Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP 169.254.*, får ikke ny fra DHCP.


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har ett lite sprøtt tilfelle her hjemme. Sitter på Telenor ADSL med en Billion 7500G router. Til denne routeren er det tilkoblet flere PC'er.

 

I går kveld så mistet min splitter nye Amd 3500+ med ASUS A8N SLI Deluxe kontakt med nettet. Sjekket ipconfig i DOS og fikk da opp IP 169.254.178.115, samt subnet 255.255.0.0, ingen Gaetway. Dette var da koblet til nForce4 Lan porten. Så koblet jeg til kabelen inn i Marvel porten og fikk da IP 169.254.178.21.

 

Hadde fått noe rart nett feilmelding og siden PC'en er nyinstallert med OS så startet jeg formatering og reinstallering av Win XP Pro engelsk her nå når jeg kom hjem fra jobb.

 

Men så har jeg en PC som per dags dato står i stua som også har fått samme problem. den har fått IP 169.254.178.117

 

Routeren deler ut IP'er i range 192.168.1.*

 

Dette var meget mystisk at begge to PC'ene får samme problem. På den måten så kan det høre ut som routeren som begynner å kvelde kanskje. Evt virus eller lignende, men hadde oppdatert NOD32 på nye A8N Pc'en, samt nForce4 firewallen var satt til medium. Samt den i stua har Norton Internet Security 2003, som også er fullt oppdatert. Det tredje rare er at denne PC'en jeg skriver dette på er en W2K PC med NIS 2003, men har ett par uker vært uten virus oppdatertinger, må skaffe ny ett års avtale på denne, men den er ikke "infisert" av problemet så langt.

 

Håper at noen har noen tips å komme med om dette problemet.

 

PS, har fått forståelse om at når nett er koblet til og PC'en ikke får IP tildelt etc så vil Windows automatisk tilegne IP 169.254.*.* til nettverks kortet. Mulig at dette er riktig eller feil, må lese litt mer om dette. en håper at noen har inspill å komme med. :)

 

Takker så meget på forhånd.

 

[EDIT] PS. hjelper ikke med ipconfig /release eller iconfig /renew kommandoene. Den mister ikke IP på release heller.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"kan du være snill å si ifra til meg om du finner en løsning?"

Det skal jeg gjøre ja. :) Si ifra om du finner noen løsning også.

 

Driver å reinstallerer på min A8N SLI nå, krysse fingre for at det ikke kommer tilbake. Men ifølge min googling om emnet så langt så kan det virke ut som om f.eks routeren ikke klarer å prate med PC'en og at derfor tar Windows å gir default IP. Har en D-link 604 + modem liggende her, skal prøve den om det jeg ikke finner noe svar på nett eller annen løsning på den som er i stua.

Lenke til kommentar

Men hvorfor klarer noen av PC'ne "snakke" med ruteren om som i mitt tilfelle 1 PC ikke kan med 3 andre kan? Det er jo litt snodig... ^^;;

 

Vært fint om noen kunne gi en liten forklaring eller teori på det. Jeg kan så og si ingenting om trådløst nettverk.

 

mvh

André.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg trådbasert nett her nå, men routeren har trådløst også. Skal kjøre trådløst til stua til en form for HTPC/PVR boks som skal stå ved TV og stereoanlegg.

 

Jeg selv synes at dette symptomet er ganske sprøtt, gjelder bare å prøve å finne ut hvor problemet ligger hen. Feilsøkings kunnskaper komemr godt med her ja. :)

 

Nå skal PC'en ute i stua formateres og reinstalleres. Samt det skal det på denne PC'en her også, for denne er den som etter hvert skal ut i stua som HTPC/PVR PC, min samboer skal bruke den som står i stua nå.

 

Men ikke så lett å finne ut hvor det problemet der sitter hen da. Krysse fingre for at man finner løsningen. :)

Lenke til kommentar

Dere har aktivert DHCP på router??

 

edit: dere kan jo prøve og gidere selv fast IP i samme range som routeren.

192.168.1.*

192.168.0.*

10.0.0.*

 

med nettmaske:

255.255.255.0

255.255.254.0

 

Og gateway som:

192.168.1.1

192.168.0.1

10.0.0.1

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Problematikk med at 1 PC virker ikke mens de andre virker er helt forståelig. De 3 PC'ene som ennå fungerer har fortsatt tid igjen på sine lease.

 

Har noen av dere prøvd å resette ruteren? Det virker som om DHCP-funksjonaliteten har hengt seg. Dere bør også se etter en firmware oppdatering som muligens retter problemet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

PC1 er formatert og samme problem. Neste steg på listen var å resette routeren ja, men takker for den infoen også, drev å letet etter firmware + tok backup av config fra routeren før jeg leste på tråden nå. DHCP er aktivisert ja. Kjører en reset to factory settings, routeren er skrudd av/på uten at det hjalp så må nok en reset til.

 

Har prøvd å sette statisk ip/subnet/gateway. Får da pinga routeren, men kommer ikke på nett da med den PC1. Så får se hva en reset klarer å få til. Hvis ikke så blir det å prøve å bytte router til d-link 604 + modemet.

 

Wohoo, firmware er sluppet i 5.01 versjon, hadde 4.55. Spennende å se hva 5.01 gjør i forskjell. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd å resette flere ganger.. Men det er som før, 3 har internett, 1 har ikke. Selv omd en klarer å koble seg til nettverket, uten å finne noen av de andre maskinene eller komme på internett.

 

Firmware, noen som kan forklare litt hvordan man gjøre det på ruter? det er jo bare en boks.. ^^b

Lenke til kommentar

Logg deg inn på routerens webside konfigurerings verktøy. IP adressen er samme som gateway'en din + skriv da den IP i adresse feltet til nettleseren din.

 

Se i brukermanualen angående brukernavn/passord.

 

Der inne har du som regel firmware oppdaterings link, du må da ha lastet ned og pakket ut en firmware fra produsentens webside.

Lenke til kommentar
Evt virus eller lignende, men hadde oppdatert NOD32 på nye A8N Pc'en, samt nForce4 firewallen var satt til medium.

Du skal ikke se bort i fra at det er en orm av noe slag som spiller deg et puss. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har hatt tilsvarende problem selv (for bare to dager siden). Jeg er helt enig i at det er lite logisk at en eventuell orm bare tillater en maskin å komme seg på nett, men her hjemme kjørte jeg elimineringsmetoden.

 

Det viste seg at synderen var meg selv. Kjører en dualboot løsning mellom Windows og et annet operativsystem, og når jeg er i Windows så jammer jeg faktisk hele nettet. Dette er sikkert fordi jeg ikke har de nødvendige pathcene installert, men konklusjen min ble at vi (jeg) har en orm av noe slag. En annen ting er jo at når jeg booter opp i windows så kan jeg browse nettet i ca. 5 min., men etter det er det stopp. Har IP adresse og får pinga vg osv., men å få noe opp i nettleseren kan jeg bare glemme:)

 

Når jeg booter opp det andre OS'et derimot så er alt i skjønneste orden. Ikke meningen å lage en operativsystemkrig, men det kan være så enkelt som at du har en orm ruslende i systemet ditt.

Lenke til kommentar
Har du brukt Billion ruteren uten modem før og at det virket?

Billion 7500G har innebyggd modem, "Alt i en" boks. Modem, router, firewall, switch. Ett meget godt produkt sett i mine øyne, sjelden problem med at den henger seg. Spennende å se om firmware versjon 5.01 som ble sluppet den 13 januar 2005 om den er enda mer stabil. :D

 

Har nå flashet firmware + resatt til factory settings. Skal prøve å se om A8N PC'en får riktig IP nå. :) To sec.... eller et tpar mer... ;)

 

:w00t::w00t::w00t: Wohooo, en firmware oppgradering + "reset to default factory settings" gjorde visst susen her i gården! :D Deilig!!! Sjekket at PC1 og PC2 har fått riktig IP etc og de er på nett begge to, eller alle 3 faktisk. :)

 

Så prøv å resett tilbake til fabrikk instillinge folkens, tror det skulle holde. Men praktisk å oppgradere firmware om det finnes ny.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til noen orm/virus/trojaner/ad-ware/spy-ware etc som kan forårsake dette her. En ting er å lamme nettet, men her var det to PC'er som klikka og en som var frisk som en fisk. Men i post over så var firmware oppgradering + resetting tilbake til fabrikk instillinger som gjorde susen.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke DHCP lease time i routeren da.

 

Ang firmware oppgradering så er det ekstremt viktig at du har riktig firmware. Om man tar feil firmware eller at man skrur av boksen/PC'en mens oppgraderingen pågår så kan det hende at man bare kan bytte ut produktet, evt om man har en "recovery" funksjon på routeren da. Noe ala Bios rescue for nyere hovedkort. Sett inn CD og trykk Alt+F2 under boot f.eks. Gjorde det her om dagen på ASUS kortet mitt jeg. hehe, for feilen min kom etter at jeg flasha fra ver 1002 til 1003.008(beta) og rebootet. Gikk da tilbake til 1001.16 eler noe og så tilbake til 1002 som er nå. Det var litt off topic det siste der da. hehe

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til noen orm/virus/trojaner/ad-ware/spy-ware etc som kan forårsake dette her. En ting er å lamme nettet, men her var det to PC'er som klikka og en som var frisk som en fisk. Men i post over så var firmware oppgradering + resetting tilbake til fabrikk instillinger som gjorde susen.

Helt enig! Men her var det faktisk sånn....at når vi forsøkte å fornye IP adressen så fikk vi timeout, og endte opp med denne interne "windows adressen". På en maskin funka nettet fint, men ikke på de tre andre.

 

Det første som slo meg var at Bluecom (som vi har) kanskje hadde begrensa antall IP adresser de gir ut pr. abonnement, men det var det altså ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering: Fikk problemet tilbake her om dagen, men da bare relatert til min egen bruks PC. En AMD 3500+ med ASUS A8N SLI Deluxe (nForce4 basert).

 

Årsak var en "feil/bug" i Network Access Manager (Active armor) programmet som tilhører Firewall biten av nForce4 chipsettet. Avinstallert dette og problem løst. Reinstallering av NAM gjorde at problemet kom tilbake med en gang, så kjører uten NAM nå. Prøve å se om det kommer ny versjon av NAM snart eller noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...