Gå til innhold

Hvilken Distrubsjon skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har surra noe ekstremt mellom diverse linux distrubsjoner, men begynner å bli temmelig lei.

noen som har tips til hva jeg burde velge,

Må være enkelt å innstallere

stor kompatiblitet

og ikke alt for vanskelig å bruke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes Fedora (Core 3) er den aller enkleste av alle distroer.

Har et superbrukervennlig installasjonsprogram og støtter sånn ca. alt som er mulig å støtte.

De færreste linux-distroer er vanskelige å bruke etter at du har fått satt dem opp skikkelig med en enkel windowmanager som KDE eller Gnome.

Skrevet
jeg har surra noe ekstremt mellom diverse linux distrubsjoner, men begynner å bli temmelig lei.

stor kompatiblitet

spør i et linuxforum om hvilken distro som er best / lettest / tøffest, så får du 7 forskjellige svar av 10 brukere.

Jeg foretrekker denne, da den er både enkel å innstallere, lett å konfigurere (med grafiske verktøy til alt) og kommer med stort sett alle programmer jeg har bruk for innstallert som standard:

http://pclinuxonline.com/pclos - PClinuxOS

når det gjelder server-installasjon foretrekker jeg Debian.

Skrevet
spør i et linuxforum om hvilken distro som er best / lettest / tøffest, så får du 7 forskjellige svar av 10 brukere.

hehe, husker en gammel quote : "Ask 10 linux people what their favorite distro is, and you'll get 15 different answers" ;)

Personlig liker jeg ubuntu nå for tida, selv om den fremdeles er litt upolert.

Skrevet (endret)

stor kompatiblitet

Fedora, SUSE eller Ubuntu? Alle tre er lette å installere og har god maskinvarestøtte.

Endret av Gimper
Skrevet (endret)

Gentoo er/var enklest og best for meg. Ikke noe surr med dependencies, og pakker til omtrent alt av programvare man kommer borti.

Alt annet blir bare rart - f.eks. så var det et slit å installere emacs på en server - der jeg selvfølgelig ikke var interessert i X og GTK-støtte o.s.v. Dette var Debian, tror jeg - er en stund siden. Med Gentoo ordner det seg slik:

emerge emacs -pv

Calculating dependencies ...done!

[ebuild  N    ] x11-base/xorg-x11-6.8.1.902  -3dfx -3dnow +bitmap-fonts -cjk -debug -dlloader -dmx -doc +font-server -hardened -insecure-drivers -ipv6 +minimal -mmx -nls -opengl +pam -sdk -sse -static +truetype-fonts +type1-fonts (-uclibc) -xprint -xv 43,277 kB

[ebuild  N    ] media-libs/giflib-4.1.3  +X +gif 556 kB

[ebuild  N    ] media-libs/libungif-4.1.3  +X +gif 429 kB

[ebuild  N  ] app-editors/emacs-21.3-r5  +X* -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB

Aha .. plussen forran X sier at "denne blir kompilert med støtte for X" -- og en haug med skrot blir hentet ned. Så jeg gjør slik:

USE="-X" emerge emacs -pv

[ebuild  N  ] app-editors/emacs-21.3-r5  -X -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB

..der ja .. enkelt å greit. Skriver jeg nå USE="-X" emerge emacs (uten -pv bak) så lastes programvaren ned, kompileres og installeres automatisk.

Står masse om disse tingene på Gentoo's hjemmeside.

Endret av søppel
Skrevet
Gentoo er/var enklest og best for meg. Ikke noe surr med dependencies, og pakker til omtrent alt av programvare man kommer borti.

Alt annet blir bare rart - f.eks. så var det et slit å installere emacs på en server - der jeg selvfølgelig ikke var interessert i X og GTK-støtte o.s.v. Dette var Debian, tror jeg - er en stund siden. Med Gentoo ordner det seg slik:

emerge emacs -pv

Calculating dependencies ...done!

[ebuild  N    ] x11-base/xorg-x11-6.8.1.902  -3dfx -3dnow +bitmap-fonts -cjk -debug -dlloader -dmx -doc +font-server -hardened -insecure-drivers -ipv6 +minimal -mmx -nls -opengl +pam -sdk -sse -static +truetype-fonts +type1-fonts (-uclibc) -xprint -xv 43,277 kB

[ebuild  N    ] media-libs/giflib-4.1.3  +X +gif 556 kB

[ebuild  N    ] media-libs/libungif-4.1.3  +X +gif 429 kB

[ebuild  N  ] app-editors/emacs-21.3-r5  +X* -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB

Aha .. plussen forran X sier at "denne blir kompilert med støtte for X" -- og en haug med skrot blir hentet ned. Så jeg gjør slik:

USE="-X" emerge emacs -pv

[ebuild  N  ] app-editors/emacs-21.3-r5  -X -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB

..der ja .. enkelt å greit. Skriver jeg nå USE="-X" emerge emacs (uten -pv bak) så lastes programvaren ned, kompileres og installeres automatisk.

Står masse om disse tingene på Gentoo's hjemmeside.

Vidalinux er basert på Gentoo men har en modifisert Anaconda-installer som gjør at det blir mye lettere å installere distroen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...