Tumbleweed Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Bilen: Peugeot 405 GRI 1989 km st. 220k Kald bil: girskiftet fra 1. til 2. og opp til 3 er til tider "sticky" (henger fast i posisjonen, på en måte). Når motor og girkasse har nådd brukbar temperatur er alt ok (bortsett fra et "klonk" fra 2. til 3.) Noen ideer? Har fundert på å bytte olje, men kanskje noen har andre erfaringer med dette? T'Weed
Opus Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Hei. Å prøve å skifte olje er nok en god idè, men problemet ditt kan også skyldes slakk i giroverføringen(fra girspak til girkasse), eller slitte nålelagre.
Stig-Arne Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 hvordan er clutchen din da? om den ikke kobler skikkelig ut så nytter det jo ikke...
Tumbleweed Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Skrevet 28. januar 2005 Takker... Clutchen er fin og tar der den skal. Har vel tenkt på giroverføringa, men det er en ganske kronglete affære å få gjort noe med det. (kan justere et stag der under.....) Nålelager aner jeg ikke hva er en gang, men har en mistanke om at de befinner seg inne i selve girkassa? Og da er det bare å glemme. Nåvel, skal bytte olje i allefall når det blir vår og tørt i været. T'Weed
ME109 Skrevet 29. januar 2005 Skrevet 29. januar 2005 Bilen: Peugeot 405 GRI 1989 km st. 220k Kald bil: girskiftet fra 1. til 2. og opp til 3 er til tider "sticky" (henger fast i posisjonen, på en måte). Når motor og girkasse har nådd brukbar temperatur er alt ok (bortsett fra et "klonk" fra 2. til 3.) Noen ideer? Har fundert på å bytte olje, men kanskje noen har andre erfaringer med dette? T'Weed Når motor/gearkasse blir varm blir olja tynnere og all mekanikken funker bedre. Bytt til tynnere gearolje, f.eks. syntetisk, og husk å ALLTID trykke klutchpedalen helt i bånn for hvert gearskift. Har til og med hørt at noen bytter til automatolje for å fikse de problemene du nevner. En del biler (også min) har wire-overføring til gearkasse fra gearspake. Disse er ikke så presise, og kan gi noen av de samme symptopmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå