Gå til innhold

Hva er feil? Støy i bildet fra 10D


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en brukt 10D, noen ganger sliter jeg med noe som ligner på støy i bildene. Som det bilde her illustrerer så er den kornete på en måte, det er ikke støy, men noe annet, hva er det?

 

Man ser det tydeligere hvis man åpner bilde i photoshop. Hvist det er noen andre som kan se på det bilde i photoshop og se om den er like dårlig? Eller er det bare noen instillinger i Photoshop som er feil hos meg?

 

Når jeg konverterer bilde fra raw, da kan jeg endre på Luminance smoothing, når jeg øker den så blir det litt bedre. Teknisk info om bildet; ISO 200, 1/60, F/1.8 Canon 50mm

 

edit: brukte extender EF 12 og brukte ikke blitz...

 

bildet 100%:

 

eye.jpg

 

 

#EDIT av moderator - Endret emnefeltet til noe mer beskrivende#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut slik som .gif bilder blir seende ut grunnet lavt antall farger.

 

Eksempel:

 

7.10a.jpg

 

7.10b.gif

 

Hvis dette er tilfelle ville jeg sjekket hvor mange farger Photoshop og Windows er stillt inn på å bruke.

+ Instillingene til konverteringsprogramet.

 

Skal være 24bit fargeinformasjon / 16,7 millioner farger / "millioner av farger"

Lenke til kommentar
Første bilde er printscreen mens jeg så på bilde i 100 %, det andre bilde er forminsket.

Hvis du bruker printscreen er det ikke rart bildet blir slik. Hvis du skal vise oss hvordan problemet ser ut bør du heller bruke crop tool.

Hm...kanskje hele greia skyldes at du ikke har skjermen innstilt med nok farger (24bit)? Isåfall vil det naturligvis også påvirke bildet du lagde med printscreen..og da kan det være årsaken til at de andre bildene ser helt normale ut, mens akkurat dette bildet ser snodig ut.

 

PS: Kan du ta RAW-bildet (originalen) og konvertere direkte til .tiff, deretter legge det ut for oss?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Bildener er rett fra raw til jpg. Det lignet litt på det gif bilde med for få farger. Windows bruker 32 bit farger men hvor kan jeg sjekke hva photoshop bruker?

 

Jeg har også kalibrert skjermen etter adobe gamma, men det ble feil kansje? Bruker en gammel 21" Nokia 445XI CRT skjerm og en Hansol 930D CRT skjerm, ingen av dem er riktig gode men må spare penger for en ny skjerm siden jeg har brukt alle pengene på kamera og objektiver....

 

Her det samme bildet, rett fra Raw format til Jpg, kun croppet.

 

Tiff bildet kommer når den er ferdig lastet opp på serveren(18 mb)

 

crop.jpg

Lenke til kommentar

Utifra siste bilde ser det ut som "naturlig" støy som forekommer på film- og digitalbilder. Lettest å se på store områder med lite variasjon i fargene.

Alle kornene på film og punktene på et digitalkamera klarer ikke å registrere farger 100% identisk. Med høyere iso blir forskjellene enda større.

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at én eller flere av fargekanalene (f.eks. R) kan være utbrent i det aktuelle området?

 

Edit: JA, nå tror jeg at jeg har funnet problemet. Både R og B (rødkanalen og blåkanalen) er utbrent i store deler av bildet. Sjekk histogrammet for R og B så forstår du hva jeg mener...

Dersom én farge i et lite område er utbrent, blir det naturligvis færre fargemuligheter å velge i. Dersom 2 farger er utbrent, vil det være enda færre muligheter. La oss si at både R og B har maksimalverdien (255); da er det kun 256 gjenstående muligheter for fargenyanser i G-kanalen, og dette vil derfor bli oppfattet like kornete som det tidligere viste 256-fargers GIF-bildet her i tråden...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg hindre i fremtiden at fargene blir utbrent? Undereksponere bildet kansje?
Siden du har overeksponert det så holder det jo med en perfekt eksponering for å unngå utbrenthet. Problemet er at det er ikke alltid mulig å fange dynamikken i et bilde uten å bruke kunstig belysning eller vente noen timer til belysningen blir passe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...