Gå til innhold

Pipes og pipelines på skjermkort


oscamend

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt fersk her, men har sett iblant at dere snakker (les skriver) om sx antall pipes eller pipelines. Hva er dette egentlig? Hvilken rolle spiller de på skjermokrtet og deres funksjonaliet? Er det bare noen av disse kortene som har disse "pipene", eller gjelder dette alle? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg litt fersk her, men har sett iblant at dere snakker (les skriver) om sx antall pipes eller pipelines. Hva er dette egentlig? Hvilken rolle spiller de på skjermokrtet og deres funksjonaliet? Er det bare noen av disse kortene som har disse "pipene", eller gjelder dette alle?

 

Aller først, disse "pipene" blir kun brukt når det er rendring av 3D grafikk som skjer. Dette er vanlig i spill, men Windows/X11 bruker idag ikke denne biten av skjermkortene. (Mac OS X gjør det til en viss grad, og det samme ventes i Windows Longhorn.)

 

Når det skal tegnes opp en scene (frame) blir først geometri sendt til skjermkoret, stort sett består denne geometrien av trekanter, og flerfoldige tusen av dem. Skjermkortet vil deretter omdanne trekantene til piksler, legge på tekstur og gjøre eventuelle lysberegninger.

 

Dette er operasjoner som er veldig lett og paralellisere, og skjermkortet er derfor utstyrt med et antall helt like prosessorer som er optimalisert for disse beregningen. Ettersom hver slik prossessor er pipelinet snakker man altså om pipelines på skjermkort.

 

Idag har et vanlig skjermkort ofte to forskjellige sett pipelines, en som alle vertexene (punkter) i geometrien går gjennom, et et sett pipelines som alle pikselene går gjennom etter at geometrien har blitt rastrert.

 

Ettersom det (vanligvis) er flere piksler en vertexer har kortene som regel flere fragment (piksel)-pipes enn vertex-pipes. F.eks. har et GF6800 kort idag 6 vertex pipelines og 16 fragment pipelines.

 

Det spekuleres i om neste generasjons kort vil ha generelle pipelines som kan beregne både vertex og piksler.

 

Man kan altså (nesten) se på skjermkortet som en n-kjerne prosessor.

Lenke til kommentar
Ok takk, nå til neste spørsmål og får se om du eller en annen kan svare meg på. Jeg har en K8N Diamond fra MSI. Ut i fra det dere vet, hvilke kort bør jeg kjøpe dersom jeg skal ha det beste av det beste? :)

Er det AGP du har?Hvis du skal ha det beste av det beste så er det toppmodellene fra ATI og Nvidia..Det samme gjelder for PCIe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...