Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er kopiering på LAN lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ulovlig å bruke cracks/nedlastede cd-keys? Det er jo bare en rekk tall..

Dersom du kopierer sjølve spelet er det selvføgelig ulovlig.

Men så lenge du har ein lovleg kopi er det vel ingen som kan ta deg for å bruke no-cd cracks, cd-keys eller andre cracker.

Eh... Det samme kan du strengt tatt si om spill også: "Det er jo bare en rekke tall". Skjønner ikke hvorfor no-cd-patcher skulle være ulovlig, though.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik jeg har forstått det er det ulovlig å gjøre film og musikk, som ikke er gratis, fritt tilgjengelig.

Du har lov å dele musikken din med venner hvis det foregår gratis, og du har lov å laste ned musikk og filmer som er fritt tilgjengelig (inkludert P2P).

 

For programvare gjelder andre regler! Programvare er bedre beskyttet. Tror det kan ha noe med det dokumentet du "må godta" for å installere.

 

 

 

En liten kommentar. Personling kjøper jeg like mye musikk og film uansett hvor mye jeg laster ned. Lommeboka mi blir ikke større selv om jeg ikke får lov å laste ned film. (kanskje tvert imot). Det er en idiotisk teori at folk som laster ned film, ikke kjøper det.

Lenke til kommentar
En liten kommentar. Personling kjøper jeg like mye musikk og film uansett hvor mye jeg laster ned. Lommeboka mi blir ikke større selv om jeg ikke får lov å laste ned film. (kanskje tvert imot). Det er en idiotisk teori at folk som laster ned film, ikke kjøper det.

 

Helt enig med deg! :yes:

Lenke til kommentar
Det er en idiotisk teori at folk som laster ned film, ikke kjøper det.

Ikke tro at alle er som deg. Det er helt klart at mange kjøper filmer selv om de laster ned. Flertallet gjør sikkert det, men det er en STOR STOR del som ikke kjøper en eneste film fordi de får den gratis rett inn i stua via pc'en. Det er idiotisk å tro noe annet.

Lenke til kommentar

Har alltid irritert meg hvordan filmselskapene påstår at de taper så og så mange milliarder kr i året pga kopiering og nedlasting. De TAPER jo ingenting. De mister inntekter, greit nok, men man kan ikke tape noe man ikke har tjent ennå. De inntektene de evt måtte tape er helle ikke i nørheten av de tallene de oppgir. Tror det er fint får filmer man laster ned, som man ville kjøpt, dersom man ikke hadde mulighet til nedlasting - med mindre filmene er så gode at man kjøper dem uansett.

Lenke til kommentar
edit: Husker jeg ble nektet å kjøpe Dark Forces (et ganske gammelt FPS-spill i Star Wars-verdenen) fordi jeg var under anbefalt alder (tror det var 16). Ble bedt om å hente en forelder før jeg fikk kjøpe det. Og dette var når det spillet var temmelig nytt, med andre ord en god stund før GTA 3-problemene kom frem i media. :)

Jeg ble nektet å kjøpe Mafia når jeg var 17 år. Jeg fylte 18 tre uker senere, men nei. Fikk ikke kjøpe det. Er det rart noen av oss piratkopierer?

Lenke til kommentar

Politiet kan ikke kreve å få seg innholdet av maskinen din uten at de har sett noe som tilsier at du har noe ulovlig, MEN mitt inntrykk er at politiet er veldig fornøyd over at frivillige grupper arrangsjere rusfrie arrangement som holder ungdommen borte fra sentrum på natterstid i helgene. Forrige LANet jeg var med å arrangerte som kom faktisk politiet for å se på cs-finalen fordi han hadde hørt av sønnen sin at han burde komme å se det.

Lenke til kommentar

haha, dette minner meg om en gang jeg var på et lokalt lan med ca 150-200 folk eller noe..

Jeg hadde ikke sovi på veldig, veldig lenge og var litt i sløveste laget. Plutselig ser jeg to høye politifolk som står rett ved siden av meg og snakker med fettern min.

Jeg var jo ikke akkurat han med "minst DC share" på det lanet akkurat, og jeg visste ikke om jeg skulle pisse på meg eller ta PCen og løpe.

 

Lettelsen var STOR da ONKELEN MIN (han er politi ;) ) snudde seg mot meg og begynte å prate til meg og det gikk opp for meg at det var han og de bare var innom på besøk.

Lenke til kommentar
Cracks er ikke ulovlig, tror heller ikke det går an å ta en person for å bruke andres cd-keys. Kan ikke helt se hvordan dette kan relateres direkte til brudd på copyright-lover o.l.

 

Hva med å gå inn i en butikk, åpne et spill-cover, skrive opp cd-keyen?

Det er kanskje ikke direkte ulovlig, men det er utrolig dårlig gjort.

Hva hadde du sagt om du hadde gått og kjøpt et spill du virkelig har lyst til å spille over internett, for så å oppdage at cd-keyen er tatt av en gjerrig gjøk som hadde vært i butikken med mobiltelefon med kamera/kulepenn?

 

Jeg blir like irritert hver eneste gang jeg hører noen går i butikken bare for å notere seg cd-keyer til spill.

Jeg har heldigvis ikke blitt offer for dette, men hadde jeg blitt det hadde jeg nok blitt ganske gretten :p

Lenke til kommentar
Ja er det det? Vet jo at det ikke er lov å pirat-kopiere spill, filmer, musikk osv. men hva hvis du bare kopierer det over? Er det en klar lov på akkurat dette?

Få vet, mange tror. Jeg vil si loven er uklar når det gjelder hva som er lovlig å kopiere og ikke, men det bør ringe en bjelle når man ser ordet copyright. På den annen side er det ofte vanskelig å vite om alt man laster ned er fritt eller ikke før man får prøvd det og det eventuelt står en copyrightnotis et sted. Som oftest gjør det ikke det. Kopieringen i seg selv er ikke ulovlig, det er innholdet (og merkingen) som gjør forskjellen. Mindreårige er meg bekjent ikke erstatnings- eller straffeansvarlige. Mulig foreldrene kan bli nødt å punge ut.

 

Har hatt politiet på besøk på lanene våre en del ganger, men de har (heldigvis) aldri sjekka noen pcer for ulovlig ting. Hvor høye kan bøter/straffer bli for ulovlig kopiering?

Vanskelig å si men har hørt om en erstatning i millionklassen.

 

Kan du få straff for å spille spill hvis du er under aldersgrensen? Akkurat som å kjøre bil før du er 18? :p (vet det er et dumt spm. men jeg bare lurer)

Den som spiller får aldri straff. Det måtte i tilfelle være den som skaffet deg spillet men det anser jeg for å være lite trolig. Har ikke hørt om spill med absolutte aldersgrenser, bare spill som generelt har blitt ulovlig å selge.

 

Er det ulovlig å bruke cracks/nedlastede cd-keys? Det er jo bare en rekk tall..

Hvis du har rett til å bruke det du åpner og det ikke står i avtalen at du ikke får lov kan jeg ikke se at dette er ulovlig på noe vis. Eks. DVD-Jon ble frikjent for å bryte krypteringa på DVD-plater.

 

Kan du bli straffet for å såre personer over internet? F.eks. komentere bilder osv.. Sikkert jævlig vanskelig å oppspore, men likevel..

Ærekrenking er, etter det jeg har hørt, straffbart. Men det må kunne bevises og beviselig være gjort med overlegg eller uaktsomhet.

 

Straff for å bruke ©Bilder?

1. Å publisere bilder du ikke eier eller har fått lov til å publisere kan lett gi deg erstatningsansvar. Størrelsen kommer an på skaden. Å ikke gjøre opp erstatninga kan kanskje medføre straff.

 

2. Ulovlig materiale har ikke copyright, det er bare ulovlig og dermed straffbart.

 

Ble mange spm. det.. Håper det er noen som kan svare, eller gi meg en link! :)

Link? Sorry, Mac. Alt over tas med en pose salt.

Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på at loven om opphavsrett gjelder like mye ang ting som ikke er merket, som ting som er merket. At noe er merket som opphavsbeskyttet er irrelevant etter norsk lovgivning. ©, ® og TM er å anses som en slags forbrukeropplysning. Copyright er forøvrig ikke noe norsk rettslig term (i mangel av et bedre ord) og har som sådan dermed ingen verdens ting å si. I norge skiller man mellom bruksrett og opphavsrett. Hvis jeg som fotograf tar et bilde som noen vil bruke på forsiden av en bok, f.eks, så kan jeg selge eller gi bort bruksretten til bildet til dem, men beholde opphavsretten. I Norge har en fotograf faktisk ikke lov til å gi fra seg retten til å stå som "autor" eller skaper, om du vil, av et bilde, selv om alle andre rettigheter er ov erført til andre. Om dette har noe som helst med spill, filmer, etc å gjøre, vet jeg ikke. Jeg har, av naturlige årsaker, kun satt meg inn i det rent foto-relevante av dette.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje om du merker mappen med de filene du har tenkt å dele "Kun for venner av meg" og legger ved en tekstfil som du opplyser om at må leses der det fremgår at de filene du deler kun er ment for dine venner... Om da andre laster ned av deg kan du jo argumentere i en eventuell rettsak at filene lå tilgjengelig for alle, men du ga beskjed om at du ikke tillot andre enn dine venner å nedlaste dem, på samme måte som du forventer at ingen knabber colaen din som du setter fra deg ved siden av dataen, fritt tilgjengelig for alle.

 

Er forøvrig også rikelig provosert over at de på f.eks MTV har reklamer der de sammenligner piratkopiering med å stjele filmer i butikken o.l. Det fornermer intelligensen til folk rett og slett. Samtidig blir jeg oppgitt av folk som fortsatt påstår at argumentet "jeg hadde ikkje kjøpt det om det ikke var gratis" ikke er gyldig. Lurer på hvordan en tolvårling skulle ha fått pengene til å kjøpe 500 CD'er og 200 filmer i året samt betalt 20.000 i lisenser for div. programvare...

 

Jaja, nå har jeg fått rast fra meg... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...