Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp trådløst nett på et lokalnett (NTNU)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forsøker å sette opp et trådløst accesspunkt på en leilighet i en av studentbyene i Trondheim. Vi er tilkoblet NTNUs lokalnett med en 10 Mbit linje. I denne har jeg koblet opp en switch, som igjen gir linje til en stasjonær PC og en laptop.

 

Med kablet nett kan jeg få begge maskinene på nett samtidig, men med det trådløse accesspunktet i switchen får jeg ikke ip-adresse på laptopen med trådløst kort som samsvarer med NTNU's IP-range. Jeg får heller ikke tildelt standard gateway.

 

Vi har ikke lov til å sette opp egne DHCP-servere, så jeg kan ikke gjøre dette med access-punktet. Det er en 3Com sak, den kan settes opp med DHCP på lokalnettet, men jeg vet ikke om den fungerer som ruter eller om den vil forsøke å tilegne ip-adresser til alle i blokkka om jeg slår det på.

 

 

Vil ikke ett aksesspunkt kunne videreføre DHCP fra DHCP-servere?

 

 

Noen som har forslag om hvordan jeg skal få satt opp det trådløse nettet ved kun bruk av switch og aksespunkt?

 

 

P.S. Det er ikke lov til å sette faste ip-adresser heller.

 

På forhånd takk.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den bare er ett aksesspunkt. Det er ikke innebygd switch for kabla nett, men den kan som sagt settes opp med dhcp, men jeg er usikker på om dette vil gi ip-adresser til kun den trådløse delen eller om den vil prøve å gi ut ipadresser til hele NTNU (litt drøyt kanskje).

 

Noen som vet noe om client bridge? Kan denne brukes til det jeg skal? AP'en støtter dette.

 

Her er produktet : 3Com aksesspunkt hos Komplett

Endret av leoss
Lenke til kommentar

Du nevner at det vil "gi ut adresser til heile NTNU" - uansett korleis du løyser problemet ditt bør du begrense tilgangen til AP'et. Alle AP har moglegheit for å filtrere på MAC-adresse og kryptere, bruk denne funksjonaliteten. F.eks har eg sett opp mitt til maksimalt å dele ut to IP-adresser samtidig, og kun til nettverkskort med gitte MAC-adresser.

 

Ikkje sikkert det er lov å ha eit ope AP på NTNU-nettet i det heile.

Lenke til kommentar

Eneste mulighet til å sette opp ap'et som dhcp-server er å la det stå med fast ip. Det er ikke lov å sette faste ipadresser på ntnu-nettet, dessuten vil ikke aksesspunktet kunne vite hvilke ip-adresser som er ledige hos NTNUs dhcp-server mener jeg.

 

Dette er vel et umulig problem, om ikke sp2 er årsaken til problemet....

Lenke til kommentar

Du kan fint sette opp routeren som DHCP server. Den vil kun dele ut addresser til de som kobler seg til ditt akksesspunkt. En standard dhcp server deler ut addresser til alle som kobler seg til nettverket, altså vil den overstyre studbynettet. En router deler kun ut ip til de som kobler seg til routeren når den har wan og lan port. Litt dårlig forklart men de fleste jeg kjenner på studbyene kjører med dhcp server på routeren.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Du kan fint sette opp routeren som DHCP server. Den vil kun dele ut addresser til de som kobler seg til ditt akksesspunkt. En standard dhcp server deler ut addresser til alle som kobler seg til nettverket, altså vil den overstyre studbynettet. En router deler kun ut ip til de som kobler seg til routeren når den har wan og lan port. Litt dårlig forklart men de fleste jeg kjenner på studbyene kjører med dhcp server på routeren.

Som sagt er det ingen router, den kan gi ip-adresse i f.eks. serien 10.0.0.1 til 10.0.0.154, men kan vel ikke gi meg en ip-adresse som dhcp-serveren til studbyen godtar. Litt av poenget er jo å komme på nett, noe en ipadresse ala 10.0.0.4 ikke vil gi. Da trenger man vel en gateway eller router eller switch+router+ap.

 

 

Er det noen som vet om sp2 kan være problemet?

Lenke til kommentar

ditt aksesspunkt ruter sitt eget lokalnett, den vil sette seg selv som default gateway for et lokalt 10.0.0.0 nett, og vil rute ut disse gjennom den ipen den får på eksternt interface, fra ntnu sannsynligvis.

 

skru av all ruterfunksjonalitet, og la den stå som bridge.

 

Jeg trodde ikke ITEA tillot noen som helst form for trådløse nett som ikke var satt opp av dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...