Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

forandre mac adressa.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig feil...

Ifølge IANA skal mac adressen være unik, men det betyr ikke at du ikke kan endre den ved hjelp av et program.

 

Man endrer ikke den fysiske adressen som er "brent" inn i nettverkskortet, men overstyrer den ved hjelp av software.

 

Uansett, for å gjøre dette trenger man et program. Du finner sikkert en haug av slike programmer ved hjelp av et ørlite google søk.

Lenke til kommentar

Og hadde jeg sett noen uautoriserte på jobben som hadde brukt dette programmet, så hadde jeg gått til sjefen med en ansettelsesak på de.

 

Ikke forsøk å lek dere med dette programmet om dere ikke er it-ansvarlig eller tilsvarende.

 

Og Millmax har, avhengig av bedriften sine sikkerhetssrutiner, satt seg i rampelyset, så jeg ville ikke utfordret skjebnen med en proxy omgåelse. For da bare bekrefter en at en vil bli sagt opp.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Klarte faktisk å endre min ved ett lite uhell. Da jeg skulle teste ett program som heter smac. Lurer virkelig på hvordan jeg kan skifte tilbake. Dette programmet var trial versjon. Så jeg vet ikke om det kunne endre den tilbake engang :(

 

Jeg får vel teste det programmet dere har listet opp :)

Lenke til kommentar
http://www.oxid.it/cain.html

 

brukes på eget ansvar. dette er ett kraftig program. kun ment for testig innen lokale nettverk. bruk det med vett!

 

 

musa

Dette er et av de skumleste programmene jeg har vært borti.

Vi brukte dette i undervisnigs sammenheng, for å se hvor enketl det var å tappe passord.

 

Etter dette ble jeg paranoid med passord bruken, og har b yttet alle passord jeg bruker.

 

Det hører med at vi brukte dette programmet under kontrollerte former, alle innvolverte ville være med.

 

:cry:

 

V

Lenke til kommentar

hvorfor skal du forandre mac adressen din, tror du burde si det så vi kan hjelpe deg bedre..

 

mac adressen kan som sagt ikke forandres, det hender at nettverkskortprodusenter gjør feil og ikke lager unike adresser, men disse er brent inn i kortet no matter what, så de er ikke mulig å forandre, men som også sagt tidligere kan dette overstyres med software. men gjør litt søk på spoofing på google så finner du nok det du skal ha :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi har hatt tråder om dette før..

Jeg stilte da spørsmåltegn med formålet..og fikk vel ikke akkurat noen gode svar.. som ikke bekreftet annet enn "halv-kriminell" virksomhet.

Det er ikke riktig at MAC-adressen ikke kan endres... faktisk er det enkelte enheter som kommer med drivere nettopp for å kunne endre denne..

Men som sagt.. jeg kan ikke se noen god grunn til dette bortsett fra de som evt. vil "snike seg inn" på ett WLAN med MAC-filtrering..evt. omgå en utestengelser etter mindre hyggelig framferd på nettet...

Lenke til kommentar
Vi har hatt tråder om dette før..

Jeg stilte da spørsmåltegn med formålet..og fikk vel ikke akkurat noen gode svar.. som ikke bekreftet annet enn "halv-kriminell" virksomhet.

Det er ikke riktig at MAC-adressen ikke kan endres... faktisk er det enkelte enheter som kommer med drivere nettopp for å kunne endre denne..

Men som sagt.. jeg kan ikke se noen god grunn til dette bortsett fra de som evt. vil "snike seg inn" på ett WLAN med MAC-filtrering..evt. omgå en utestengelser etter mindre hyggelig framferd på nettet...

jo, det er riktig at mac adressen ikke kan endres, men den kan overkjøres av software, det stemmer.

 

EDIT: ned nærmere ettertanke så er vel dette egentlig info som ligger i en prom og denne kan sikkert omprogrameres om som det blir sagt over her

 

det som er merkelig er hvorfor noen skulle ville forandre adressen sin, det er jo ikke noe poeng i det om man ikke skal gjøre noe ulovlig? eller teste en dhcp server kanskje? :p

Endret av opticus
Lenke til kommentar

grunnen til at noen vil gjøre dette er fordi den beste måten å lære om sikkerhet er å leke med slike ting.

bare sånn for å nevne noe med passord. jeg testet med ett passord på 14 siffer, dette tok det ca en og en halv time og cracke... det inneholdt kun bokstaver...

 

 

ett slikt program er forresten ikke ulovlig så lenge det blir brukt til lovlige kontrolerte ting...

 

(uff her var det mye skrivefeil...)

Lenke til kommentar

hmm, mye bra svar her. thx :) har drevet med mye greier innen pc men ikke noe med mac adressen, må jo titte på det å..skal se litt på det programet..men hørtes litt skumelt ut så tar det på en gammel maskin/nettverkskort.. men en ting jeg ikke skjønnte helt..man kan IKKE bytte men overstyre, sånn jeg skjønnte det hørtes det ut om du bare "lurer" deg selv og OS'et ditt ikke nettverket. riktig, feil?

 

mvh

 

lilfire

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...