Gå til innhold

Datautstyr til studio


Anbefalte innlegg

Har fått en forespørsel av en kollega om nødvendig utstyr til studio. Må ærlig innrømme at jeg ikke er noen ekspert på dette området, derfor håper jeg at noen her kan hjelpe meg.

 

Han har en pc der han ønsker å kunne ta inn ett stort antall forskjelige lydkilder (opptil 10 forskjellige kilder) og mixe disse med et dertil egnet program.

 

Jeg har tidligere sett på et "audio rack" der en kunne ta inn et stort antall forskjellige lydkanaler, men har nå dessverre glemt ut hva dette produktet het.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M-Audio 1010 er jo et velkjent studiolydkort som er mye brukt omkring i verden. Eventuelt kan man gå for lillebroren 1010LT (som jeg selv eier og er fornøyd med), som er den interne versjonen. Begge disse lydkortene har 10 inn og 10 utganger.

Hvor mye har kHz'en å si ? (Som sagt, jeg er veldig grønn på dette området). Jeg vet dog at kHz har med frekvensen på lyden å gjøre.

Konstaterer at M-Audio 1010 støtter lavere kHz enn f.eks E-mu 1212M

( http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23542 )

Lenke til kommentar

Tror du referere til den såkalte samplingsfrekvensen. Når man digitaliserer lyden, så er samplingsfrekvensen hvor mange ganger i sekundet man sampler (dvs. gjør om fra analogt til digitalt signal).

 

EMU 1212 støtter 192 kHz og Delta1010 96 kHz. Hvis vi sampler i 24 bit, så vil EMU 1212 høres bedre ut i høye frekvenser (og til en viss grad lavere også) rett og slett på grunn av at oppløsningen er bedre (hvis vi tar den enkle forklaringen ;)).

 

Dette er jo vel og bra, men hva skal du med det? Du må huske at en CD har en samplingsfrekvens på 44.1 kHz. Det betyr at hvis du tar opp i 96 eller 192 kHz, så må du re-sample det ned til 44.1 kHz før du brenner det på en CD. Hvis du har godt utstyr og gode (dyre) programmer, så kan det hende at du oppnår litt ekstra fylde i lyden ved å ta opp på 192 og resample ned. Men hvis man har dårligere programmer og utstyr (som man ofte har i hjemmestudio), så kan faktisk re-samplingen gjøre at lyden blir verre.

 

I tillegg krever høyere bitrate og samplingsfrekvens mer systemresurser.

 

Og husk at man også må bruke dither for å gjøre om fra 24 bit til 16 bit (som er CD-formatet) hvis man tar opp i 24 bit.

Lenke til kommentar

Det viste seg at det kollegaen min var på jakt etter var et lydkort med 10 innganger for enheter som f.eks mic. De lydkortene som var nevnt her var for midi. Noen som vet om noen aktuelle for denne typen utstyr, eventuelt om en kan bruke adapter mellom midi og "mic-tilkobling".

Lenke til kommentar
Det viste seg at det kollegaen min var på jakt etter var et lydkort med 10 innganger for enheter som f.eks mic. De lydkortene som var nevnt her var for midi. Noen som vet om noen aktuelle for denne typen utstyr, eventuelt om en kan bruke adapter mellom midi og "mic-tilkobling".

Beklager at jeg vekker opp denne tråden, men lydkortene som er nevnt her har støtte for MIDI, men de har jo også mange audio innganger. Hvis du vil ha 10 innganger, så tror jeg nok du må kjøpe et lydkort med 10 linjeinnganger (Delta 1010 er blitt nevnt), samtidig som du må kjøpe en (evt. flere) dedikerte mic-preamps (eventuelt en mixepult med med 10 mikrofoninnganger og med direct outs).

 

Men da kan det fort bli dyrt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...