Gå til innhold

*M* - *A* - *S* (P). Hva er "programskift"


Anbefalte innlegg

Noen som gidder?

M- er manuelle instillinger, det har jeg skjønt

A- er blenderprioritet. har oxo fått det med meg

S- er lukkerprioritet - så langt, alt vel.....

P- er program, samme som auto, men med muligheter for instillinger via meny....

 

Problemet er "Programskift"... Hva i granskauen er det? Har sett i manualen, men blir liksom ikke klokere av det. Der står det bare så flott hvordan jeg skal kople inn PS, og kople det ut igjen. Men ikke no om hva det betyr for fotograferinga...

Ser også at det gjerne blir nevnt som noe positivt når kameraer blir testet... at det har "Programskift" - Så da vil jeg jo gjerne vite hva det er da....

 

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Når kameraet har målt lyset, og valgt hvilken blender og lukkertid som er greit å bruke, kan det være at du er uenig i dette valget. Dersom du mener at eksponeringen vil bli riktig, men du vil har f.eks. en mindre blender, bruker du programskift for å endre blenderen, og da endrer kameraet lukkertiden automatisk, sånn at eksponeringen blir den samme. Veldig nyttig hvis du f.eks. har et motiv som beveger seg, og du mener at du trenger kortere lukkertid enn det kameraet har satt.

 

Erik

Lenke til kommentar

Det kan du.

Programskift gir deg muligheten til enkelt å endre enten lukkertiden eller blenderen, uten at du må skifte fra lukkerprioritet til blenderpriorietet. Hvis du f.eks er pressefotograf og fotograferer under skiftende forhold, er dette den enkleste måten å raskt endre instillingene uten å endre eksponeringen.

 

Det varierer fra kamea til kamera hvor enkel denne funksjonen er å bruke, men på f.eks. mitt EOS 20D, har jeg ett hjul for å endre lukkertiden og ett hjul for å endre blenderen, så da er det bare å snu på hjulet med en finger.

 

Erik

Lenke til kommentar

P mode er omtrent som Auto, med unntak av at du kan justere prioriteringen av blender eller lukkertid ved å vri programhjulet.

Selv bruker jeg vanligvis P, fordi dette er en slags "blanding" av A og S mode. På enkelte spesielle bilder, der jeg f.eks. vet at jeg ønsker størst mulig blenderåpning på mange bilder på rad, eller skal ta sportsbilder der jeg vet det kreves en viss lukkertid, bruker jeg hhv A eller S...og av og til bruker jeg M, dersom jeg f.eks. ønsker mange bilder med nøyaktig samme innstillinger (for å lage panorama e.l.).

Lenke til kommentar

"Men RAW det savner jeg"...Du har jo RAW på f828, den er bare så uhensiktsmessig treg i bruk. Det var denne mangelen som i sin tid avgjorde at jeg ikke skulle bli eier av et ellers småsnasent kompakt. Får satse på at Sony går en runde med seg selv ved neste produktlansering i den serien....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...