjør det, spesielt eldre.

 

Noen gamle filmer blir utgitt på nytt med DTS lyd, f.eks. Saving Private Ryan hvor åpningsscenen på stranda visstnok blir brukt som en "eksamen" for lydsystemer for å teste surround egenskapene deres. Prøv å få tak i denne filmen, men pass på at du har DTS logoen på baksiden av coveret så du ikke kjøper feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror også at det avhenger av DVDfilmen. Hvis den støtter DTS, så skal det vel gå greit tror jeg, men det er ikke alle filmer som gjør det, spesielt eldre.

 

Noen gamle filmer blir utgitt på nytt med DTS lyd, f.eks. Saving Private Ryan hvor åpningsscenen på stranda visstnok blir brukt som en "eksamen" for lydsystemer for å teste surround egenskapene deres. Prøv å få tak i denne filmen, men pass på at du har DTS logoen på baksiden av coveret så du ikke kjøper feil.

Jo, men jeg har prøvd mange nye filmer, som for eks: Chronicles of riddick, torque, shrek 2 osv...

Men der er ikke lyd i de andre høytalerne engang!

Får heller ikke 7.1 lyd på battlefield vietnam, og rome total, fordi det står at jeg ikke har ditt og datt ;)

Lenke til kommentar

For å opplyse om en ting en gang for alle.

7.1 lydsignal eksisterer ikke.

6.1 er nok det meste man får i dag (DTS-ES og DD-EX).

 

Hvorfor har man da laget 7.1 systemer? Dette er laget for å forbedre lydbildet på 6.1 systemer. Man bruker to Surround-back i stedet for en (gir også enklere oppsett). Dette fører til at man fjerner inntrykket at lyden kommer forfra når den egentlig kommer fra den 6. (surround-back).

 

Det er også stor forskjell på DTS-ES filmer og DTS-ES matrix. DTS-ES Matrix "matrisen" gjør alle dine 5.1 signaler til 6.1.

 

 

Håper dette forklarer noe.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Jeg tror også at det avhenger av DVDfilmen. Hvis den støtter DTS, så skal det vel gå greit tror jeg, men det er ikke alle filmer som gjør det, spesielt eldre.

 

Noen gamle filmer blir utgitt på nytt med DTS lyd, f.eks. Saving Private Ryan hvor åpningsscenen på stranda visstnok blir brukt som en "eksamen" for lydsystemer for å teste surround egenskapene deres. Prøv å få tak i denne filmen, men pass på at du har DTS logoen på baksiden av coveret så du ikke kjøper feil.

Jo, men jeg har prøvd mange nye filmer, som for eks: Chronicles of riddick, torque, shrek 2 osv...

Men der er ikke lyd i de andre høytalerne engang!

Får heller ikke 7.1 lyd på battlefield vietnam, og rome total, fordi det står at jeg ikke har ditt og datt ;)

De fleste DivX filmer er i stereo. Det er nok grunnen. Prøv en dvd så skal de se at det kommer i allefall 5.1 :D . Når det gjelder på Battlefield og Rome Total War er det fordi at Lydkortet ditt ikke støtter EAX som disse spillene bruker. Das Eax is traurich :mad:

Lenke til kommentar
Jeg tror også at det avhenger av DVDfilmen. Hvis den støtter DTS, så skal det vel gå greit tror jeg, men det er ikke alle filmer som gjør det, spesielt eldre.

 

Noen gamle filmer blir utgitt på nytt med DTS lyd, f.eks. Saving Private Ryan hvor åpningsscenen på stranda visstnok blir brukt som en "eksamen" for lydsystemer for å teste surround egenskapene deres. Prøv å få tak i denne filmen, men pass på at du har DTS logoen på baksiden av coveret så du ikke kjøper feil.

Jo, men jeg har prøvd mange nye filmer, som for eks: Chronicles of riddick, torque, shrek 2 osv...

Men der er ikke lyd i de andre høytalerne engang!

Får heller ikke 7.1 lyd på battlefield vietnam, og rome total, fordi det står at jeg ikke har ditt og datt ;)

De fleste DivX filmer er i stereo. Det er nok grunnen. Prøv en dvd så skal de se at det kommer i allefall 5.1 :D . Når det gjelder på Battlefield og Rome Total War er det fordi at Lydkortet ditt ikke støtter EAX som disse spillene bruker. Das Eax is traurich :mad:

Ok, typisk kapitalistiske svin :p

 

, men er det noen program som kan lure spillene på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Det skal gå ann å lage en fake 5.1 surround, men har aldri prøvd. Bare at det går ann. Det betyr at alle høytalerne spiller samme lyd. Det blir ikke akkurat så bra til spill, men film går det fett, bare ha samme avstand på alle høytalerne fra hvor du sitter til høyttaler.

Keep on the good work!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...