Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laging av pringles-mottakerantenne


Anbefalte innlegg

Jeg har googlet litt etter oppskrift på hvordan man kan lage pringles-antenner, men finner stort sett beskrivelser av hvordan man lager antenner man bruker til å sende signaler. Jeg ønsker derimot å lage en enkel antenne for å forsterke mottatte signaler.

 

Er det noen som har en grei link til noe slikt?

 

Edit: Jeg har innebygd nettverkskort på min bærbare PC.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pringels antennen (og andre retningsbestemte antenner) forsterker både sendt og mottatt signal like mye. Så har antennen f.eks. 10dBi gain gjelder dette begge retninger.

OK... Du har ikke tilfeldigvis link til et lettfattelig og grundig beskrivelse av hvordan man lager en slik antenne også?

 

Edit: Og hvordan kan jeg få utnyttet en slik antenne med mitt innebygde nettverkskort?

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Du kan jo se litt på denne siden http://www.usbwifi.orcon.net.nz/

 

Jeg har selv kjøpt en slik på Elkjøp.

Åpnet den, loddet av kabelen til antennen, og tatt vekk antennen. Så loddet på en ny kabel med plugg som går i en hjemmelaget Bi-Quad antenne.

Er en tråd om bygging av bi-quad antenne her på forumet, så bare søk.. :)

Jeg har innebygget nettverkskort (laptopen det gjelder er en HP Compaq nx9000). Er det mulig å få koblet noe til denne, eller kan jeg bare glemme hele greia?

Lenke til kommentar

Du kan sjekke bruksanvisningen, og finne ut under hvilken 'luke' på undersiden du finner mini-pci kortplassen. Der er mest sannsynlig ditt trådløse nettverkskort (jeg har ikke noe kjennskap til den maskinen, så jeg vet ikke).

Det går nok en kabel fra kortet til antennen som er plassert et annet sted (i skjermen kansje). Og så kan du prøve å få tak i en kabel med samme plugg, og plugge i.

Men jeg vil ikke anbefale den løsningen, ville heller brukt en usb sak, eller kansje et pcmcia kort ferdig med plugg til ekstern antenne. Er opp til deg hvor bra du vil ha det, og hvor mye penger du vil bruke på det.. Og eventuelt hvor klar du er for å 'modde' det du kjøper.. :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et annet spørsmål, men som jeg likevel velger å bumpe denne posten med:

 

Kan jeg ved å koble til f.eks. dette kortet til en stasjonær PC kunne plukke opp vanlige trådløs-signaler? Det er jo en billig investering, i så måte. Og kan signalene eventuelt forsterkes bare ved å tre hele antenna inni en pringles-boks el.l.?

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål, men som jeg likevel velger å bumpe denne posten med:

 

Kan jeg ved å koble til f.eks. dette kortet til en stasjonær PC kunne plukke opp vanlige trådløs-signaler? Det er jo en billig investering, i så måte. Og kan signalene eventuelt forsterkes bare ved å tre hele antenna inni en pringles-boks el.l.?

Du kan koble dette wlan korte til en ledig PCI slot og bruke trådløst nett på denne måten.

Men tror ikke det vil hjelpe om du trer hele antenna inni en pringles-boks.

 

Du kan jo evt kjøpe billige wlan antenner også

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål, men som jeg likevel velger å bumpe denne posten med:

 

Kan jeg ved å koble til f.eks. dette kortet til en stasjonær PC kunne plukke opp vanlige trådløs-signaler? Det er jo en billig investering, i så måte. Og kan signalene eventuelt forsterkes bare ved å tre hele antenna inni en pringles-boks el.l.?

Du kan koble dette wlan korte til en ledig PCI slot og bruke trådløst nett på denne måten.

Men tror ikke det vil hjelpe om du trer hele antenna inni en pringles-boks.

 

Du kan jo evt kjøpe billige wlan antenner også

Hva er forskjellen på de billige wlan-antennene du viser til og det som følger med kortet jeg linket til?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...