Gå til innhold

Viftekontroll for 8 vifter med temperatur styring


Anbefalte innlegg

For oss dødelige er det meste dere snakker om gresk, men logisk...

Det hadde vel ikke vert mulig at en av dere kunne tegnet opp kretsen i multim slik den blir, samt printkortskjema? Bruker det tillegsprogrammet som multisim har?

Vi ender nok opp med to forskjellige viftekontrollere. Skjema til Dr_VingTors prosjekt finner du her. Jeg er ikke ferdig med skjema. Ingen av oss har brukt multisim, Dr_VingTor bruker Eagle og jeg bruker Cadint.

 

Den kretsen dere holder på med, er det med LCD for avlesning av hastighet eller?

Dr_VingTor har mulighet for LCD og det vil sannsynligvis min også.

 

Hvordan blir det når dere stiller på viftehastigheten? Må du bruke PC'en til å stille eller?

Dr_VingTor bruker PCen til å styre hastighet. Jeg har ikke bestemt meg, men det blir ihvertfall mulighet til å styre vha. PC. Kanskje ordner jeg det slik at viftene kan styres vha. knapper også.

 

Hva blir prisen for en sånn sak?

Det har jeg ikke oversikt over enda. Microplex har et lignende produkt som heter mCubed T-Balancer XL som koster 600.

 

Hvor mange vifter kan du koble på?

Dr_VingTor skal styre 8 vifter, jeg skal styre 6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da vil jeg mene designet mitt er sånn ca. ferdig :!:

har tegnet baner i mange timer for å få det til å ble noen lunde bra... (auto-route funker ikke spesielt bra...)

 

Det hadde vel ikke vert mulig at en av dere kunne tegnet opp kretsen i multim slik den blir, samt printkortskjema? Bruker det tillegsprogrammet som multisim har?

 

bruker som sagt Eagle, men hvis multisim kan importere filene til eagle kan jeg gjøre de tilgjengelige ( .sch og .brd filer for kretsskjema og print).

 

Den kretsen dere holder på med, er det med LCD for avlesning av hastighet eller?

 

har laga den slik at det er mulig å koble på skjerm om det er ønskelig.

det vil være mulig å koble på flere typer skjerm ved å koble til på de ledige kontaktene, men noen typer vil antagelig trenge ekstra elektronikk... alfanumerisk LCD-display kan kobles rett til, og jeg vil antagelig lage firmwaren for slik skjerm (har ikke programmert for skjermer før, så det kan bli spennende). skal annen skjerm brukes må en skrive ny firmware... (tenkte på å bruke skjerm fra nokia 3310... er fult mulig)

 

Hvordan blir det når dere stiller på viftehastigheten? Må du bruke PC'en til å stille eller?

 

tenkte å lage det slik at det er mulig å stille hastigheten fra PCen, og slik at den kan kjøre i "auto" slik at hastighet blir regulert etter temperatur. Får se hva det blir til, blir nok en del arbeid å skrive koden...

 

Hva blir prisen for en sånn sak?

 

vell, ser en bort fra skjermen så blir det noe slik:

MCU : 100 kr

ca. pr. vifte : 20 kr (altså delene)

printkort: 50 kr

div: 100 kr

+moms

ca 500+ kr

 

+ alt arbeide med å lage den da :!:

 

men den vil ha mange muligheter om en lærer å programmere den selv da!

 

btw: nye bilder på http://vingtor.kicks-ass.org/filer/

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
da vil jeg mene designet mitt er sånn ca. ferdig  :!:

har tegnet baner i mange timer for å få det til å ble noen lunde bra... (auto-route funker ikke spesielt bra...)

Kretskortet ser meget bra ut. Jeg er ingen ekspert på slikt, men jeg ville gjort et par ting anderledes:

- Montert RS232 kontakt direkte på kretskort. (Mindre ledninger.)

- Flest mulig kontakter langs kanten av kretskortet. (Praktisk dersom du skal komme til med multimeter/skop ved feilsøking o.l.)

- Kanskje jordplan.

 

(har ikke programmert for skjermer før, så det kan bli spennende).

Meget enkelt med alfanumeriske display i CodeVisionAVR, ihvertfall. 2-3 linjer kode for å få tekst frem på displayet. Jeg har ikke testet med WinAVR.

 

men den vil ha mange muligheter om en lærer å programmere den selv da!

Jeg vet ikke hvor mange som har lyst til til å skrive kode for en mikrokontroller, men klientprogrammet som kjører på PCen bør ikke være så vanskelig.

 

printkort: 50 kr

Lager du kortene selv eller får du noen til å lage disse? Evt. hvem?

Lenke til kommentar
Montert RS232 kontakt direkte på kretskort. (Mindre ledninger.)

 

vell. har jeg ikke gjort det da? hvis du menter en 9-pins d-sub, så trenger en vell ikke det strengt tatt? en trenger vell bare RX, TX og GND, og de har jeg kontakt til... (har samme systemet nå og på mp3 spilleren min, en yampp3u, funker det)

 

trenger en de andre pinnene på com-porten til noe da?

 

Flest mulig kontakter langs kanten av kretskortet

 

kan være smart det... for se om jeg finner en litt bedre løsning, litt trangt om plassen på den enden der viftekontaktene er da...

 

Kanskje jordplan

 

det skal jeg fikse. noen som vet om det finnes en funksjon som lager det i eagle? litt arbeid å tegne det selv også... (skal fylle begge sidene på kortet, tar mye mindre tid å etse kortet da)

 

 

Lager du kortene selv eller får du noen til å lage disse? Evt. hvem?

 

lager det på skolen (Omega verksted på NTNU), er ikke helt sikker på den prisen da... laga et kort der i fjor. men det var enkeltsidig og mindre, kosta meg 25 kr...

Lenke til kommentar
vell. har jeg ikke gjort det da? hvis du menter en 9-pins d-sub, så trenger en vell ikke det strengt tatt? en trenger vell bare RX, TX og GND, og de har jeg kontakt til... (har samme systemet nå og på mp3 spilleren min, en yampp3u, funker det)

OK. Jeg er vant med disse 9 pins kontaktene til RS232.

 

lager det på skolen (Omega verksted på NTNU), er ikke helt sikker på den prisen da... laga et kort der i fjor. men det var enkeltsidig og mindre, kosta meg 25 kr...

Praktisk. :)

 

Jeg vurderer å kjøpe utstyr til å lage kretskort i små kvantum. MG Chemicals har noe rimelige produkter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dr_VingTor, hvordan går det med prosjektet ditt? Noen fremgang?

 

Jeg er snart ferdig med kretsskjema. Nå mangler LCD og temperatur sensor IC.

 

Jeg har sett på priser for å få laget kretskortet og Olimex er ganske aktuelt. Ca. 250 kroner for 10 x 16 cm, 2 lag.

post-112-1111616184_thumb.png

Endret av Brannigan
Lenke til kommentar

Jo da, holder på enda, har så vidt begynt på en worklog:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=395295

 

mitt nyeste skjema ligger der.

 

lager kretskortet på skolen jeg, koster meg ca 45-50 kr (men må borre alle hullene selv...)

 

ditt design så da bra ut det også, ser du er litt mer nøye med kondensatorer til kretsene og slikt, sikkert smart det, men jeg satser på at PSU leverer stabil nok spenning, om ikke så har jeg såpass brede baner at jeg skal klare å lure inn noen små kondensatorer om det blir et problem...

 

men trur du har koblet feil på kontaktene til viftene (med mindre du vil at de skal gå baklengs) , +12V er den midterste av pinnene og GND er den ene på siden

 

ser også at du bruker P-MOS, funker jo like fint det, men vet ikke om det er så smart å ha de på oversiden av viften (altså mellom vifte og +12V). jeg bruker N-MOS og der vet jeg at det er en fordel å ha den på nedersiden (mellom GND og vifte) da det ellers ikke er sikkert at du klarer på "skru den helt på", dette fordi at viften har en 12V kilde mens gate på transistoren ikke kommer høyere enn VCC (5 volt). har lest om folk som har hatt slike problemer og da har transistoren brent opp (så det når jeg leste om fartsregulatorer for el.motorer).

Jeg skal ikke si hva som er best her, har aldri brukt P-MOS og det er over 1 år siden jeg har sett noe på de, så jeg husker ikke så spesielt mye om hvordan det er smart å bruke de...

 

Du sa også tidligere at en måtte koble signalpinnen med tach puls på viftene til DC spenning, men kan ikke se at du har gjort det i ditt design, er det ikke nødvendig med multiplexer, eller?

Lenke til kommentar
ditt design så da bra ut det også, ser du er litt mer nøye med kondensatorer til kretsene og slikt, sikkert smart det, men jeg satser på at PSU leverer stabil nok spenning, om ikke så har jeg såpass brede baner at jeg skal klare å lure inn noen små kondensatorer om det blir et problem...

Ja, jeg har brukt 100 nF kodensatorer på power pinner for å unngå støy på VDD og VCC. Alltid greit med lite støy, men spesielt med tanke på AD konvertering.

men trur du har koblet feil på kontaktene til viftene (med mindre du vil at de skal gå baklengs) , +12V er den midterste av pinnene og GND er den ene på siden

Ja, der er det feil.

ser også at du bruker P-MOS, funker jo like fint det, men vet ikke om det er så smart å ha de på oversiden av viften (altså mellom vifte og +12V). jeg bruker N-MOS og der vet jeg at det er en fordel å ha den på nedersiden (mellom GND og vifte) da det ellers ikke er sikkert at du klarer på "skru den helt på", dette fordi at viften har en 12V kilde mens gate på transistoren ikke kommer høyere enn VCC (5 volt). har lest om folk som har hatt slike problemer og da har transistoren brent opp (så det når jeg leste om fartsregulatorer for el.motorer). 

Jeg skal ikke si hva som er best her, har aldri brukt P-MOS og det er over 1 år siden jeg har sett noe på de, så jeg husker ikke så spesielt mye om hvordan det er smart å bruke de...

Det første kortet mitt blir kanskje bare en prototyp før det endelige kortet, så det er enkelte ting jeg ikke har tenkt så mye på. Mosfeten ble valgt siden den var lett tilgjengelig, men jeg må uansett sikkert handle fra Elfa, Digikey eller noen.

 

Jeg så på ditt design. Der er det en motstand fra gate på mosfeten til jord. Hvorfor trenger du denne?

 

Du sa også tidligere at en måtte koble signalpinnen med tach puls på viftene til DC spenning, men kan ikke se at du har gjort det i ditt design, er det ikke nødvendig med multiplexer, eller?

Feil der også, ja.

Lenke til kommentar
Der er det en motstand fra gate på mosfeten til jord. Hvorfor trenger du denne?

vell, trenger den antagelig ikke, men fint med flere komponenter :!:

vell, tenkte at det kunne være fint med en motstand der hvis transistoren feiler slik at strømmen kunne gå via motstanden til jord og ikke inn i AVRen og ødelegge den også, men det er vell lite sannsynlig at noe slik skjer... (eller om det vil funke slik), men har sett at en del andre også har brukt det, men hvorfor vet jeg ikke helt... (har også sett mange design uten så det funker vell fett det også)

Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Jeg satser på at mosfetene ikke blir for varme og ikke ryker. De fleste vifter trekker bare 1-2W, så det bør ikke være noe problem. Dersom du har 20W vifter på alle utgangene, så blir det noe annet.

 

Hva med optocouplere mellom AVR og mosfet gate? Motstand mellom mosfet gate og AVR hjelper kanskje.

Lenke til kommentar

dette blir bare kongestili!

 

har selv interesse for elektronikk og programmering så dette er noe for meg...

går på grunnkurs for tiden så jeg er dessverre noob men kansje jeg alikavell kan få lært meg noe!

 

når det gjelder programmering har det ikke blitt mye av det siden jeg prioriterer skolen over programmeringen så dessverre er jeg noob i det oxo :blush:

 

dere som ser ut til å kunne C/C++ her dere har ikke tilfeldigvis en bok dere kan anbefale for nybegynnere?? leste litt i "sams teach your self C++ in 21 days" å læret litt av den basic delen... men om dere har noen andre bøker dere kan anbefale takker jeg for det! :D

Lenke til kommentar

vell, jeg er ikke noen mester i programmering jeg heller da...

 

det jeg kan i C/C++ for PC programmering er begrenset (kan basic ting) og det har jeg lært meg fra en eller annen e-bok jeg fikk tak i for noen år siden (Teach Yourself C++ in 21 Days, Second Edition, lurer på om det er sams)...

 

ellers hadde jeg java (objektorientert programmering) på skolen i fjor, og lærte en hel masse der (hvilket jeg har glemt det meste av nå, men som jeg raskt lærer meg på nytt når jeg trenger det), og det er jo en del likt C++ i basic delen...

 

ellers så har jeg lært meg alt av mikrokontroller programmering på egenhånd, uten å ha noen bøker... leste noen guider for assembler på http://www.avrfreaks.com/ for å komme i gang... ellers så leser jeg i koder som andre har skrevet og søker på forum for programmering... går med mye tid til å lese i datablader for mikrokontrolleren også når den skal programmeres...

 

nå bruker jeg ikke assembler til dette heller da, det blir for mye arbeid, men bruker C (som er en del annerledes enn C for PC), men skal en lære noe slikt så er det jo en fordel å ha noe å testet det på…

 

tja… kanskje ikke svar på spørsmålet, men er du interessert nok så er det bare å begynne å prøve å lage små enkle ting og gå videre derfra…

Lenke til kommentar

vel var noe i den duren med å programmere micro kontrollere og slik jeg har lyst til å lære slik at jeg kunne ha mulighet for å kunne lage slike gøye ting som dere holder på med her...

lurte litt på å lære meg assambly.. men jeg fant fort ut at det var MYE å lære seg..

var vel egentlig C/C++ til PC jeg tenkte på i starten men det er vel mest elektronikk som intreserer så det å programmere micro kontrollere har jeg hatt mer og mer lyst til å lære..

 

begynte sovitt å lese på PIC programmering men som sagt så har jeg satset mer på skolen.. så jeg får ta en ting a gangen å bli ferdig med skolen å se om jeg får lært meg noe progging da..

 

lærer men forsten litt om slik programmering på VK1 elektronikk?

Lenke til kommentar

vet ikke om man lærer slik på VK1 elektro (jeg gikk allmennfag, går nå elektro på NTNU), men kanskje andre gjør det...

 

hvis du skal begynne å lære deg programmering av mikrokontrollere vil jeg anbefale AVR-kretser, da de er norske :D .

jeg begynte med denne guiden i høst, og hadde aldri hold på med mikrokontrollere før: http://www.avr-asm-tutorial.net/beginner_en.pdf

(se side 7 for krets)

 

kobla på 8 leds på den ene databussen PB[0..7], og fikk de til å blinke og slikt…

 

en tilsvarende (og en del bedre) ferdig er for eksempel

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2022203.htm

 

begynner å bli litt gammel den jeg har da, og det er ikke lenger anbefalt å bruke AT90S2313 i nye design (går vell ut av produksjon snart), men synes den funket fint for å lære å bruke AVR... den har noen begrensinger da i forhold til de store AVRene

 

men nå har jeg som sagt gått over til C, og bruker WinAVR for å programmere

 

C er nok mye enklere enn assembler da assembler vil veldig "maskinvare nært" og den bør kunne en del om hvordan mikrokontrollere er bygget opp og hvordan den virker (noe jeg lærte om i høst) for å gjøre det hele litt enklere...

Lenke til kommentar

Jeg har gått allmennfag og data på høyskole/universitet, så jeg vet heller ikke hva de lærer på grunnkurs/VK1 elektro. Noen skoler underviser kanskje i mikrokontrollere, så dere må nesten ringe skolene og spørre.

 

Jeg har en bok som heter Embedded C Programming and the Atmel AVR som er bra. Den dekker C og AVR mikrokontrollere.

 

Som Dr_VingTor nevner er det en fordel å kunne kjøre kode på hardware. Utviklingskitet som heter STK500 til 844 kr på Elfa er en grei start. (Denne kan evt. kjøpes fra digikey.com for $80). "In circuit emulator" til debugging er også veldig nyttig, men denne koster litt. ($300 fra digikey.)

Lenke til kommentar

Jeg har rettet opp feilene som ble nevnt og gjort noen andre forandringer. PWM utgangene er nå identisk med designet til Dr_VingTor men det er lagt til en elektrolytt for å glatte PWM. Jeg vet ikke om jeg kommer til å montere disse elektrolyttene senere, men det er greit å ha muligheten.

post-112-1112450799_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...