Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk mellom 2 pcer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk til å koble til det trådløse nettverket, men jeg klarer ikke få kontakt med hverandre. Skal ikke "Mine nettverkssteder" vise den andre maskina eller arbeidsgruppa? Eller delte mapper være tilgjengelig for den andre?

 

Også, den ene pcen er tilkoblet med 54 Mbps, mens den andre er koblet til med 11. Hvordan kan jeg forandre hastigheten på den ene. Har kort som støtter både b og g. Det med 11Mbps er et Dell 1350 WLAN. Har Intel på den andre pcen, og det konfigureres litt anderledes.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Samme problem. Klarte å koble to maskiner sammen som beskrevet, men det var a alt. hvordan får jeg tilgang til delte mapper. den andre maskinen vises ikke på "mine nettverksteder"...

På begge maskinene står det "koblet til nettverk x", men det virker likevel ikke som de er koblet sammen. Har delt mapper på begge maskinene, men på pc1 vises bare de delte mappene på den maskina, og på pc2 vises ikke de lokalt delte mappene engang.. Kan det være noe med hvordan man kobler seg til windows, for den ene maskina kommer inn med en gang, mens den som har nettverksteder må logge på ved å trykke brukernavn..?

 

 

 

Har klart å koble nettverk før, men strevde da i lange tider (hadde win 98 og win mill). Trodde det skulle være lettere nå.. HVORFOR må nettverk være så fryktelig vanskelig??? :wallbash: Har iallefall kjøpt router, kanskje det blir enklere da?? *håpe*

Lenke til kommentar

Bare for å konstatere om nettverksforbindelsen er oppe mellom maskinene er det greit å prøve pinge den andre maskinens IP adresse.

 

Da får du i hvertfall svar på om det er et nettverksproblem eller fildelingsproblem i Windows (hvorav det siste er svært sansynlig).

Lenke til kommentar

Det er ofte brannmuren i WinXP som hindrer fildeling. Hvis dere slår av denne, og installerer Sygate PF, så kan denne konfigureres til å tillate full tilgang til fildeling (se vedlagt bilde). Se også linker til konfigurering av fildeling:

http://compnetworking.about.com/od/windows...filesharing.htm

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;304040

http://www.practicallynetworked.com/sharin...filesharing.htm

http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/addxp.htm

 

Router vil ikke gjøre noen forskjell i seg selv, hvis det er brannmuren i WinXP som er i veien, men med en router så reduseres behovet for å kjøre brannmur på hver maskin. Men jeg anbefaler å kjøre brannmur på maskinen likevel, fordi det kan forhindre at eventuelle virus, spyware osv. får tilgang til Internet.

 

Edit: Det blir spurt om brukernavn, hvis det ikke er opprettet kontoer på de ulike maskinene med de samme brukernavnene og passordene som du bruker nå den andre maskinen, eller det er en guest-konto.

post-61-1106149251_thumb.jpg

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Bare for å konstatere om nettverksforbindelsen er oppe mellom maskinene er det greit å prøve pinge den andre maskinens IP adresse.

Prøvde å pinge den maskina som ikke får opp nettverkssteder. Fikk ikke svar. Prøvde så å kjøre nettverksdiagnose skann, og under nettverkskort står det da mislykket. Tror det er denne det er noe problem med. Det er også denne tilkoblingen som har bare 11mbps... Har SP2 her (sp1 på den som virker), men virket ikke etter slo av win brannmur heller. Kan det være kortet det er noe galt med, eller konfigurasjonen?

Lenke til kommentar
Det blir spurt om brukernavn, hvis det ikke er opprettet kontoer på de ulike maskinene med de samme brukernavnene og passordene som du bruker nå den andre maskinen, eller det er en guest-konto.

Blir ikke alltid det..

 

Jeg har problemer med nettverk mellom to xp maskiner.. Noen ganger funker det og jeg får tilgang til filene, andre ganger ikke..

 

Jeg har konfigurert brannmurene (symantek og zonealarm) og dette gikk bra -> jeg fikk tilgang og overført filer.

 

Nå får jeg riktignok ikke tilgang selv med murene slått av???

 

Har forsøkt alt for å få dette til!!! :cry:

 

Noen som kan hjelpe?

 

to xp pro maskiner - d-link di-514 router - telenor bredbånd modem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...