Gå til innhold

Waptunnel for free


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt ifra meningen å være eplekjekk med denne posten, men synes dette høres veldig merkelig ut (og veldig interessant!). Hvis det faktisk er tilfellet at man slipper unna betaling, må dette skyldes at operatørene har slurvet med sine systemer. Synes å huske at GPRS arkitekturen har en egen "billing-server" som tar seg av belastningen (i kr) mot brukerne (dette er da basert på den belastningsmodellen operatøren har). Men hvis dette er mulig, så må jo billingen ligge i selve WAP-gatewayen, og det høres litt rart ut. Og hva med vanlig TCP/IP "internett" trafikk som ikke går via en WAP gateway? Denne trafikken går jo via en egen internett gateway (som bla. inneholder NAT i de fleste tilfeller). Men waptunnels server ligger jo på internett, så man må jo ut på internett og dermed via en eller annnen gateway hos operatøren (som gir brukeren en IP adresse eller evt. bruke NAT).

Poenget mittt er bare det at hvis dette er mulig må det vel skyldes at operatørene har slurva med oppsettet av nettet sitt. Men er det noe Telenor og Netcom er flinke til så er det å ta seg betalt, så det høres rart ut (kanskje billingen ikke er øyeblikkelig, men kommer etterhvert).

Lenge siden jeg har lest om dette, men hadde vært VELDIG moro å fått noen gode innslag og synspunkter på hvordan dette kan være mulig. Ydmyk for at min synsing ovenfor kan være feil...

Lenke til kommentar

Noen som har fått dette til å funke?

 

Jeg får feilmeldingen "Internett: Kan ikke koble til. Sjekk tilkoblingsinnstillingene." når jeg prøver dette med min SX1. Har brukt følgende innstillinger:

 

Databærer: GRPS

Tilgangspunktnavn: internet

IP-adresse gateway: 207.232.99.109

Tilkoblingssikkerhet: av

Tilkoblingstype: kontinuerlig

IP-adresse telefon: dynamisk

Portnummer: 9201

 

Resten av feltene er tomme.

Lenke til kommentar

Hmm. Kan love dere at wap'ing via gatewayer som dette ikke er gratis. Billing informasjonen for GPRS/GSM trafikk genereres ikke av wapgatewayen, men av hhv GSM switchene eller GPRS sine noder. Denne informasjonen er uavhenig av om man skulle bruke en annen gateway enn operatørens sin. Måten fakturerings informasjonen genereres på er samme for Telenor og Netcom (og utenlandske operatører).

 

GPRS uten et APN som det beskrives i løsningen over er heller ikke mulig. Mange telefoner vil defaulte til wap eller internet som APN om ikke noe oppgis.

 

Grunnen til at det ikke er notert noe forbruk på eksemplet over er at det kan være forsinkelser i systemene på overføringsbiten.

 

Ellers så er det forsåvidt mulig å bruke andre WAP gatewayer enn operatørenes gatewayer, men faktureringen blir fortsatt den samme (nevner i farten bla VG som leverer eget oppsett med wap.vg.no som startside/portal).

 

Rollins

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...