Gå til innhold

Transfer mode downgraded


Anbefalte innlegg

Under enhetsbehandling (WinXP SP2) og P-ATA kontrolleren for harddiskene mine får jeg opp meldingen "transfer mode downgraded [...] because of excessive transfer errors to the device". Videre står det at en kan prøve å bytte kabel og passe på at det er en 80 pin flat-kabel som benyttes. Dette har jeg gjort og er ganske sikker på at det er en 80 pin kabel. Bios gir nemlig fra seg en feilmelding om en 40 pin benyttes (testet ut dette). Har altså prøvd flere forskjellige kabler - uten hell.

 

Litt googling gir kun ett treff for en som sitter med nøyaktig samme problem som meg, men dessverre ingen løsning.

 

Har problemer at hele skjermbildet av og til fryser i 5-6 sekunder under mye jobbing, men er usikker på om dette har noe med akkurat dette problemet å gjøre.

 

Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert det samme, men tenkte at denne feilmeldingen kommer opp fordi windows tester diskene under oppstart og tilpasser hastigheten deretter. Å sette opp dette i Bios vil derfor kanskje gjøre vondt verre?

 

Ganske sikker på at jeg benytter en 80-leders kabel. Har flere kabler i en skuff her, noen av de gir en feilmelding fra Bios under oppstart om at kun en 40-leders kabel benyttes. Noen av de gir ikke dette og jeg antar derfor at dette da er en 80-leders kabel. Noen fysisk forskjell mellom alle P-ATA kablene har jeg ikke funnet - om det er noen.

Lenke til kommentar

Hmm, skrudde på "Let Bios select transfer mode", men kunne ikke finne noen innstillinger i Bios som justerte dette. Lette rundt i manualen også, uten å finne noe der. Antar den gjør det automatisk da? Hovedkortet er et Asus A7N8X Deluxe rev 2.0.

 

Uansett, resultatene under "Speed test" er mer enn doblet nå og får (selvfølgelig) ingen feilmelding. Testen rapporterer at diskene jobber i Ultra DMA 5 - Ultra 100 modus, noe som forhåpentligvis er riktig.

 

Kan det være at windows rotet til dette og at det ikke var noe galt med enten P-ATA kontrolleren, kabelen eller harddisken likevel? Får teste PCen litt og se om frysingen som skjer hele tiden slutter også.

Lenke til kommentar

Har hatt problemer med at PCen fryser støtt og stadig i et halvt års tid og har holdt på å bli gal av å feilsøke. Det var ingen verktøy i windows som ga noe slags lyd fra seg om at det var harddiskene som skapte disse problemene.

 

Nå viser imidlertidig det seg at alt fungerer bra igjen - etter at jeg fikset på det overføringshastighetsproblemet her. Kjørte en intensiv 3 timers test av harddiskene i dag som jeg hentet fra Seagate sin hjemmeside, hvorpå de gikk gjennom uten feil. Etter å ha brukt PCen en del i kveld også har jeg heller ikke merket noe til frysing eller noe slikt.

 

Må si jeg irriterer meg en del over dårlige nforce drivere som skapte dette problemet dog, men uansett funker jo alt nå så.. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel hos meg har det skjedd en del forandringer. Har reinstallert Windows samt hivd ut en cd-brenner som viste seg og skape de problemene jeg beskrev over. Etter dette har PCen vist seg dønn stabil, har ikke hatt noe problemer overhodet enda den har fått jobbet hardt den siste uken. Har ikke hatt problemer med at Windows har nedjustert hastigheten igjen heller.

 

Om Windows nedjusterer hastigheten tilbake vil jeg tro du har et problem med enten ATA-kabelen, kontrolleren eller en eller flere av harddiskene dine Raz. Anbefaler å laste ned et test-program på diskprodusentens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...