Gå til innhold

battle of middle earth, likt wc3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg battle of middle earth eller warhammer 40k: dawn of war, hvordan er disse sammenlignet med warcraft 3? er begge "bygge base" spill? slik som wc3? samler man gull og tred, eller noe i den duren?

har noen her noe de vil si om noen av spillene? erfaringer?

takker for alle svar (som vanlig) :w00t:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har spilt begge spillene og må si de er kjempe gode spill :thumbup:

tror egentlig ikke at du kan sammenligne de med wc3...

men personlig liker jeg battle for middle earth mer (men nå er jo jeg lotr fan også da) tror du vil bli fornøyd med begge spillene.. :)

Skrevet

I både Dawn of War og Battle for Middle Earth brukes bygninger til å hente resurser, ikke folk. I BfME er det farms (og liknende). I DoW er det listening Posts. Jeg syns BfME er mer gøy, men gameplay er bedre i DoW. Sikkert for at jeg er lotr fan.

Skrevet (endret)

Du får ikke velge selv hvor du vil produsere bygninger i BFME. Du kan kun bygge på spesielle plasser som er merket. Det er også endel oppdrag etterhverandre der du bruker nøyaktig samme taktikken gang på gang og vinner. Litt kjipt. Men så er det til gjengjeld noen dritfete oppdrag og.

Men det er ikke særlig taktisk heller..den gode gamle "Tank Rush" taktikken virker alltid, altså sittestille i basen og bygge mest mulig tropper, og overkjøre motstanderen fullstendig etter ei stund. De erogså ganske dumme, i og med at de sender små bander med tropper mot defense-tårnene dine som blir slaktet gang på gang. Dårlig AI det.

BFME går en god del utenfor historien ang. heltene. De dør aldri, selv om de kan bli slaktet i en mission popper de tilbake igjen i neste mission.

Gandalf banker Balrog lett med 4-5 "special attacks" i moria f.eks, en veldig antiklimatisk kamp. Men spiller du Mordor-kampanjen kan du påkalle Balrogs selv ved høy level. Heltene dine leveler opp på samme måte som WC3, får nye spells og man legger poeng i et skilltre som avgjør hvilke nye spells du får etterhvert som du leveler opp.

Gull er den eneste ressursen man har, som lar spillet fokusere mer på storslagne kampscener med veldig mange tropper på en gang. Gull genereres automatisk etter hvor mange bygninger man har. Det er også endel plasser på kartet man må labbe rundt og ta, for så å kunne reise nye bygninger når disse punktene er okkuperte. Det er ofte helt avgjørende for en mission å finne alle disse plassene, de er merket på minimap. DU bruker ikke bønder ellerno sånt til å bygge husene dine heller, de spretter opp med det samme du velger hva du skal bygge. Enda et designvalg for å unngå masse ubrukelige tropper, siden det er en limit på hvor mange folk du kan ha på en gang.

Endret av Bitex
Skrevet (endret)
er det mulig å spille på internett me disse spillene?

har ikke spilt DoW men det går helt sikkert ann....

i Bfme er skirmish mode det gøyeste, mener jeg, noe som man også kan gjøre på internett og lan med opptil 8 spillere og et hoppetall av forskjellige baner med steder kjent fra boka/filmen som Mount Doom, The Crossroads, Ithilien, Lothlorien osv...

i skirmish starter man med en base, hvis man er evil (Isengard, Mordor) har man ikke mur men starter i en ring hvor det er mulighet til å bygge tårn rundt....

hvis man er good derimot (Gondor, Rohan, min favoritt ;) ) starter man innen for en solid mur med port...(denne er veldig treg å åpne og lukke så du burde lage en hemmelig ingang ved siden av som fienden ikke kan se)

man har et såkalt citadell i midten hvor man kan bygge og gjenopplive heroes...

og så er det 6-8 "slotter" hvor du kan bygge farmer, barracks, stable osv...

man kan oppgradere det meste fra flammepiler til bedre rustning og hvis man er gondor kan man også oppgradere porten din så den tåler mye mer, men pass på, kommer det en balrog er den ødelagt på et slag!

disse kampene pleier å vare veldig lenge, alt etter hvor mange som er med å spiller...fra 15 min til 3 timer liksom.. :p

heroe4s rankingen er ikke ulik den i Wc3, man kan komme opp i lvl 10, og heroene lærer nye skills etter som de går opp i lvl....

det er veldig bra å ha en hero sammen med en flokk soldater, da disse blir "bedre" i en heroes nærvær.....

spillet minner ikke no særlig om Wc3 og kan ikke sammenlignes med dette...

som sagt har jeg ikke prøvd Dow, men jeg råder deg til å kjøpe dette spillet :thumbup:

les gamer sin omtale om det, det var sånn jeg skjønte at dette spille bare måtte jeg ha! :w00t:

håper dette hjalp litt i valget ;)

Endret av figure_02
Skrevet (endret)
hvordan er det å spille ringenes herre på internet då? slik som wc3? man kan være på lag osv å banke dritten ut av de andre?

ja, man kan også være på lag mot computeren, skal oppgradere pc'en min i kveld så skal jeg å en kompis game hele natta :p

EDIT: hele posten min over handler jo netopp om dette; BFME på nett.... :roll:

Endret av figure_02
Skrevet

Hei, jeg synes BFME er et utroolig bra spill.. Har spilt det 2 timer (+/-) hver dag siden julaften..

1 player modusen er veldig bra, men man blir kanskje lei til slutt.. Da oppdaget jeg Online spillingen for alvor og spiller 2-3 kamper hver dag..

Anbefaler deg absolutt og kjøpe dette!!

Skrevet

personelig mener jeg at kampen om midgard er ganske overfladisk. spillet eier ikke dybde.

spiller du som gondor, så er gandalf alt du trenger for å utslette hele hæren til motstanderen. gandalf burde ikke klare å knerte balrogen med 2 angrep. heller ikke the witch king, med bare ett angrep.

gandalf daua jo i filmen når han sloss mot balrogen. og the which king kunne drept gandalf enkelt hvis han hadde villet det.

archer SUGER hvis de ikke har fire arrows, og hvis de har fire arrows så er det alt for gode.

campain delen er crapy. det er bare masse skirmish maps der (utennom de banene som er hentet fra filmene: helms deep osv.)

hvis du speller multi player så tar mer enn halv parten av alle du spiller mot å dissconnecter hvis de taper (alt + f4)

jeg hadde ikke kjøpt kampen om midgard hvis jeg var deg. i hvert fall ikke før EA kommer med en patch

Skrevet (endret)

Slik som jeg ser det nå er ikke BFME det beste spillet. Jeg har selv WC3 og BFME, og BFME kan ikke måle seg.

La oss ta det bit for bit:

Campaign-delen er faktisk litt artig første gangen, men har ikke noe gjennspiller-glede. Du kan da spille som de gode (Ringens brorskap, Gondor og Rohan) eller de onde (Mordor of Jarnagard). Heltesystemet fungerer ganske likt som i WC3 med det unntak av at heltene ikke kan bære gjenstander. De kan gå opp i 10 levler, og får nye skills når du kommer opp i høyere lvl-er. Dette er både vel og bra, men har ført til spesielt en ubalansert hero, Gandalv.

Skirmish-delen er morsom de første gangene, men etter hvert vil du kansje føle at det bare er kjedelig. Som tidligere sag kan du bruke det gamle pumpe på med units og løpe med full hær til fiendene dine. De klarer seg i 10 sekunder og så er de dau.

Basebyggingen: De som har laget dette spillet har laget en liten vri på basebyggings systemet. I steden for at du kan bygge hvor du vil på slagmarken får du noen bestemte byggepunkter. De største for bygninger og de minste for tårn. I disse punktene kan du bygge de bygninene som er. i tillegg til byggepunkter får de "gode" en fin mur rundt basen sin. Er basen stor får de en mur man kan gå på og bygge tårn og tilhørende saker til. Størrelsen avgjøres av anntall byggepunkter. Um dette er et bra eller dårlig system er opp til hver enkelt å vurdere.

Heltene: Heltene har et lvl-system ikke helt ulikt det i WC3. De kan gå opp ti lvl-er og får nye skills etter hvor høyt lvl de er. De er egentlig veldig ubalanserte i dette spillet. Vi har gandalv som når han komme i lvl 10 er uslåelig. Ha har et spell som kan drepe en balrog på et skudd, i skirmish-delen vel å merke, og dette skillet får han i lvl 5. De billigste heroene som gollum og hobbitene er for svake. De dør like fort som dine vanlige menn så egentlig er de ubrukelige. De gode kan lage flere heroes enn de onde, men dette er vel forsåvidt greit da nazgülene er ganske kraftige. Dette kan dog fikses i en patch, men nå er dette ganske irriternde.

Enhetene: Enhetene (unitene) er ganske enformige i dette spillet. Som rohan kan du bare bygge 5 forskjellige enhetstyper ekskludert heltene. Dette synes jeg personlig er for lite. Det er selvfølgelig opp til hver enkeøt å vurdere. Ellers har de andre lagene et greit nok utvalg selv om jeg kunne satt pris på litt flere. Siege-våpnene er alt for kraftige i forhold til bygningene. Dette er litt irriterende når de da stadig vekk kommer med ballistas ol. I likhet med heltene kan enhetene gå opp i lvl, her også 10 lvl-er. Dette fungerer ganske bra i teorien, men i praksis fører det bare til at folk sitter å kamper i basen får seg en mega hær som etterhvert blir topp lvl-er. Dette fører til at du kan bli knust ganske lett.

Grafikken er vel en av de mer positive tingene i spillet. Den er fin og ikke laget for å være "realistisk". Det er ryddig, og du ser detaljer som hvite trær på gondors sverdmenn osv. Du får ikke akkurat gåsehud av grafikken, men passer perfekt til et slikt pill som dette.

Generelle skills: Når du kriger med fienden får du experience eller erfaring om du vil. Denne kan brukes til å "kjøpe" skills. Du må følge et tre nedover og begynne med de dårligste. De dårligste koster bare 1 poeng (lvl) og det beste koster mellom 8 og 10 eller noe slikt. Dette fungerer veldig bra, men med disse skilsene kan man ødelegge en by på noen få sekunder. Disse skilsene er nemlig ganske ubalanserte de og.

Som i mange andre strategispill har du mini-mapet plasert i høyre hjørne om jeg ikke tar feil. Knappene er ganske ryddig plassert, og du finner alltid frem til der du skal. Personlig tror jeg ikke at dette kunne vært gjort noe særlig bedre, men dette er også noe hver person kan ta stilling til selv.

Det var kansje ikke så mye mer å si da. Tok litt tid å skrive denne sp jeg håper du leste posten min. Personlig ville jeg ikke kjøpt BFME. Mange blir fort lei av dette spillet, men sier ikke at det nødvendigvis kommer til å gjelde for deg. Lykke til med kjøpet.

- signert Orresnei

Endret av Orresnei
Gjest member-60584
Skrevet

alle de kjente unitsene fra filmen er stortsett med... er jo et spill bygd på film lisensen...

Skrevet

Her har jeg et par innvendinger..

For det første er dette en smak og behag sak, men liker du ringenes herre fra før (skikkelig) er det garantert at bare det å spille ringenes herre spill gir deg mye glede.

Selvfølgelig er det masse som kunne vært bedre men sånn er det med alle spill, skal vi begynne sånnn kan jeg si at jeg syns HL2 er et dårlig spill pga. at det er udyr osv. noe jeg ikke synes passer (det er min mening)..

Det med hvor mange typer units du har er utelukkende tatt fra film og bok, hvis EA plurseliig hadde kommet med 5 nye unitser til Rohan, Gondor, Mordor og Jarnagard hadde ikke dette blitt godt tatt imot..

Slik jeg ser det spiller du Campaign en gang, for å lære deg spillet og spille "selve spillet"... Etter du er ferdig med campaign spiller du heller online, greit sykt irriterede når forlk disconnecter men kunne skjedd i warcraft3 også..

Synes fortsatt etter å ha lest disse innleggene at dette er bra spill og håper du får like mye glede som meg av det..

Kanskje vi kan spille en kamp? :p

Skrevet

Har ikke prøvd Battle for Middle Earth, men det skal visst være knall. DoW er helt fantastisk etter min mening; mye blod og bra gameplay. Jeg blir vel kanskje inhabil å bedømme det spillet siden jeg elsker Warhammer 40k universet :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...