Gå til innhold

Ett par spørsmål angående inkludering av php filer


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med min første side og trenger litt hjelp med inkludering av php filer.

 

Designet skal være slik:(Ganske enkelt som dere ser, men jeg syntes det er greit jeg.

Design.jpg

 

Men over til saken:

Jeg ønsker at designet skal bli stående i nettleseren hele tiden mens innholdet skal være i diven der det ikke er noe. Hvordan kan jeg få til dette? Altså at bare innholdet fornyes når man trykker på en av linkene? Jeg skjønner at man skal bruke php og slikt, men ikke hvordan og i hvilke filer osv. Noen som har en detaljert beskrivelse til meg.

Annen info:

Design filen heter index.html og inneholder tre divs: En container div med bilde og meny div. Og en innhold div.

 

Har lest guider(unrealized.org) osv, men skjønner ikke helt jeg.

Den andre tråden skeide litt ut så lager en ny jeg.

 

 

Edit: en ting til: Hvordan får man hundre prosent høyde. Altså slik at den står helt på topp i nettleseren.

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det virker som du har forstått det i den andre tråden din men slik gjør vertfall jeg det:

 

index.php:

her inkluderer jeg head.php, body1.php og body2.php. pluss at innholdet som er spesielt for denne delen av siden (innholdsfeltet) er mellom body1inkluderingen og body2inkluderingen.

 

head.php:

her står alt som er i <head> taggen.

 

body1.php:

her står koden til headeren, menyen og hva annet som måtte være over innholdsfeltet.

 

body2.php:

her står koden til alt som måtte være under innholdsfeltet.

 

 

det finnes sikkert bedre løsninger men slik gjør vertfall jeg det. :)

Lenke til kommentar

Men innholdet skal jo inn i en egen div det også.. Hvis jeg lager innhold diven i index dokumentet og de andre dokumentene det linkes til så lastes vel innhold diven hver gang man trykker på en link? Jeg øsnker jo at det bare er innholdet i diven soms akl lastes. iKke hele diven.

 

Hvofor er alle dokumentene lagret som php filer? Og kan disse php filene lages som html filer? Med doctype osv osv.

 

Må man lage et eget head dokument? og skal head.php inkluderes innenfor head taggene i index dokumentet...?

 

Sorry at jeg spør så mye, men takk for all hjelp hittil da

Lenke til kommentar

plasser start taggen til inngoldsdiven i body1 og slutt taggen i body2 hvis det er så utrolig viktig. alt blir lastet uansett (les den første tråden din).

 

dokumentene er lagret som phpfiler fordi det er phpkode i dem. akkurat som at du ikke kan plassere htmlen din i cssen. men du kan skrive html i en php fil.

 

du kan lage akkurat så mange eller få dokumenter du vil og inkludere de akkurat hvor du vil.

Endret av N*
Lenke til kommentar
plasser start taggen til inngoldsdiven i body1 og slutt taggen i body2 hvis det er så utrolig viktig. alt blir lastet uansett (les den første tråden din).

 

dokumentene er lagret som phpfiler fordi det er phpkode i dem. akkurat som at du ikke kan plassere htmlen din i cssen. men du kan skrive html i en php fil.

 

du kan lage akkurat så mange eller få dokumenter du vil og inkludere de akkurat hvor du vil.

Hmm.. Lastes? Men som på f.eks siden din så bli jo alt stående mens bare innholdet fornyes. Hvordan tenker du liksom? At alt lastes da?

Jeg vet ikke jeg ass.. Jeg vil bare ha det slik at designet blir stående på siden mens det kommer et nytt innhold i innhod diven når man trykker på en link..

 

Men igjen, takk for all hjelp N*.

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar
hvis du har to helt like sider og bare innholdet forandres må du alikevel laste ned begge sidene for å se de.

Ja, men som på f.eks siden din så ser man jo bare at innholdet/teksten forandres. Det andre blir på en måte stående. du skjønner sikkert. Er det sånn det blir med min side også?

 

Edit: Må man lage et eget head dokument? og skal head.php inkluderes innenfor head taggene i index dokumentet...?

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar
Ja, men som på f.eks siden din så ser man jo bare at innholdet/teksten forandres. Det andre blir på en måte stående. du skjønner sikkert. Er det sånn det blir med min side også?

ja det blir sånn med din side. hvis du skriver siden din ferdig og kopierer fire kopier av den og bytter ut et ord i menyen for hver side vil du se at alt på sidene er helt likt bortsett fra at det ene ordet er forskjellig fra hver gang.

 

Edit: Må man lage et eget head dokument? og skal head.php inkluderes innenfor head taggene i index dokumentet...?

som jeg nettopp skrev kan du lage akkurat så mange phpdokumenter du vil å plassere så mange <?php include 'navn.php'; ?> du vil akkurat hvor du vil.

det betyr at du ikke trenger noe head.php du kan plassere koden som skal være i <head> i hver htmlfil. les de tidligere innleggene før du spør om det samme igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...