Gå til innhold

Må x800 kortene voltmoddes for å nå nye høyder?


Anbefalte innlegg

Kjøpte swiftech sin peltier kjøler til å kjøle mitt x800xt kort og det funket mildt sagt perfekt. Gpu tempen ligger på -13 grader ved idle (vanlige windows app) og ligger på 16 grader ved full load. :love:

 

Det som er kjipt er at core vil ikke gå høyere enn den gikk på "vanlig" vannkjøling som er rundt 550-560Mhz artifacts fri.

 

Så mitt spørsmål er vel egentlig; ville jeg nådd bra høyder på hvis jeg gjennomførte kvalitets voltmod på kortet? Tenkte da på fjerne/heve cut off sperra og øke volt på både core, mem og vddq.

 

Siden tydeligvis ikke tempen er et problem lenger. Har forøvrig kraftige ramsinks med vifte som holder minne rundt kab temp. Minnet makser rundt 600-610Mhz

 

Så hvis noen som helst har tips/meninger som kan være til hjelp så setter jeg stor pris på dette.

 

8-Ball

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg følger Vmod seksjonen hos Xtremesystems.org-forumet (som jeg antar du også har vært innom). Det er folk der som har klokket core til 650 Mhz@1,7V. Så,uten å ha erfaring med x800 kortene, ville jeg tro at det er potensiale til mer en 590.

 

Har vel enda tilgode å se et kort som ikke klokker bedre med mer spenning.

 

Et annet spørsmål, tjener man egentlig så mye på å v-modde? (klart det er 'kult')

Jeg har v-moddet mitt r9800 'herfra til evigheten' men når jeg bencher det mht frames pr sec, så er det egentlig ikke allverdens forskjell. (4-5 frames mer i Aquamark).

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Litt dårlig core til den kjølingen :/

 

Men tror du ville kommet over 600 med en 0.1 - 0.2 volt mer. Ville jo blitt varmere da men ^^

 

Minne ville kanskje nå 630ìsh med de moddene.

 

Alt dette er jo bare synsing.

 

Om det er verd det for å få 3-5 fps her og der mer. Nei. Med mindre du vil ha høyere benchmark scores som alltid er gøy :mrgreen:

Lenke til kommentar
Litt dårlig core til den kjølingen :/

 

Men tror du ville kommet over 600 med en 0.1 - 0.2 volt mer. Ville jo blitt varmere da men ^^

 

Minne ville kanskje nå 630ìsh med de moddene.

 

Alt dette er jo bare synsing.

 

Om det er verd det for å få 3-5 fps her og der mer. Nei. Med mindre du vil ha høyere benchmark scores som alltid er gøy :mrgreen:

Samme tenkte jeg, at det er en lite oc vennlig x800 kort jeg har fått fingra på.

Så er spørsmålet dette; Skal jeg prøve vmod for å se om kortet blir kjekkere da eller skal jeg selge det uten å ha "ødelagt" noe for å prøve et annet nytt kort for å se om jeg blir heldigere da? Penger er ikke et tema for meg, så det bryr ikke meg om jeg taper litt for å prøve et nytt eksemplar. Har tenkt å voltmodde uansett men bare det kortet som jeg bestemmer meg for å beholde.

Lenke til kommentar

@ 8-Ball: personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot å kjøpe et kort med v-mod på.

Men tror ikke jeg hadde villet selge et kort som har vært moddet, iallefall ikke med moddene på.. (en omdreining for mye på VR..*POFF*.

 

Selv etter å ha tatt av moddene synes jeg man burde betenke seg med å selge (iallefall uten å ha opplyst om at kortet har vært 'tynt'. Vi må anta at v-modding forkorter levetiden.

 

Dette er min mening, men jeg ville spurt meg selv; modde eller selge, ikke begge delene.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Kjempe bra feedback gutter!! :thumbup:

Men da kan det jo se ut som kortet kan bli endel kjekkere med v-mod.

Jeg kjører agp @ 1,8 volt i bios for å få minnekontrolleren stabil på hkét mitt med den overklokken jeg kjører på. Vil dette forøvrig være negativt for gfx?

 

Kan i tillegg nevnes at det hjalp mye med pelt på cpu i form av Mhz.

Med "vanlig" vannkjøling stoppet 2,8én på 4,010Ghz , men med pelt gikk den til

4,160Ghz men tror ikke det er cpu som stopper her.

 

Testet litt i gårkveld med kaldt vann fra springen gjennom swiftech kjøleren på gpu og fikk tempen ned til -36 grader. Temmelig kaldt det. :!: Brrr.. :ohmy:

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå 'prøvekjørt' mitt Club3d x800xt. Får max stabil OC (kjerne) mellom 550 ~ 560.

Med en DD Maze 4 har jeg en temp på 37 grader ved load.

 

Ser derfor ut som om det ikke er temperaturen som stopper dette kortet ( som 8-Ball også fant ut).

 

Har målt vcore til 1,397V med multimteter, tror ikke det skal være noe som helst problem å øke denne til minst 1,5V. Hvis x800 kortene følger R9800 kortene bør dette gi ca 20 ~ 30Mhz høyere klokk pr 0,1V.

 

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...