Gå til innhold

Tips for "Min harddisk har blitt raw-format"


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å skrive noe som burde hjelpe dere som

har hatt problemer med harddisker som dere har partisjonert/formatert.

 

Og avsluttet på en eller annen merkelig måte,

som har gjort at du har fått en disk som ikke

du kan komme inn på selv om den er der.

 

Hvis den sier at du må formatere den når du trykker på den har den antakelivis blitt gjort om til RAW istedenfor NFTS eller FAT32.

 

Det du gjør er å trykke Start -> Kjør -> og skriv inn "diskmgmt.msc"

Der vil du muligens kunne formatere den og partisjonere den enkelt.

 

Hvis du kjører formateringen, og det står ikke formatert når den er ferdig, høyreklikker du på den nye partisjonen/harddisken og trykker "aktiver ......". Etter dette trykker du igjen på formater, men velger den hurtige formateringen"

 

Slett med å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det, fordi

ingen andre program hjalp. Men bruker du denne metoden sletter du all data, så gjør det på eget ansvar:) Men du kan være heldig å finne filene med et file recovery-program som du kjører enten før ( helst ), eller etter formateringen ( kan sikkert finne noe på disken, men om det er brukeli? Hakke peil ).

 

Satser på at det hjalp noen av dere, det hjalp ihvertfall meg.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man får feil mens man bruker PowerQuest PartitionMagic finnes det en annen løsning:

Greia er at PQMagic gjør partisjonen om til en "PQ Magic Repairable" mens den jobber.

 

Det man kan gjøre er manuelt endre typen tilbake til orginalt med et ikke mye omtalt verktøy til PartitionMagic: PTEDIT

Man finner ikke en snarvei til den, men man må se i partition Magic sin installasjons-folder. (Vanligvis C:\Program Files\PowerQuest\PartitionMagic 8.0)

der klikker man på PTEDIT32.EXE.

 

Her ser du masse tall.... klikk på ett av feltene til den riktige partisjonen. Dette kan du se av partisjonstallet lengst til venstre og hvor mange sektorer den bruker osv...

Deretter trykker du på knappen Set Type deretter får du opp en liste med masse forskjellige formater, da velger du det formatet partisjonen din egentlig er.

Mener det da er bare å ta en reboot, så er partisjonen din oppe og går igjen.

 

Dette er *juks* iogmed at PTEDIT bare endrer på descriptor-feltet og ikke konverterer/formaterer data.

 

Dette har hjulpet mang en frustert bruker... når det funker, som i min erfaring er mesteparten av tiden :yes:

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...